استاد جامعه المصطفی(ص) العالمیه گفت: دانشجوی فلسفه ما زمانی که فلسفه می خواند در واقع تاریخ فلسفه را می خواند، حاصل اندیشه دیگران را می خواند حال آنکه در رشته فلسفه باید فلسفیدن را آموخت،

 خط شکن در فلسفه / نیاز به  اشراق سهروردی در هیاهوی تکفیر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی با بیان اینکه امروز واجب است که اندیشه سهروردی را بازخوانی کنیم، گفت: در روزگار کنونی بیش از هر زمان دیگری به تفکر سهروردی نیاز داریم.

 

وی ادامه داد: قرن بیست و یکم را قرن معنویت نام نهادند چراکه بشر در این برهه بیش از هر زمان دیگر نیازمند معنویت بود و این در حالی است که با وجود این نامگذاری داعش و تکفیری ها چهره خشنی را از اسلام به جهان معرفی کرده اند. در دنیایی که عرفان های کاذب معنویت های راستین را زیرسوال برده اند، ما نیازمند به معنویتی زلال هستیم که سهروردی آن را نمایندگی کرده است.

 

عضو مرکز بین المللی گفتمان صلح اسلامی سوئد گفت: به نظر می رسد امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند معرفی اسلام معنوی به جهانیان باشیم و اینجاست که خلاء اندیشه متفکری چون سهروردی احساس می شود و من فکر می کنم روز هشتم مرداد ماه بهانه خوبی است تا در در جهت ترویج معنویت اسلامی اندیشه های فردی چون سهروردی را در جامعه مطرح کنیم.

 

وی با اشاره به جریان مرگ سهروردی گفت: او را فقیهان تنگ نظر حنبلی و جموداندیش کشتند چراکه سهروردی نگاهی آزادمنشانه و منطقی داشت، این اندیشمند را در حلب عده ای کشتند که اسلام متحجرانه را ترویج می کردند. امروز قضیه سهروردی در سوریه در حال تکرار است و کانون تروریسم مبتنی بر ایدئولوژی استکبار را امروز همچنان در سوریه میبینیم و فرزندان همان جموداندیشان سعی می کنند تا تفکر منطقی را از میان بردارند.

 

جهانگیری سهروردی افزود: با توجه به جایگاهی که فرهنگ در جامعه جهانی دارد وظیفه داریم تا در قالب های مختلفی سهروردی را معرفی کنیم از جمله از طریق سینما، رمان و کتاب هایی متعدد تا معنویت او همچنان زنده باشد.

 

وی با بیان اینکه در عرصه های مختلف نیاز به اندیشه متفکری چون سهروردی احساس می شود، تصریح کرد: جالب است بدانیم زمانی که هانری کربن به ایران می آمد و برای مباحثه در جلسات علامه طباطبایی حاضر می شد، علامه سهروردی را به او معرفی می کند.

 

این مبلغ در ادامه در مورد ماجرای مرگ سهروردی گفت: از سهروردی سوالی پرسیدند که او از هر جهت که پاسخ می داد باید شهید می شد، در اینجا مایلم اشاره ای داشته باشم به سخن شهید مطهری که فرمود سهروردی را شهید بنامیم.  

 

وی اظهار کرد: از سهروردی سوال کردند آیا ممکن است خدا بعد از پیامبر(ص) نبی دیگری را مبعوث کند؟ در برابر این پرسش سهروردی اگر می گفت خیر او را متهم به عجز خداوند می کردند و اگر می گفت آری می گفتند تو به ختم نبوت اعتقادی نداری؛ اما او پاسخ داد: خدا می تواند ولی ختم نبوت پایان یافته است و نبوت بعد از پیامبر نیست ولی این به معنای آن نیست که خداوند نتواند چنین کند.

 

این محقق در ادامه گفت: سهروردی هنگام مرگ تنها سی و هفت سال سن داشت اما کتاب های مختلفی نوشت و حقیقتا فهم برخی کتاب های او مشکل است چراکه چندین کتاب را در قالب رمز نگارش کرده است. او در واقع به مثابه یک مخترع در جهان فلسفه محسوب می شود چراکه یک مکتب را بنیان نهاد و من معتقدم امروز باید دپارتمان هایی را برای پژوهش در مورد اندیشه سهروردی داشته باشیم.

 

وی  در پایان یادآور شد: دانشجوی فلسفه ما زمانی که فلسفه می خواند در واقع تاریخ فلسفه را می خواند، حاصل اندیشه دیگران را می خواند حال آنکه در رشته فلسفه باید فلسفیدن را آموخت، ما نیاز داریم تا فلسفیدن و نحوه تفکر را به جامعه تزریق کنیم تا بتوانیم تولید داشته باشیم و خط شکنی کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.