قدس آنلاین/ محبوبه علی پور: چند ماه است که اخباری از سرقت کاشی‌های بناهای تاریخی از گوشه و کنار کشور شنیده می‌شود که رسانه‌ای ترین آنها را باید سرقت کاشی های مسجد نصیرالملک شیراز دانست.

خودتان مراقب کاشی‌هایتان باشید! / سریال کاشی دزدی  از بناهای تاریخی کی تمام می شود؟

البته به لطف فشارهای افکار عمومی، توجه جدی به این موضوع شد و این کاشی‌ها در کمترین زمان، پیدا و به دیوارهای این بنا افزوده شد. البته  گفته ها حکایت از آن داشت که چند روز پیش به دنبال  نمایش این سریال خوفناک، کاشی‌های هفت رنگ مسجد کاظمیه تهران که  قدمت آن به عصر قاجار می‌رسد نیز به سرقت رفته است.

به دنبال آن، رسانه‌ها از سرقت کاشی‌های خانه های تاریخی در خیابان حافظ نوشتند که هیچ واکنشی از سوی اداره کل میراث فرهنگی تهران نداشته است. جالب اینجاست که فعالان حوزه میراث فرهنگی  مشهد نیز خبر از سرقت کاشی‌های یکی  از بناهای تاریخی  این شهر دادند.

این فعالان با ارسال تصاویری افزودند: بخشی از کاشی سردر خانه توکلی، بخشی از کاشی خانه طلعت موسوی، کاشی آب انبار حوض معجردار و بخشی از کاشی حسینیه رحیمیان در همین شش هفت ماه گذشته سرقت شده است. ناگفته نماند که این سناریو هر از گاهی در گوشه و کنار کشور تکرارمی شود. چنانکه از سال گذشته حوادث مشابهی رسانه ای شده است.  البته جالب اینجاست که گویا منطقه 12 شهرداری تهران در این زمینه رکورددار است، چنان که در همین زمینه، چندی پیش خبرگزاری فارس نوشت: ۹ دی ۱۳۹۴ خبر از دزدیده شدن کاشی‌های سردر خانه‌ «صدیق اعلم ادیب»، نویسنده و سومین رئیس دانشگاه تهران در خیابان برادران شهید قائدی تهران در منطقه ۱۲ شهرداری تهران رسید.۲۱ دی  ۱۳۹۴  نیز کاشی‌های دو مسجد« قنبرعلی خان کرد مافی» و «مسجد میرزا ‌ابوالحسن‌ معمارباشی» در همین منطقه شهرداری به سرقت رفت.

۲۶ دی ۱۳۹۴ موج دزدی به خیابان سی تیر رسید و کاشی‌های یکی از خانه‌های تاریخی این خیابان سرقت شد. ۴ بهمن ۱۳۹۴ کتیبه کاشی‌کاری شده یکی از خانه‌های محله شاپور تهران در منطقه ۱۲ شهرداری تهران دزدیده شد. اهالی محل مدعی شدند که ماه‌هاست خانه‌های این محله که کاشی دارند مورد دستبرد قرار می‌گیرند.

۲۴ اسفند ۱۳۹۴ درست در هفته آخر سال، کاشی‌های روزنامه ملی طوفان شرق وابسته به جمعیت نگهبانان اسلام و ایران و انجمن سخن‌سنج فردوسی در کوچه تنگ و باریک کنار مسجد حاج نایب در خیابان مصطفی خمینی (سرچشمه) در منطقه ۱۲ شهرداری تهران دزدیده شد. با اینکه این کاشی‌ها در سال ۱۳۲۱ خورشیدی ساخته شده بودند اما باز هم از دست دزدها در امان نماندند.

همچنین کاشی‌های «مسجد آیت‌الله لواسانی» در خیابان امیر کبیر کوچه جاویدی (میرزا محمود وزیر) در منطقه‌ ۱۲ شهرداری تهران نیز دزدیده شدند.

به هر روی جالب اینجاست که  با گذشت چندین ماه از این حوادث سازمان میراث فرهنگی و حتی شهرداری تهران و به خصوص منطقه 12 واکنش جدی نشان نداده و حتی مسؤولان میراث فرهنگی تهران مدعی شدند که مالکان باید مراقب بناهای خود باشند!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.