جوانان ما به خاطر جذابیت‌های انکارناپذیر فضای مجازی، ساعت‌های طولانی را به تنهایی در فضای سایبر می گذراند و در عین این که از این تنها بودن و داشتن یک یار و همراه غیر حقیقی در فضای سایبر لذت می‌برند بعد از خروج از این فضا رمقی برای پذیرش مسئولیت‌هایش در جامعه ندارند.

خزش نرم آسیب های فضای سایبر در زیر پوست جوانان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از صبح الوند؛ آشنایی با تهدیدها، آسیب‌ها، معایب و مضرات فضای مجازی و شبکه‌ی سایبر باعث می شود با اِشراف کامل و دقت نظر بالاتر و نگاه جامع‌تری نسبت به موضوع داشته باشیم و در وقت برنامه ‌ریزی، طراحی و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف دچار غفلت و اشتباه نشویم. بعضی از مهم‌ترین تهدیدات در فضای سایبر که هر کدام تهدیدی را بر زندگی بشر تحمیل کرده است می توان اینگونه برشمرد .

رواج یافتن « تفرّد » وکاهش روحیه مسئولیت ‌پذیری در بین جوانان . برنامه ریزیهای رسانه‌ای- فرهنگی جبهه‌ غرب علیه جامعه ما، به خصوص جوانان ما، باعث تغییر در ذائقه ، نظام ارزشی و در نهایت تغییر در سبک زندگی جوانان ما شده است. این تغییر را به راحتی می‌توان با مراجعه به بسیاری از جوانان، صحبت کردن با آنها و نهایتاً درک میل شدید آنان به «تنهایی» فهمید.

جوان ما، به خاطر جذابیت‌های انکارناپذیر فضای مجازی، ساعت‌های طولانی را به تنهایی در فضای سایبر می گذراند و در عین این که از این تنها بودن و داشتن یک یار و همراه غیر حقیقی، یعنی عالم پیش روی او در فضای سایبر  لذت می‌برد ، بعد از خروج از آن فضا و ورود به محیط خانواده و جامعه نیز، دیگر نه به لحاظ جسمی و نه به لحاظ روحی ، رمقی برای پذیرش مسئولیت‌هایش در جامعه ندارد. چنین فردی آنقدر به تفرّد عادت کرده است که دیگر برای تشکیل خانواده و پذیرش مسئولیت‌های این جامعه‌ کوچک، اصالتی قائل نیست و اصالت را فقط و به «خود» می‌دهد.

 

 

هر جامعه‌ای، صاحب ارزش‌هایی است که ناشی از فرهنگ آن جامعه است؛ اما برخی ارزش‌های مترقی در جوامع اسلامی ‌است که به باعث تأثیر از فرهنگ بی‌بندوبار و اباحه‌گر غرب در حال کم‌رنگ شدن است؛ به این شکل که هرقدر حجم و سرعت تبادل اطلاعات ناسالم در فضای سایبر، در قالب مندیهای مختلف بیشتر شود، به خودی خود، ارزش‌های سالم و مترقی -خصوصاً ارزش‌های اسلامی در جوامع اسلامی به مرور ناپدید می شود .

 در نتیجه‌ چنین فرآیندی است که ارسال تصاویر مستهجن در میان جوامع اسلامی ‌رشد می‌یابد، روابط آزاد دختر و پسر ترویج می‌شود ، کم‌پوشی و عریانی در میهمانی‌ها و عروسی‌ها به ویژه در میان جوانان گسترش می‌یابد و در نهایت، قبح برخی اعمال در میان افراد جامعه از بین می‌رود و نهایتاً در گذر زمان به رشد ارتکاب برخی اعمال خلاف اخلاق متعالی و حتی ارتکاب برخی جرایم ، منتهی می‌شود.

از ویژگی‌های خاص فضای سایبر این است که به شدت تحت تأثیر هر نوع عرضه‌ فراگیری قرار می‌گیرد. گرچه این فضا، گذرگاه فرهنگ‌های متنوع و گوناگونی است که هر یک در صدد عرضه‌ خودشان هستند، اما تنها فرهنگی پیشتاز است که حضور پررنگ‌تر و گسترده ‌تری داشته باشد و بدین سبب است که در آن فرهنگ غالب، فرهنگی جز فرهنگ قدرتمند، اما منحط غرب نیست ؛ چرا که با به‌کارگیری صحیح از امکانات وسیع و تلاشی مستمر، به عرضه‌ گسترده خود پرداخته و یکه‌تاز این عرصه گردیده است. چنانکه حکومت زبان انگلیسی موجب شده است که کاربران با حضور در فضای سایبر، ضمن این که با زبان انگلیسی حاکم بر آن درگیر هستند، از زبان ملی خود دور شوند؛ به عنوان مثال، در چت‌های اینترنتی ، خیلی از فارسی‌زبانان ازالفبای انگلیسی به جای الفبای فارسی استفاده می کنند که البته یکی از دلایل آن کمبود نرم‌افزارهای قدرتمند فارسی است.

 گسترش این کاربرد خود موجب تضعیف الفبا و زبان فارسی خواهد شد؛ به ویژه با توجه به این که علم و فناوری که از ضروریات زندگی است، در این فضا به صورت زبان انگلیسی نمود یافته است. تمامی‌نشریات، متون و منابع دست اول -حتی در کشور‌های غیر انگلیسی- به این زبان می‌باشد. به همین دلیل، دانستن زبان انگلیسی از لوازم حضور فعال در فضای سایبر شده است. آموزش، پژوهش و ارتباطات نمی‌تواند به حرکت پیشرونده خود ادامه داده و نیاز‌های جامعه را پاسخ دهد، مگر این که زبان انگلیسی را به کار گیرد و این خود به صورت طبیعی موجب سیطره‌ی فرهنگ غرب بر عرصه‌های گوناگون جوامع به ویژه جوامع اسلامی‌ می‌گردد. بدین وسیله، ارزش‌ها، روش‌ها و هویت‌های مطلوب فرهنگ غربی بر جوامع تزریق شده، فرآیند دگرگونی عناصر فرهنگی سرعت خواهد گرفت.

 

 

اگرچه دستیابی آسان به انواع اطلاعات از مزایای فضای سایبری است، اما معایبی هم دارد. از جمله این که طرح و نشر انواع شبهات در آن، باعث تزلزل در باورهای کاربران سست عقیده و کم‌اطلاع می‌شود . فضای سایبر چاقویی دو لبه است که ما می‌توانیم از آن به سود یا ضرر برسیم .

آزادی بیان و طرح اندیشه‌های متضاد در فضای سایبر، از اهداف اولیه‌ ایجاد چنین فضایی است؛ اما چنانچه اندیشه‌ای بدون هیچ بنیان و اساس معتبری در این فضا مطرح شود، ثمره‌ آن انباشته شدن اندیشه‌های بسیاری است که توان بررسی و نقد و تحلیل همه‌ی آن‌ها از عهده‌ی مخطبان خارج است و بدین سبب، کاربران بدون بررسی و تحقیق در مبانی و زوایای پنهان اندیشه‌های نو ظهور، به سبب کثرت و رواج بی ‌حدوحصر آن در فضای سایبر، از آن متأثر می‌شوند. نتیجه اینکه روحیه حق‌پذیری کاربران به ویژه جوانان، به سطحی‌نگری و مسامحه‌کاری در پذیرش اندیشه‌های نوظهور مبدل می شود . به همین دلیل ضروری است که قبل از هر کار ، کاربری صحیح و طبقه‌بندی شده‌ این فضا را به کاربران بیاموزیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.