وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران از علاقه اوکراین برای ترانزیت نفت و گاز ایران به کشورهای شرق اروپا خبر داد و گفت: پیشنهاد ایران برای آغاز همکاری، تامین نفت این کشور است.

 وزیر نفت: اوکراین ترانزیت نفت و گاز ایران به اروپا را مطرح کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، کشور اوکراین نقطه اتصال شرق اروپا به آسیا و روسیه شناخته می شود و از مهم ترین مسیرهای انتقال نفت و گاز در اروپا به شمار می رود.
این روزها هیاتی از اوکراین به سرپرستی «ایگور تاسالیک» وزیر انرژی و استخراج زغال سنگ این کشور، به ایران آمده است و در ادامه رایزنی های خود در تهران، عصر دوشنبه با وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.
به گزارش وزارت نفت، بیژن زنگنه پس از این دیدار گفت: اوکراینی ها در این دیدار موضوع واردات نفت و گاز از ایران برای ترانزیت به اروپا را مطرح کردند
وی افزود: پیشنهاد ایران برای آغاز همکاری، تامین نفت این کشور است، البته آنها نیاز محدودی دارند.
وزیر نفت اضافه کرد: ظرفیت پالایشگاه اوکراین پایین است و این کشور واردکننده فرآورده نفتی به شمار می رود.
زنگنه اعلام کرد اوکراین بر ترانزیت نفت و گاز ایران به کشورهای شرق اروپا تاکید کرده است.
وی اضافه کرد: اوکراین شبکه انتقال قوی دارد و قرار است مذاکرات بیشتر در زمینه ترانزیت ادامه پیدا کند و ببینیم آیا از نظر اقتصادی و عملی امکانپذیر است که بخشی از نفت ایران از طریق اوکراین به کشورهای چک و اسلواکی ترانزیت شود.
وزیرنفت گفت: اوکراین صنایع پیشرفته ای در زمینه ماشین های دوار دارد و اکنون از طریق شرکت مپنا در زمینه توربین و کمپرسورهای صنعت گاز با آنها همکاری می کنیم.
وی در پاسخ به اینکه «شما پارسال در دیدار با معاون نخست وزیر اوکراین، حضور آنها در پروژه های نفتی ایران را به فاینانس پروژه از طریق نظام بانکی منوط کردید. آیا دراین زمینه گشایشی حاصل شد؟» گفت: آنها در این زمینه به دلایل مشکلات خارجی پیشرفتی نداشتند.
زنگنه تاکید کرد تجارت، سریع ترین و موثرین بخش برای آغاز همکاری دو کشور و پایه توسعه است.
به گزارش ایرنا، بخش زیادی از مسیرهای صادرات گاز و نفت روسیه به اروپا از مسیر اوکراین عبور می کند. با این همه، روابط مسکو و کیف در ماه های گذشته به دلیل مشکلات سیاسی دچار چالش شده است.
به گزارش خبرگزاری روسی «اینترفاکس»، وزیر انرژی و زغال سنگ اوکراین پیش از این اعلام کرده بود ایران برای صادرات نفت خود از طریق خط لوله اودسا-برودی در اوکراین، اشتیاق فراوانی نشان داده است؛ زیرا باور دارد از دید لجستیکی، این خط لوله بهترین گزینه است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.