تازه ترین نظرسنجی یک نهاد دولتی در ترکیه نشان می‌دهد که حدود دو سوم مردم ترکیه بر این باورند که فتح الله گولن در پشت کودتای نافرجام نظامی اخیر قرار داشته است.

مردم چه کسی را کودتاگر می‌دانند ؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، نظرسنجی موسسه "اندی-آر" که مورد حمایت دولت ترکیه است، حاکی است که حدود دوم سوم شهروندان بر این باورند که گولن عامل اصلی کودتای نافرجام 15 جولای بوده است.

گولن 75 ساله هرگونه دست داشتن در کودتای نافرجام اخیر ترکیه را رد کرده است. آمریکا اعلام کرده است که ترکیه باید شواهد روشنی را در خصوص دخالت گولن در کودتا ارائه کند. وکلای حقوقی بر این باورند که روند بازگرداندن گولن سالها به طول خواهد انجامید.

به دنبال کودتای نافرجام در ترکیه مقامات این کشور فتح الله گولن معارض سرسخت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را به دست داشتن در کوتا متهم کردند.

پس از وقوع کودتای نافرجام ، مقامهای دولت آنکارا بیش از 60 هزار سرباز، پلیس، قاضی، معلم و کارکنان دولتی دیگر را از کار برکنار ، بازداشت یا تحت بازجویی قرار داده اند.

این نظرسنجی نشان می دهد که 64.4 درصد پاسخگویان معتقدند که گولن در پشت کودتای نظامی اخیر بوده و 3.8 درصد آمریکا را به خاطر کودتا سرزنش کرده اند. 3.6 درصد نیز اعلام کرده اند که قدرت های خارجی عامل اصلی کودتا هستند و 2.2 درصد نیز اردوغان را عامل کودتا معرفی کرده اند.

منتقدان اردوغان بر این باورند که این کودتا به وی کمک خواهد کرد تا قدرتش را تثبیت کند. این کودتا زمینه لازم را برای سرکوب مخالفان و منتقدان دولت آماده کرده است.

بازداشت 2 ژنرال ارتش ترکیه در دبی

شبکه تلویزیونی سی ان ان ترک به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد: 2 ژنرال ارتش ترکیه به نام‌های کاهیت بکر فرمانده نیروهای ترکیه در ائتلاف به رهبری ناتو در خاک افغانستان و "سنر توپوش" که مامور نظارت بر آموزش نیروهای نظامی در افغانستان بوده، در دوبی بازداشت شده اند.

این 2 ژنرال ارشد ارتش صبح امروز سه شنبه به ترکیه بازگردانده شدند. ترکیه 15 جولای با کودتای نظامی نافرجام روبرو شده است. به دنبال کودتای نافرجام در ترکیه مقامات این کشور فتح الله گولن معارض سرسخت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را به دست داشتن در کوتا متهم کردند.

پس از وقوع کودتای نافرجام، مقام‌های دولت آنکارا بیش از 60 هزار سرباز، پلیس، قاضی، معلم و کارکنان دولتی دیگر را از کار برکنار ، بازداشت یا تحت بازجویی قرار داده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.