سرکنسول ترکیه در مشهد گفت: موضع گیری و اظهارات مقامات جمهوری اسلامی ایران در قبال حوادث اخیر ترکیه بسیار پرمعنا و قابل تقدیر است.

 موضع ایران در قبال حوادث ترکیه پرمعنا و قابل تقدیر است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، محمت دوغان روز دوشنبه در یک نشست خبری ضمن تشریح وقایع اخیر ترکیه و وضعیت کودتاگران در این کشور افزود: ایران به عنوان یک دوست در جریان این وقایع در کنار دولت و ملت ترکیه قرار گرفت و این امر برای ما بسیار ارزشمند است.
وی با بیان اینکه دوستان واقعی در روزهای سخت به کمک هم می آیند، اظهار کرد: زمانی که آمریکا و اروپا از طریق اعمال تحریم ها به جمهوری اسلامی ایران فشار می آوردند، ترکیه به رغم خواست متحدان خود در کنار جمهوری اسلامی ایران ماند و امروز نیز ایران در برابر مشکلات ترکیه همراه ما می باشد که بیانگر دوستی عمیق دو ملت و کشور است.
وی گفت: در جریان اقدام کودتاگران در ترکیه، در عین روابط نزدیک و اتحادی که با اتحادیه اروپا و ناتو داریم متاسفانه حمایت های لازم از سوی غرب را شاهد نبودیم اما جمهوری اسلامی ایران همیشه به عنوان دوست در کنار ترکیه بوده و هست.
سرکنسول ترکیه در مشهد با بیان اینکه همراهی و همگامی دو کشور و تقویت روابط دوستانه می تواند در حل مشکلات منطقه بسیار موثر و راهگشا باشد، افزود: وجود اختلاف نظر میان اعضای خانواده امری طبیعی است و بین ایران و ترکیه هم این تفاوت آرا امری عادی است اما مهم آن است که اجازه ندهیم کشورهای ثالث روابط بین دو کشور را مسموم کنند.
وی اظهار کرد: ترکیه در حوادث اخیر شاهد اقدام تروریستی عده ای خائن بود که مجلس و نهادهای کشور خود را بمباران کرده و به هموطنان خود تیراندازی نموده و دوستان همرزم خود را از پشت خنجر زدند و برای نخستین بار در تاریخ دموکراسی ترکیه این کشور از سوی یک باند خائن مورد حمله قرار گرفت.
وی گفت: این کودتا با همبستگی تاریخی مردم ترکیه با حاکمیت، بی نتیجه ماند و سه هزار کودتاگر دستگیر و 100 نفر از آنان در درگیری ها کشته شدند.
دوغان افزود: 246 نفر نیز که در بین آنان هموطنان غیر نظامی ترکیه هم بودند در این حادثه شهید شده و دو هزار و 185 نفر نیز مجروح گردیدند.
وی با بیان اینکه اقدام به کودتا چهره واقعی گروه تروریستی فتح الله گولن را آشکار ساخت اظهار کرد: با همه این حوادث امروز در ترکیه زندگی به حالت عادی خود بازگشته اما به منظور مبارزه موثر و سریع با گروه تروریستی مزبور از 31 تیرماه به مدت سه ماه در سراسر ترکیه وضعیت فوق العاده اعلام شده که این شرایط به مفهوم ایجاد محدودیت برای شهروندان نیست.
وی گفت: این تجربه برای ترکیه تلخ بود اما درسی برای دارندگان تفکراتی از این دست در ترکیه است که با وجود حکومت دموکراتیک و قانونی هیچ گاه کودتا موفق نمی شود.
سرکنسول ترکیه در مشهد افزود: دولت ترکیه در ضمن اقدام خود برای تدبیر شرایط موجود از قبیل اخراج سه هزار نفر از ارتش و 60 هزار نفر از دستگاه های دولتی، به عنوان عضوی از شورای حقوق بشر اروپا به مقررات آن و رعایت حقوق بشر پایبند است و برخورد با این افراد روند قضایی و قانونی خود را طی می کند.
وی اظهار کرد: این تدابیر برای پاکسازی دولت ترکیه از طرفداران و نفوذی های گروه تروریستی گولن و اغلب در تعدادی از دستگاه ها مانند آموزش و پرورش، نیروی نظامی و انتظامی و دستگاه قضایی ترکیه می باشد و هیچ مشکل و خللی برای خدمات دهی و تامین امنیت گردشگران ایجاد نمی کند.
وی ابراز امیدواری کرد این حوادث خلل و وقفه ای در تردد گردشگران و تعاملات اقتصادی دو طرفه ایجاد نکند و اوضاع خیلی سریع به وضعیت عادی برگردد.
وی با بیان اینکه محدودیت سفر شهروندان ایرانی به ترکیه حذف شده است، گفت: در های ترکیه به روی ایرانیان باز است و امیدواریم سازمان ها و دستگاه های مربوطه در جمهوری اسلامی ایران به آژانس های گردشگری و بخش های مربوطه این موضوع را اطلاع رسانی کنند.
دوغان همچنین فرصت ها و زمینه های سرمایه گذاری و فعالیت مشترک در خراسان رضوی را به ویژه در حوزه گردشگری و معدن بسیار قابل توجه خواند.
وی افزود: سرمایه گذاران ترک آمادگی دارند در حوزه زیرساخت های گردشگری و توسعه رفت و آمد گردشگران و نیز معادن و کشاورزی به صورت مشترک در خراسان رضوی مشارکت کنند.
وی با اشاره به سفر هیات هایی از ترکیه به این استان طی ماههای اخیر اظهار کرد: سطح کنونی مناسبات اقتصادی کافی نیست و این روابط باید افزایش یابد که در این راستا فراهم کردن تسهیلات برای سرمایه گذاران ترک که قصد فعالیت در خراسان رضوی را دارند، رفع موانع و تسهیل دریافت مجوزهای مربوطه در رونق روابط اقتصادی بسیار موثر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.