واشنگتن پست در سرمقاله روز سه شنبه خود نوشت: 'جان کری' وزیر خارجه آمریکا سزاوار است در مقابل بی اعتنایی روسیه به پیشنهاد همکاری دو کشور در سوریه؛ هشدار دهد که عواقب این بی اعتنایی؛ اجرای ' نقشه ب' ( Plan B ) آمریکا در سوریه است.

واشنگتن پست: پاسخ درخور به بی اعتنایی روسیه؛ اجرای 'نقشه ب' آمریکا در سوریه است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، واشنگتن پست در این مطلب می نویسد:
بیشتر از یک ماه است که 'جان کری' وزیر خارجه آمریکا در حال فشار وارد آوردن بر (دولت) 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهور روسیه است تا او را ملزم به قبول توافقی در مورد سوریه کند؛ توافقی که برای مسکو هم می تواند معامله ای دلنشین باشد.
این توافق خواست قدیمی روسیه را اجابت می کند و به مسکو این امتیاز را می دهد که در عملیات مشترک بمباران مواضع شورشیانی که تروریست تشخیص داده شده اند، مشارکت کند.
اما توافق ضمن آن از مسکو می خواهد که قول دهد به رژیم ' بشار اسد' اجازه ندهد قسمت هایی از خاک این کشور را بمباران کند.
این توافق پیشنهادی در حقیقت نوعی تسلیم شدن در مقابل تقاضای روسیه است و به حدی چشمگیر و مهم است که بسیاری از مسئولان در دولت 'اوباما' با ظن و تردید نسبت به موفق بودن این توافق می نگرند.
' جیزم آر. کلاپر' مدیر 'اداره اطلاعات ملی' آمریکا در مصاحبه با 'دیوید ایگناشس' دیدگاه نویس روزنامه واشنگتن پست این سوال را مطرح کرده است که ' آیا روسیه واقعا در مورد قول هایی که در مورد سوریه داده قابل اعتماد است؟'
یقینا مشخص است که پوتین اهدافی دیگر را در سوریه دنبال می کند.
اما واقعیت های میدانی جنگ سوریه خلاف مدعای کری را ثابت می کند که از پیروز شدن در کسب موافقت روسیه در مورد سوریه صحبت کرده است. روسیه در عملیات خارج ساختن کلیه نیروهای مخالف بشار اسد در شهر 'حلب' مشارکت داشت و دوشادوش نیروهای (دولت) سوریه در این عملیات مبارزه کرد.
حلب؛ بزرگ ترین شهر سوریه است و عملیات این شهر که فتحی است آشکار؛ می تواند رهنمون به پیروزی کامل رژیم اسد در این جنگ شود.
هفته گذشته مسکو به طور یک جانبه اعلام کرد که مشغول احداث چهار کریدور (دالان ) تخلیه در بیرون از ناحیه تحت تصرف شورشیان است. مسکو از 300 هزار تن از اهالی شهر و مبارزان مسلح خواست که از این راه از شهر خارج شوند. روسیه اعلام کرد که هر کس در شهر بماند خود مسئول جانش است و در تیررس بمباران روسیه قرار خواهد داشت. این حمله انجام شد. 
نیروهای رژیم اسد سه هفته قبل آخرین جاده مواصلاتی منتهی به منطقه تحت تصرف شورشیان را مسدود کردند ...
وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرد که عملیات روسیه که ' کرملین' ... آن را یک ماموریت بشردوستانه خطاب می کند؛ یک درخواست بی چون و چرا برای تسلیم شدن بی قید و شرط شورشیان است.
این وزارتخانه تصریح کرد که این عملیات کاملا بی اعتنا به راه حل سیاسی است که با نظارت سازمان ملل برای سوریه بدست آمده است؛ ضمن آن که ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز هست.
شورشیان هم به نوبه خود به عملیات 'حلب' پاسخ دادند و دست به یک عملیات بزرگ تهاجمی برای شکستن محاصره حلب زدند.
روز دوشنبه ضرب الاجل تعیین شده بر اساس قطعنامه 2254 سازمان ملل برای حصول توافق بر سر انتقال سیاسی در سوریه بود اما در همان روز هم چند مورد از سنگین ترین درگیری های امسال در جنگ سوریه اتفاق افتاد.
دولت اوباما ظاهرا باز هم از پوتین (در عملیات حلب) رو دست خورد.
اولین غافلگیری اوباما؛ سپتامبر سال گذشته بود که روسیه نیروهایش را به سوریه گسیل کرد.
کری روز جمعه اعلام کرد که تلفنی با مسکو صحبت کرده است و خواستار شفاف سازی مسکو در مورد عملیات حلب شده است. کری گفت که اگر این عملیات در ذات خود یک حیله باشد، این خطر را دار که سطح همکاری دو کشور را در این زمینه کاملا از هم بگسلد.
تا روز دوشنبه کری هیچ جوابی از سوی مسکو نشنید. 
کری اظهار داشته است: 'این روزها، روزهای مهمی هستند چون مشخص می کند آیا روسیه و رژیم اسد منطبق با الزامات سازمان ملل کار می کنند یا نه؟ '
کری افزود:' اما شواهد و قرائن نشان می دهد که واقعیت اوضاع بسیار نگران کننده است'.
متاسفانه پوتین دلیلی ندارد که این هشدارهای کری را مراعات کند.
کری بارها و بارها اعلام کرده است: ' روسیه باید منتظر عواقب این تحرکات خود بماند که چیزی نیست جز ' نقشه ب' “Plan B” آمریکا برای سوریه'.
اصولا این رویه کاری جان کری است که بارها و بارها با روسیه چانه زنی می کند و مسکو هم هر بار با بی اعتنایی به آن پاسخ می گوید. کری هم هر بار بدون آنکه پاسخی درخور به این بی اعتنایی مسکو دهد؛ برعکس، خواستار همکاری جدیدتر میان دو کشور و امتیاز دهی بیشتر آمریکا می شود.
کری روز دوشنبه اعلام کرد: 'ما ظرف ساعات آینده و یا چند روز آینده شاهد خواهیم بود که آیا این پویایی روسها می تواند تغییر کند یا نه؟ '
اما موضوع این است که کری همین صحبت ها را شش ماه پیش هم مطرح کرده بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.