شواهد گویای این است که بخش قابل توجهی از تسلیحات صادراتی آلمان به منطقه خاورمیانه، از طریق اقلیم کردستان یا عربستان سعودی نهایتا به دست داعش می‌رسد.

سلاح‌های آلمانی در دستان «البغدادی» چه می‌کند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، طی روزهای اخیر شاهد انتشار گزارش‌های متعددی در خصوص افزایش تصاعدی صادرات تسلیحاتی آلمان به کشورهای منطقه و جهان هستیم. تزریق سلاح‌های متعدد جنگی به پوسته جهان ناامن امروز نتیجه‌ای جز تشدید بحران امنیت در منطقه ندارد. صادرات تسلیحاتی آلمان به عربستان سعودی گویای واقعیت تلخی به نام حمایت ژرمن‌ها از تکفیری‌ها است. هرچند این حمایت تسلیحاتی به صورت غیر‌مستقیم صورت می‌گیرد، اما در ادامه پروسه تنفس مصنوعی غرب و آل سعود به داعش و دیگر تکفیری‌ها تعریف می‌شود.

اجتماع هواداران داعش در آلمان

افزایش صادرات تسلیحاتی جهان در سالهای 2015 و 2016

درست همزمان با تشدید درگیری‌ها و منازعات در منطقه، شاهد افزایش صادرات تسلیحاتی آلمان هستیم. به عبارت بهتر، میان تشدید منازعات منطقه‌ای با محوریت گروه‌های تکفیری و افزایش صادرات تسلیحاتی آلمان رابطه‌ای مستقیم برقرار است. مطابق آخرین آمار، در شش‌ماهه نخست سال 2016 نسبت به دوره مشابه سال 2015 نیم میلیارد یورو به صادرات جنگ‌افزار آلمان افزوده شده است. محافل دولتی آلمان با این ادعا که بیشتر از 6400 مجوز تسلیحاتی مربوط به صادرات در اتحادیه اروپا و اعضای ناتو می‌باشد سعی کرده‌اند مانع از حساسیت افکار عمومی نسبت به این موضوع شوند. این در حالیست که هزاران مجوز دیگر صدور صادرات تسلیحاتی به نام «متحدان نظامی آلمان» ثبت شده است. اما محافل دولتی آلمان کمتر در خصوص صادرات تسلیحاتی به کشورهای غیرمتحد آلمان سخنی به میان می‌آورند. افزایش نیم میلیارد یورویی صادرات تسلیحاتی آلمان در شش ماهه نخست سال 2016 میلادی در حالی صورت گرفته است که در سال 2015 میلادی نیز شاهد دو برابر شدن صادرات تسلیحاتی آلمان به کشورهای دیگر بودیم.

سلاح‌های آلمانی در دستان داعش

سازمان عفو بین‌الملل در اردیبهشت ماه امسال گزارشی را در خصوص استفاده داعش از سلاح‌های آلمانی استفاده کرد. بر اساس آنچه عفو بین‌الملل اعلام کرده است، بخشی از سلاح‌هایی که در دستان نیروهای داعش دیده می‌شود، ساخت کشور آلمان می باشد. روزنامه فرانکفورتر آلگماینه که گزارش سازمان عفو بین الملل را در این خصوص منتشر کرده بود در این خصوص تاکید کرد که تسلیحات ساخت شرکت آلمانی «هکلر اند کخ» (Heckler & Koch) به صورت خاص در اختیار گروه تروریستی داعش قرار دارد.حال سوال اصلی اینجاست که سلاح‌های آلمانی چگونه در اختیار داعش قرار می‌گیرد؟ بدیهی است که در اینجا باید به دنبال جریان‌های واسطه‌ای گشت که سلاح‌های ساخت آلمان را به داعش منتقل می‌کنند. بدیهی است که سازمان‌های اطلاعاتی و نظامی آلمان نیز نسبت به این معاملات تسلیحاتی پنهان مطلع هستند. به عبارت بهتر، شرکت آلمانی هکلر اند کخ و دیگر شرکت‌های تسلیحاتی در این کشور، با علم به اینکه سلاح‌های ساخت آنها با یک یا چند واسطه در اختیار گروه تروریستی داعش قرار می‌گیرد، اقدام به صادرات این سلاح‌ها، آن هم با مجوز رسمی دولت این کشور می‌کنند.

به سوال اصلی خود باز می‌گردیم؛ اینکه سلاح‌های ساخت آلمان چگونه در اختیار داعش قرار می‌گیرد؟ اسناد و شواهد موجود نشان می‌دهد که این انتقال سلاح از طریق کردستان عراق و عربستان سعودی صورت می‌گیرد. در گزارش تسلیحاتی آلمان در سال 2015 میلادی آمده است که بخش بزرگی از صادرات اسلحه به کشورهای غیرمتحد با آلمان به اقلیم کردستان عراق بوده است. ارزش تسلیحات صادر شده به اقلیم کردستان عراق بالغ بر 2،1 میلیون یورو بوده است.در ماه مارس سال 2016 میلادی، منابع آگاه در کردستان عراق گزارش دادند که سلاح‌های سنگین ساخت آلمان در کردستان عراق و از طریق واسطه‌ها و دلالان تسلیحاتی، در اختیار داعش قرار داده شده است. سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین آلمانی از جمله 500 فروند موشک ضد زره میلان، 14 هزار قبضه اسلحه g-36 و 20 میلیون فشنگ و شماری خودروی نظامی ضد گلوله از نوع دینگو، از جمله سلاح هایی بود که در اقلیم کردستان عراق و توسط دلالان به داعش فروخته شده است. این سلاح ها از سوی وزارت دفاع آلمان به کردستان عراق فروخته شده بود. حال سوال اصلی اینجاست که دلالان تسلیحاتی چگونه به این سلاح‌ها دست پیدا کرده‌اند؟

از آلمان به ریاض، از ریاض به داعش!

مسیر بعدی و اصلی انتقال سلاح‌های آلمانی به داعش، عربستان سعودی می‌باشد. بخش اعظمی از سلاح‌های ساخت آلمان با مجوز رسمی وزارت دفاع این کشور به عربستان سعودی صادر می‌شود. عربستان سعودی بخشی از این سلاح‌ها را در جنگ یمن و علیه کودکان و زنان یمنی به کار گرفته و بخش دیگر آن را به داعش و النصره و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق منتقل می‌کند. صادرات سلاح‌های آلمانی به عربستان سعودی از سوی آلمان، خشم گروه‌های حقوق بشری در این کشور را برانگیخته است. با این حال دولت ائتلافی آلمان توجهی نسبت به این اعتراض‌ها ندارد. در کنار عربستان سعودی، بخشی از سلاح‌های ساخت آلمان نیز از طریق قطر به داعش منتقل می‌شود. قطر در کنار عربستان از جمله کشورهای حامی داعش و دیگر گروه‌های تکفیری و تروریستی در منطقه محسوب می‌شود.

اگرچه دولت آلمان در ژانویه سال 2016 میلادی فروش سلاح به عربستان سعودی را به دلیل نقض حقوق بشر تعلیق کرده بود، اما در ادامه به شرکت‌های تسلیحاتی آلمانی اجازه داد تا صادرات سلاح را به عربستان از سر بگیرند. زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان که به عنوان فردی سوسیال دموکرات در کابینه ائتلافی مرکل حضور دارد، بر خلاف مشی اعلامی حزب متبوعش مبنی بر اجتناب از فروش سلاح به کشورهای ناقض حقوق بشر، اقدامی در مواجهه با فروش سلاح به عربستان سعودی صورت نداد.هم اکنون عربستان، کانال اصلی ارتباطی شرکتهای تسلیحاتی آلمانی و گروه تروریستی داعش محسوب می شود. علی رغم وقوع جنگ یمن و اعتراض گروههای مدافع حقوق بشر در آلمان نسبت به صادرات تسلیحاتی به ریاض، آلمان این کانال ارتباطی خطرناک را حفظ کرده است.

دولت ائتلافی آلمان متهم است

سوال دیگری که در این خصوص به ذهن خطور می‌کند، این است که مسئول اصلی فروش مستقیم سلاح‌های آلمانی به عربستان و فروش غیرمستقیم سلاح‌های المانی به داعش کیست؟ پاسخ این سوال کاملا مشخص است: دولت ائتلافی آلمان که به صورت عمده متشکل از دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات می‌باشد در این خصوص متهم است. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و زیگمار گابریل معاون او و وزیر اقتصاد آلمان (که مسئولیت تایید کشورهای واردکننده سلاح از آلمان را بر عهده دارد) علی‌رغم تعلق خاطر به دو حزب مختلف، هر دو در تجهیز داعش و گروه‌های تکفیری و تروریستی در منطقه سهیم هستند.

زیگمار گابریل در سال 2013 میلادی و زمانی که پست وزارت اقتصاد را تحویل گرفت، متعهد شد که صادرات تسلیحاتی آلمان را کاهش دهد اما هم اکنون با افزایش تصاعدی و روز افزون صادرات تسلیحاتی آلمان مواجه هستیم. نه تنها گابریل به وعده خود در این خصوص عمل نکرده است، بلکه بیش از پیش در مسیر ایجاد منازعات منطقه‌ای و تسلیحاتی در منطقه و جهان گام برداشته است.وزیر اقتصاد آلمان مدعی شده است این نتیجه تصمیمات دولت سابق آلمان است که هم اکنون، با وجود وعده‌های داده شده، صادرات تسلیحات آلمانی افزایش یافته است. اما این ادعای گابریل مورد پذیرش نیست. هم اکنون زیگمار گابریل باید به این سوال مهم پاسخ دهد که چرا وی و نهاد متبوعش علی‌رغم اثبات نقض حقوق بشر از سوی عربستان‌، بار دیگر مجوز صادرات تسلیحاتی به این کشور را صادر کرده است؟

مرکل از مبارزه با داعش می‌گوید!

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در مواضع ظاهری خود از مبارزه با داعش سخن به میان می‌آورد. مرکل در یکی از سخنان خود در خصوص تهدید گروه تروریستی داعش می‌گوید: «گروه تروریستی داعش تهدیدی برای اروپا ست. داعش  عامل برقراری یک رژیم رعب و وحشت در قسمت‌هایی از عراق و سوریه است. آلمان بیش از این نمی‌تواند پیشبرد فعالیت‌های تروریستی داعش در سوریه و سایر کشورها را نادیده بگیرد!».

به نظر می‌رسد اصلی‌ترین دغدغه مرکل در برهه زمانی موجود، کشاندن جنگ به منطقه و گسترش آن در سوریه و عراق، جهت جلوگیری از تمرکز داعش بر اروپاست.
با این حال صدراعظم آلمان نیز به مانند رئیس جمهوری فرانسه در این خصوص دچار اشتباه محاسباتی عمیقی شده است. بدیهی است که متمرکز ساختن بحران امنیت در منطقه، منجر به بازگشت شر گروه‌های تروریستی به حامیان غربی آنها خواهد شد. آلمان نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. مقایسه سیاست‌های تسلیحاتی و اظهارات تبلیغاتی مرکل و دیگر مقامات آلمانی در خصوص مبارزه با داعش نشان می‌دهد که برلین نیز به مانند واشنگتن و پاریس نه تنها نیتی واقعی در مقابله با داعش ندارد، بلکه در صدد تقویت آن در سوریه و عراق بر آمده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.