دکتر مهرداد حمیدی را زمانی که معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بود می شناختم بعدها در سمت های مختلفی فعالیت داشت و در حال حاضر رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان و مشاور رئیس دانشگاه شیراز نیز هست.

از مسوولان تندیس نمی خواهیم

دکتر حمیدی دکترای دانشکده داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی، فوق دکتری فارماکوکینتیک از دانشگاه کانادا و فوق دکترای نورو فارموکو کینیتیک از کانادا و در حال حاضر استاد تمام و (پرفسور)  دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان  است و به عنوان رئیس دانشکده داروسازی  نیز فعالیت دارد. اما آنچه انگیزه این گفت و گو شد، عناوین شغلی ایشان نبود. بلکه انتخاب ایشان برای سومین بار توسط  موسسه  ESIبعنوان یکی از دانشمندان برتر است.

ایشان را در اتاقش در دانشکده داروسازی ملاقات می کنم .اتاقی که پر است از لوح ها و تقدیر نامه هایی که به عناوین مختلف کسب کرده است.

  • آقای دکتر در خصوص کسب رتبه علمی بین الملی  که اخیراً کسب کردید برایمان بگویید.

موسسه تامسون- رویترز معتبر ترین موسسه علم سنجی در دنیاست که وضعیت علمی کشورها و دانشگاه ها و انستیتوهای پژوهشی و آموزشی را رصد می کند. در واقع یکی از کارهایی که این موسسه انجام می دهد رتبه بندی برای تمامی پژوهشگران در همه رشته های علمی و برگزیدگان و نام آوران است که اقدام به معرفی و رتبه بندی آنان می کند.

  • این موسسه معمولاً در چه بازه زمانی اقدام به شناسایی و معرفی دانشمندان مختلف می کند؟

 موسسه ESIهمه ساله در ماه می میلادی بر اساس سوابق ده ساله تمام دانشمندان را بر اساس چهار پارامتر تعداد مقالات منتشر شده در مجلات معتبر بین المللی ،تعداد ارجاعات علمی به این  مقالات، تعداد ارجاع به ازای هرمقاله و نهایتاً داشتن مقالات داغ(پر استناد جهانی) این رتبه بندی  را انجام می دهد و در نهایت یک درصد از دانشمندان برتر جهان را معرفی می کند.

  • آقای دکتر چند نفر در این  رتبه بندی از ایران هستند؟

امسال 33 نفر از کشورمان حضور داشتند که بنده  نیز افتخار داشتم  که به عنوان یکی از این دانشمندان و برگزیدگان و تنها فرد از استان زنجان در این فهرست حضور داشته باشم.

  • آیا در سال های گذشته هم موفق به کسب رتبه توسط این موسسه شده بودید؟

 بله بنده برای سومین سال پیاپی در سال های 2016.2015.2014 و خوشبختانه استان زنجان نیز همطراز استان های بزرگ کشورمان موفق به کسب این موفقیت شده است.

  • آقای دکتر چنین رتبه ای برای جنابعالی و برای استان زنجان چه پیامدهای مثبتی را بدنبال داشته و دارد؟

 مطمئناً با کسب این رتبه دیدگاه جهان و کشور به استان زنجان تغییر پیدا می کند و در مواقعی حتی در تخصیص اعتبارات برای استان زنجان بی تاثیر نیست.

  •  پس از کسب این رتبه برخورد مردم .مسوولان در کشور و استان زنجان با شما چگونه بود؟

متاسفانه آنقدر که این موضوع در جهان و کشور اطلاع رسانی شد در استان زنجان نشد حتی استادان بسیار بزرگ در  سطح جهان با من تماس گرفتند و تبریک گفتند و حتی در طی سه سال در محافل علمی دنیا مطرح بود و متاسفانه در استان زنجان با مهری مواجه شدیم!

به نظر می رسد تشویق حمیدی ، تشویق یک شخص نیست بلکه برای تشویق و احساس بالندگی استادان و دانشجویان جوان تری است که طبیعتاً در پیشرفت و توسعه استان نقش اساسی خواهند داشت.

متاسفانه آن اهمیت و ارزشی که در جهان و حتی برخی از استان ها به دانشمندان خود می دهند در استان زنجان وجود ندارد.تجلیل و یا نپرداختن به این موضوع سبب نشد که مرا از فهرست حذف و یا بر رتبه من اضافه کنند آنچه مهم است اینست که در یکی از استان های همجوار ما برای استادی که تنها برای نخستین بار موفق به کسب این رتبه شده بود مراسمی بسیار با شکوه و در خور شان آن عزیز برگزار شد و استاندار آن استان نشان دانش و پژوهش به دوش آن پرفسور زد.

  • توقع شما به عنوان یکی از استادانی که نام استان زنجان را به  جهانیان  شناسانده چیست؟

گرچه من از مسوولان توقع تندیس ندارم ولی این یک درد تاریخی است. متاسفانه این موضوع که در سطح جهانی مطرح شد در این استان در حاشیه ماند و بسیار کم رنگ و بی روح مطرح شد و در پس اخبار دیگر محو شد و اینست آفات توسعه استان...

 متاسفانه برخی فکر می کنند که تجلیل از حمیدی تجلیل از شخص است در صورتیکه تجلیل از یک چهره علمی، تجلیل از شخص نیست در واقع ارج نهادن بر علم و دانش و تکریم و تشویق جوانان است.

در دنیا طی سال های 2007 و 2009 مقالات من در دنیا جزو مقالات پر ارجاع شد  که این امر بی سابقه بود.اما واقعاً چه اتفاقی افتاد؟ هیچ!

  • به  نظر شما پیامدهای بی توجهی مسوولان به مقوله اینچنینی در جامعه چیست؟

اینکه از  موضوع و پیشرفت علمی یک دانشمند که ره اورد آن برای استان و محل زندگی اش هست هم استانی هایش اطلاع پیدا نمی کنند و مسوولان هم بی تفاوت از کنار آن می گذرند این همان عدم توسعه است.

 اینکه در کنکور سهم استان زنجان زیر 10درصد قبولی در دانشکده داروسازی است آیا ریشه یابی شده دلیل آن کجاست. همین تنگ نظری ها و بخل ورزی هاست که سبب می شود در اساس با مشکل مواجه شویم.متاسفانه مطبوعات ما اخبار اجتماعی و حوادث و سیاسی را در صدر اخبارشان قرار می دهند و اقبالی به مسایل علمی ندارند. دانشکده داروسازی زنجان قطب کشور است در حال حاضر 9 نانو دارو را تقدیم دنیا می کند  اما متاسفانه جایی در مطبوعات ندارد.

آقای دکتر را در حالی ترک می کنم که ذهنم پر است از پرسش های گوناگون از مسوولان و همکاران مطبوعاتی ام. در نشست خبری استاندار زنجان از وی در خصوص کسب رتبه دکتر حمیدی در موسسه ESI   می پرسم و گله دکتر را ابراز می کنم. جالب آنکه ایشان در کمال ناباوری ضمن اعلام بی اطلاعی می گوید: تجلیل از برگزیدگان ورزشی ، نام آوران و دانشمندان و... وظیفه استانداری نیست!

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.