رسانه‌های اسرائیلی از حضور نظامی اسرائیل، امارات متحدۀ عربی و پاکستان در رزمایش هوایی امریکا در پایگاه نیروی هوایی نلیس در شهر لاس وگاس در ایالت نوادا خبر داده‎اند.

اسرائیل و امارات در رزمایش هوایی امریکا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، روزنامۀ اسرائیلی هاآرتص با انتشار گزارشی از حضور نیروهای هوایی رژیم اسرائیل در کنار جنگنده‌های اماراتی و پاکستانی در این رزمایش خبر داد.

براساس این گزارش اسرائیل قصد دارد نیروهای زمینی و هوایی و جنگنده‎های اف-16 خود را به رزمایش هوا به هوای موسوم به «پرچمِ قرمز» در نوادای امریکا اعزام کند.

هاآرتص نوشت نیروی هوایی اسرائیل قرار است اواخر ماه جاری میلادی در این رزمایش بزرگ شرکت کند و بر اساس گزارش‎‏ها گروه‎هایی از نیروی هواییِ ارتش کشورهای پاکستان و امارات متحده عربی نیز در رزمایش امریکا شرکت دارند.

این روزنامۀ اسرائیلی از سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل دربارۀ حضور نیروهای پاکستان و امارات، دو کشوری که اسرائیل با آن‎‏‌ها روابط دیپلماتیک و رسمی ندارد، پرسیده است، اما وی از اظهار نظر در این باره اجتناب کرده است.

در این گزارش آمده است که جنگنده‌های اسرائیلی طی ماه‌های اخیر به آماده‌سازی جهت شرکت در این رزمایش پرداخته‌‌اند. از جمله اقداماتِ صورت گرفته، پرواز جت‌های اسرائیل به پایگاه نیروی هوایی نلیس در جنوب ایالت نوادای امریکا بوده است.

برای پرواز جنگنده‌های اف-16 اسِ نیروی هوایی رژیم اسرائیل به این پایگاه هوایی در امریکا، این جت‌ها باید چندین بار برای سوخت‌رسانی متوقف شده و یا به صورت هوایی سوخت‌گیری کنند.

جنگنده‌های اسرائیل سال گذشته نیز در رزمایش بزرگ هوایی امریکا که در آن یک مبارزۀ هوایی شبیه‌سازی می‌شود، شرکت داشتند. براساس اعلام هاآرتص، سال گذشته این رزمایش با حضور نیروهای رژیم اسرائیل و نیروهای سه کشور امریکا، سنگاپور و اردن برگزار شد.

به گفتۀ سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل، شرکت‌کنندگان در رزمایش «پرچم قرمز» در سال جاری، سال گذشته در این رزمایش شرکت نداشتند. اسرائیل سال 2014 نیز برای شرکت در رزمایش امریکا دعوت شده بود، اما به دلیل کسری بودجه، این دعوت را نپذیرفت.

در پایگاه اینترنتیِ پایگاه نیروی هوایی نلیس گزارشی دربارۀ کشورهای شرکت‌کننده در رزمایشِ سالِ جاری منتشر نشده است، اما برخی وبسایت‌های مرتبط با رزمایش‌های هوایی از حضور نیروهای اسپانیایی و اماراتی در این دوره از رزمایش خبر داده‌اند.

وزارت دفاع اسپانیا اعلام کرده است که نیروهای هوایی خود را آخر هفتۀ گذشته برای شرکت در رزمایش به امریکا فرستاده است. رسانه‌های پاکستانی نیز از اعزام جنگنده‌های اف-16 اسِ ارتشِ این کشور به امریکا گزارش دادند.

هاآرتص به نقل از وبسایتی خبری با عنوان اِیوی‌اِیشنیست، که گزارش‎هایی دربارۀ هوانوردی نظامی منتشر می‎کند، نوشت جنگنده‏‌های پاکستان 10 روز پیش در مسیر خود به سمت محل برگزاری رزمایش در کشور پرتغال فرود آمدند.

براساس اطلاعات این وبسایت، نیروی هوایی پاکستان در دو رزمایش با عناوین «پرچم قرمز» و «پرچم سبز» در رزمایش بزرگ نوادا شرکت دارد. این وبسایت نوشت نیروهای هوایی پاکستان و امارات در گذشته فقط در رزمایش «پرچم قرمز» امریکا شرکت داشته‌اند.

در گزارش هاآرتص آمده است با وجود این‌که رژیم اسرائیل فاقد روابطِ رسمی و دیپلماتیک با کشور امارات متحدۀ عربی است، اما تل آویو به تازگی دفتری در شهر ابوظبی در این کشور گشوده است. این دفتر ظاهراً برای تقویت روابط این رژیم با آژانس بین‌المللیِ انرژی‌های تجدیدپذیرِ سازمان ملل متحد که در ابوظبی مستقر است، ایجاد شده است.  

دور گولد، مدیرکل وزارت امور خارجۀ رژیم اسرائیل در سال 2015 از پایتخت امارات دیدن کرد.  

اخیراً گزارش‌های فزاینده ای دربارۀ روابط پشت‌پرده و آشکار میان مقامات اسرائیل با برخی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی منتشر شده است.

موضوع رابطه عربستان با رژیم اسرائیل بارها مطرح شده است. سال 2002 در طرح ملک عبدالله پادشاه پیشین عربستان، که به عنوان «طرح عربی» برای صلح در خاورمیانه شناخته می‌شود، تصریح شده بود کشورهای عربی حاضرند در برابر تشکیل دولت فلسطین در مرزهای 1967 نه تنها با اسرائیل رابطه برقرار کنند بلکه روابط خود با این رژیم را «عادی سازی» کنند. 

به اعتقاد کارشناسان این احتمال وجود دارد که عربستان با توجه به تحولات منطقه‌ای و در ادامه مسیر تقابل و دشمنی با ایران، روابط خود را با رژیم اسرائیل عادی کند. 

رسانه‌های اسرائیلی در تاریخ 2 مرداد از سفر انور عشقی، ژنرال بازنشستۀ عربستانی، به تل‌آویو و دیدار با مقامات این رژیم خبر دادند. بر اساس گزارش‌ها، عشقی با دور گولد و ژنرال یوآو مردوخای، از مقامات ارشد وزارت امورخارجۀ اسرائیل، دیدار کرد.

پس از انتشار این اخبار کاربران اینترنت در عربستان سعودی پویشی در شبکه‌های اجتماعی علیه روابط این کشور با اسرائیل به راه انداختند و با اعلام حمایت از آرمان فلسطین بر مخالفت خود با اشغال اراضی فلسطینی از سوی اسرائیل و جنایات این رژیم علیه مردم فلسطین تأکید کردند.

رژیم اسرائیل با بیشتر کشورهای عربی رابطۀ دیپلماتیک ندارد. مصر، قطر و اردن  تنها کشورهای عربی هستند که صراحتاً با رژیم اسرائیل روابط دیپلماتیک دارند.

آشکارسازی رسانه‌ای روابط میان رژیم اسرائیل با دنیای عرب سال گذشته هنگامی آغاز شد موشه یعلون، وزیر پیشین امور نظامی اسرائیل دربارۀ ارتباط دوستانۀ این رژیم با کشورهای عرب گفت: « آن‌ها (کشورهای عرب) ایران و اخوان المسلمین را دشمن خود می‌دانند... ایران دشمن ما و رژیم‌های عرب سنی است. آن‌ها (کشورهای عرب) به طور آشکار (با اسرائیلی‌ها) دست نمی‌دهند، اما ما پشت درهای بسته دیدار می‌کنیم.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.