گروه «سیاست» قدس آنلاین/مجید تربت زاده: نمی شود گفت اصلاً سیاسی نیست یا از سیاست دل خوشی ندارد. اما کمتر از دو برادر دیگر می شود در کش و قوس های سیاسی رد و نشانه ای از او پیدا کرد. «سید علی خمینی» ، سومین و کوچک ترین فرزند یادگار امام«ره» است که انگار بیشتر از سیاست ، اهل درس و بحث است.

یادگار سوم!

من و شما هم اگر از «سید علی» چیزی می دانیم بیشتر از همه مربوط می شود به آن عکس معرف اواخر دهه 60 که «علی کوچولو» را در حال بوسیدن گونه امام«ره» نشان می دهد. البته اینکه گفتیم «سید علی خمینی» بیشتر از سیاست اهل درس و حوزه است شما را به اشتباه نیندازد که نوه شخصیتی مانند امام خمینی «ره» ، نسبت به مسایل و رویدادهای سیاسی جامعه بی تفاوت یا بی توجه است. همین آقای اهل درس و بحث ، دیروز در مصلای «قائمشهر» و در بزرگداشت آیت الله صالحی مازندرانی گفت: «خانواده امام خمینی(ره) پشت سر رهبری بوده و هست و جدا کردن بیت امام و رهبری به سود منافقین و آمریکاست... در پاسخ برخی‌ها که به ما می‌گویند کجا از ولایت دفاع کردید، می‌گوییم ما دفاع کردیم شما ندیدید...» . او در پایان سخنانش نیز همه را به وحدت و همدلی و تبعیت کامل از رهبر معظم انقلاب دعوت کرد تا نشان دهد حواسش به جز عالم درس و مدرسه به همه چیز هست.

 ماجرای «نورٌ علی نور»

متولد 1364 بر خلاف اینکه هنوز خیلی ها او را «علی کوچولوی امام«ره» می دانند ، حالا و در 31 سالگی جوانی بلند بالا و روحانی خوش تیپی است که لابد باید هم آن قد و قامت و هم خوش تیپی اش را ارثی و خانوادگی دانست. کودکی که سالهای آخر عمر امام«ره» بیشتر از همه مورد توجه بنیانگذار انقلاب اسلامی بود و ایشان در باره او در نامه ای نوشته بودند: در چهره او نور و نور علی نور می بینم، از همان ابتدا و مانند دو برادر دیگر دنبال تحصیل علوم دینی رفت. هنوز 22 یا 23 سال بیشتر نداشت که علاوه بر تحصیل ، در مدرسه رضویه قم کتاب « منطق مظفر» را به سال دومی های حوزه درس می داد. هرچند خودش در همان حال «کفایه» را که مخصوص سال نهمی های حوزه است،نزد آیت الله حیدری فسایی می خواند. حدود چهار سال بعد اما می شد نام او را در فهرست استادان سطوح عالیه حوزه دید. آن هم استاد تدریس «مکاسب» شیخ انصاری . اهل فن می گویند کمتر کسی در این سن و سال و با این سابقه جرأت می کند سراغ تدریس کتابهایی در این سطح برود اما «سید علی» انگار جزو همان «کمتر» هابود که با سن کم و بدون اسم و رسم و شهرت تدریس، پا به این راه گذاشته بود.

 روزی که علی کوچولو داماد شد

باور کنید تا سال 87 بیشترین چیزی که از «سید علی» می دانستیم خبر طلبه شدن ش و همان شایعه برنامه کودک و نوجوان تلویزیون بود و سریال «علی کوچولو» که خیلی ها می گفتند این نام را به خاطر «سید علی»روی سریال گذاشته اند. عکس صفحات اول کتابهای درسی دوره ابتدایی هم که او را در حال بوسیدن گونه امام«ره» نشان می داد بیشتر این باور را در خیلی ها تقویت می کرد. بی حاشیه بودن نوه امام«ره» و غیبتش در اخبار و رویدادهای سیاسی روز را هم به این ماجرا اضافه کنید تا متوجه شوید چرا سال 87 وقتی خبر ازدواجش با نوه آیت الله سیستانی را شنیدیم ، تازه یادمان آمد «علی کوچولو» برای خودش مردی شده و از حالا به بعد می شود امیدوار بود که بیشتر و بیشتر از او خواهیم شنید. می گویند خطبه عقد این دو نفر را هم آیت الله سیستانی در کنار حرم امیر المؤمنین(ع) جاری کرده است.

 نخستین حضور سیاسی

این تنها من وشما نبودیم که از سالهای پس از فوت یادگار امام«ره» همواره دوست داشتیم هر از چندی بدانیم نوه های خمینی بزرگ کجا هستند و چه می کنند. با توجه به شرایط حساس آن سالها و دوران حساس تر سالهای دهه 70 و 80 چشم بسیاری از از جریانهای ریز و درشت سیاسی و محافل خاص نیز به رفتار و فعالیت های سیاسی و اجتماعی خاندان امام«ره» دوخته شده بود. خیلی ها شاید دوست داشتند همواره و در کشاکش بحران هایی که کشور مان آنها را پشت سرگذاشت، بیت امام«ره» را در قامت و لباس ناراضی های سیاسی و حتی فراتر از آن مخالف نظام و رهبری ببینند.

فتنه 88 که آغاز شد ، این طیف بیش از همه چشم به دهان و حرکات و رفتار خاندان امام«ره» دوختند تا از آبی که گل آلود کرده بودند ، ماهی خودشان را بگیرند. فتنه 88 زمانی بود که اگرچه «سید علی» تا آن زمان ظاهراً سراغ سیاست نرفته بود، اما حاشیه های سیاست می توانست دامنش را بگیرد. مرد عالم درس و بحث اگرچه در عالم سیاست با تجربه به نظر نمی رسید اما خبر حضور و حمایتش از حماسه مردمی 9 دی سال 88  نشان داد که بخوبی می داند ، بدخواهان نظام برای سواستفاده از نام و شهرت خانوادگی اش چه نقشه هایی در سر دارند. خبر ها می گفتند سال بعد و در بزرگداشت حماسه 9 دی در مهدیه تهران نیز «سید علی» حاضر بوده و از مواضع او در این مراسم تجلیل شده است. خودش بعدها در مصاحبه ای این حضور را تکذیب کرد. خیلی ها از چند روز پیش منتظر بودند تا با تکذیب رسمی این خبر ، حرفهای تکراری خودشان را بزنند اما «سید علی» این بار هم نشان داد وقتی پای سیاست دانی وسط بیاید«خوب تکذیب» کردن را هم بلد است . چون در آن مصاحبه گفته بود:« منسعادت حضور در مراسم مهدیه روز 9 دی ماه را نداشتم »!

سال 95

حالا و در سطرهای پایانی مطلب وقتش رسیده که بگوییم حساب نوه امام«ره» را با مرد علمی و البته گوشه گیر و دور از مسایل روز اجتماعی و سیاسی ،جدا کنید. همین حالا اگر فرصت کنید و گشتی در خبرهای چند سال اخیر بزنید سخنرانی ها بسیاری از او را خواهید یافت که نشان می دهد علی کوچولوی دهه 60 امام خمینی«ره» بسیار مراقب است که نسنجیده و با شتاب وارد مقولات سیاسی روز نشود و بهانه دست بدخواهان ندهد. سخنانی که نشان می دهد در کنار درس های سخت و سنگین حوزوی ، حواسش به همه رویدادهای اجتماعی و سیاسی هم هست. برای مثال در سخنان سال 92 و پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم که انتقادها از دولت قبل شدت گرفته است ،توصیه می کند که در نقد دولت دهم همه باید جانب انصاف را رعایت کنند و خدمات انجام شده را نادیده نگیرند. البته به قهر و گوشه نشینی رئیس دولت سابق هم می پردازد. سال 95 را البته شاید بشود سال خروج از محاق او دانست. از ابتدای سال جاری « سید علی خمینی» هر از چندی و در مراسم کوچک و بزرگ در شهرهای مختلف حاضر شده و نه فقط مثل یک طلبه و سخنران ساده که بیشتر در شکل و شمایل یک «آگاه به مسایل سیاسی و اجتماعی» به سخنرانی پرداخته است. آیا این حضور به معنای این است که او می خواهد فراتر از یک دانشمند علوم دینی ،حضوری آشکار و تأثیر گذار در جامعه داشته باشد؟  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.