عفو بین‌الملل ادعاکرد، شواهد معتبری وجود دارد که نشان می‌دهد افراد بازداشت شده در جریان کودتای نظامی نافرجام اخیر در ترکیه، مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.

عفو بین الملل ادعا کرد: بازداشت شدگان کودتای ترکیه، شکنجه شده‌اند/ ترکیه ادعاها را رد کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی ادعاکرده است که تعدادی از افرادی که پس از کودتای نافرجام 15 جولای در ترکیه بازداشت شده‌اند، مورد ضرب و شتم و شکنجه از جمله تجاوز قرار گرفته و در مراکز غیر رسمی و رسمی، در بازداشت به سر برده‌اند.

اما یک مقام رسمی ترکیه ادعاهای مطرح شده از سوی عفو بین الملل را رد کرده و بر پایبندی دولت آنکارا به اصول حقوق بشر تاکید نموده است.

وی در این باره گفت: این ایده که ترکیه به قوانین حقوق بشر احترام نگذاشته است، بی پایه و اساس است. ترکیه کشوری است که به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا است.

وی افزود: ما به طور کامل ادعاهای مطرح شده را رد می کنیم و از گروه های حامی حقوق بشر می خواهیم تا واقعیت های درست و حقیقی را درباره اقدامات حقوقی و قانونی انجام شده علیه کودتاچیانی را که حدود  250 نفر را کشته اند، بازتاب دهند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز شنبه در اظهاراتی گفت: از زمان کودتای نافرجام تاکنون بیش از 13165 نفر بازداشت شده اند. این افراد شامل 8838 سرباز، 2101 قاضی و دادستان و 1485 مامور پلیس و 689 غیر نظامی بوده‌اند.

بن علی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه نیز تاکید کرد: حداقل 123 ژنرال و مقام ارشد ارتش ترکیه بازداشت شده‌اند.

عفو بین الملل افزود: گزارش هایی را از پلیس آنکارا و استانبول دریافت کرده است که نشان می دهد افراد بازداشت شده را در وضعیت های پراسترس به مدت 48 ساعت نگه داشته‌اند.

بازداشت شدگان از هرگونه آب، مواد غذایی و مراقبت های پزشکی محروم بوده‌اند. 2 وکیل مدافع بازداشت شدگان نیز تاکید کرده اند که بازداشت شدگان توسط افسران ارشد ارتش ترکیه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

اردوغان گفته است که 15 دانشگاه، 934 مدرسه و 109 خوابگاه دانشجویی که مرتبط با گولن هستند، تعطیل می شود. تاکنون ده ها هزار نفر در ترکیه در ارتباط با این کودتا بازداشت شده اند و این اقدام آنکارا با انتقاد بین المللی روبرو شده است.

ترکیه روز پنجشنبه وضعیت فوق العاده به مدت 3 ماه اعلام کرده و اجرای کنوانسیون حقوق بشر اروپا را به حالت تعلیق درآورده است. در جریان کودتای نافرجام 15 جولای بیش از 240 نفر کشته و 2000 نفر زخمی شده‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.