بجنورد – خبرنگار قدس: استاندارخراسان شمالی گفت: یکی از ضرورت های این استان با توجه به اینکه جزو استان‌های زلزله خیز کشور محسوب می‌شود، راه اندازی مرکز مدیریت و کنترل حوادث است.

فعال شدن یک گسل در شرق بجنورد

محمدرضا صالحی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خواستار تأمین اعتبار ۳.۵ میلیارد تومانی برای ایجاد مرکز کنترل حوادث شد و اظهار داشت : علاوه بر ایجاد این مرکز، رسانه ها بخصوص صدا و سیما می‌تواند، نقش مهمی در اطلاع رسانی زلزله در اذهان عمومی مردم داشته باشند.

وی همچنین بر موضوع فرهنگسازی بیمه حوادث، زلزله، رعایت اصول فنی و تهیه مقدمات لازم بر ایجاد شبکه لرزه نگاری تأکید کرد.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی نیزدر این جلسه با بیان اینکه این استان سال گذشته، رتبه نخست کشور از نظر وقوع سیلاب را به خود اختصاص داد، گفت: این استان در سال جاری هم رکورددار رخداد زمین لرزه هم به لحاظ فراوانی و هم به لحاظ بزرگی بوده است و از ابتدای سال تا ابتدای مرداد درمجموع 214 زلزله به ثبت رسیده است که 15 فقره از آن ها بیشتر از سه ریشتر شدت داشت و بزرگی یک فقره هم پنج ریشتر بود.

حسین عظیمی خاطرنشان کرد: خراسان شمالی تنها استان کشور است که تمام منازل روستاییان را در برابر حوادث طبیعی بیمه کرده است.

وی همچنین از محقق نشدن اعتبارات مصوب دو سال اخیر دولت برای جبران خسارت یا پیشگیری از بروز مخاطرات طبیعی در خراسان شمالی ابراز گلایه کرد.

 رئیس پژوهشکده زلزله شناسی کشور نیز در این جلسه با مرور پیشینه زمین لرزه های تاریخی مخرب در خراسان شمالی گفت :  فعال شدن گسل های این منطقه ناشی از فشار صفحات زمین شناختی پیرامون فلات ایران است.

غلام جوان دلویی با بیان اینکه در این منطقه همواره احتمال وقوع زلزله های مخرب، به عنوان مثال در بازه های زمانی 50 یا 100 ساله وجود دارد، تصریح کرد: در 6 ماه اخیر یک گسل در شرق بجنورد فعال شده، اما یکی از نقاط قوت در این قضیه، تخلیه تدریجی انرژی گسل ها طی این مدت بوده است.

وی پیشنهاد راه اندازی شبکه لرزه نگاری دایمی در این استان به همراه سامانه هشدار سریع را عنوان کرد و افزود: پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی آمادگی دارد به شرط تأمین منابع مالی لازم، این شبکه را در قالب یک پروژه دو ساله طراحی و اجرا کند.

وی خاطرنشان کرد : مالکان ابنیه باید نسبت به بیمه کردن ساختمان ها در برابر حوادث و زلزله و تشدید نظارت بر ساخت و سازها و رعایت آیین نامه های استاندارد 2800 توجه جدی داشته باشند.

 معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور نیز با اشاره به وقوع 21 نوع مخاطره طبیعی در کشور تصریح کرد: باید مباحث آموزشی و مانورهای تمرینی را جدی بگیریم و خیلی مهم است که این رزمایش ها جنبه صوری نداشته باشد تا دستگاه های عضو شورا بتوانند با برنامه ریزی مناسب، حداکثر آمادگی را کسب کنند.

محمد فرید لطیفی افزود : بعضی دستگاه ها انجام وظایف ذاتی خودشان را به اعتبارات محدود سازمان مدیریت بحران گره می‌زنند که این مقوله صحیح نیست.

 وی خاطرنشان کرد: طبق مصوبه دولت، پنج درصد مجموع اعتبارات استانی باید برای حوزه مخاطرات طبیعی در نظر گرفته شود و برای مسایلی مثل آفت سفیدک انگور هم می‌توان از این محل هزینه کرد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: خراسان شمالی جزو سه استانی است که مرکز کنترل و مدیریت حوادث ندارند و دلیل آن هم معرفی نشدن زمین مناسب برای احداث آن بوده است.

وی در عین حال برای رسیدگی به درخواست های مطرح در جلسه، ازجمله تأمین لرزه نگار و مبارزه با سفیدک انگور و پیگیری تخصیص باقیمانده اعتبارات مصوب برای این استان قول مساعد داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.