۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 407777

ایمان شمسایی

چه کسی شعار می دهد؟!

نامزد انتخابات ریاست جمهوری 92 از تجربه 10 سال قبلش گفت که چگونه غرب را وادار به عقب نشینی کرده است و توافق سعدآباد به نتیجه رسیده و معضل پرونده هسته‌ای کشورمان حل و فصل شده است. دکتر حسن روحانی در برابر انتقادهایی که از توافق مذکور شد ایستاد و شعار داد.
در مناظره‌ها نیز گفت باید هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد هم چرخ اقتصاد. خلاصه این که رئیس دولت یازدهم با «شعار» حل و فصل پرونده هسته‌ای در انتخابات پیروز شد و پس از آن با گماردن دستیار خود در مذاکرات سعدآباد در کرسی وزارت امور خارجه و سپردن پرونده هسته‌ای به او، عزم خود را جزم نمود تا به قول خود وفا کند. توافق لوزان و وین به سرانجام رسید و نوبت وعده‌ها و چرخیدن چرخ زندگی مردم رسید تا گشایش‌های اقتصادی ایجاد شود، اما اثری در زندگی مردم دیده نشد. ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی تعبیر «هیچ» را برای آثار برجام به کار برد و از سوی رئیس جمهور توبیخ شد.
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای هم ناامیدانه از برجام گفت و تحرکات غرب و همسویی آمانو با مرکل را مشکوک و «بوی توطئه» نامید. ظریف هم در توئیت خود به غرب انتقاد کرد که چرا نقض عهد می‌کند. اما رئیس جمهور محترم نه تنها حاضر به پذیرش انتقادها از برجام نیست که آن را مایه عزت و آبرو می‌داند، علل مواضع رئیس جمهور از چند بعد قابل بررسی است.
1- برجام، رمز پیروزی در انتخابات: دور دوم انتخابات برای روحانی در پیش است و رسانه‌ها و حتی تعدادی از اعضای کابینه، دکتر روحانی را رئیس جمهور یک دوره‌ای نامیده‌اند. صرف نظر از رد و اثبات این ادعا باید به اهمیت موضوع مذاکرات و برجام از سوی دکتر روحانی تأکید کرد و فراموش نکرد که فرمول پیروزی ایشان در 92 همین مذاکرات بود و می‌توان به تکرار مدل مبارزه موفق، امیدوار بود.
2- ضعف دیپلماسی منطقه‌ای: اوضاع منطقه بسامان نیست. عربستان رسماً مدافع منافقین و دشمنان ملت شده و برپایی حج 95 برای ایرانیان میسر نمی‌شود. امارات در حد کنسول گری در کشورمان نماینده دارد و تغییرات در وزارت خارجه برای بهبود شرایط منطقه و جابجایی امیرعبداللهیان نیز مثمرثمر نبود. اینجاست که سیاستمداری چون روحانی مجبور است توافق و عکس یادگاری ظریف با 1+5 را مایه افتخار و آبرو و جایگزینی برای شکست‌های منطقه‌ای معرفی کند.
3- عدالت اجتماعی و فیش‌های نجومی: دولت دچار بحران بی اعتمادی مردم به سبب درز فیش‌های نجومی شده و پای نزدیکان و اعضای کابینه نیز به مفاسد اقتصادی و غائله فیش‌های نجومی باز شده است. افکار عمومی، حتی هم پیمانان روحانی نیز منتقد سرسخت روحیه اشرافی برخی دولتی ها شده‌اند. در این میان نیز باز هم تکیه بر برجام و توافق می‌تواند افکار عمومی را به سمت دیگری سوق دهد.
4- اوضاع معیشت و اقتصاد مردم و جامعه: رکودی که یک بار از سوی رئیس جمهور به عنوان مسأله‌ای عبور یافته نامیده شد و در سخنان ایشان در جمع مردم کرمانشاه «مشکل امروز کشور» خطاب گرفت و نیز عدم تأثیر برجام بر زندگی مردم و توافقات نافرجام با شرکت‌های اروپایی و در یک کلام عدم تأثیر برجام بر زندگی مردم، وجهه اقتصادی و معیشتی برجام و توافق را بی‌رمق کرد و باید افکار عمومی وجه دیگر برجام را پررنگ ببیند!
***
اما رئیس جمهور محترم که منتخب ملت است با تکیه بر تجربه و سابقه انقلابی خود، می‌تواند با صداقت با مردم سخن بگوید.
بدعهدی غرب را بپذیرد و بازگو کند. دکتر روحانی اگر زلف اداره کشور و موفقیت خود را بر برجام و مذاکره با غرب گره نزند و با تکیه بر داخل و استقلال کشور با مردم و دنیا سخن بگوید، حتی اگر مشکلات کشور حل نشود که می‌شود، دیگر متهم به شعار دادن نخواهد بود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.