قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: نماینده مردم نیشابور در مجلس در خصوص عمده ترین مشکلات و مسایل این شهرستان اظهار می‌دارد: برخی از مشکلات مربوط به کلان کشور است که نیشابور هم از آن مستثنا نیست و البته برخی از مسایل هم خاص تر است

پروژه های رها شده نیشابور با بودجه کم تکمیل نمی شود

حمید گرمابی رکود و بیکاری را از جمله مشکلاتی می‌داند که نیشابور نیز همانند دیگر مناطق کشور و استان با آن مواجه است.

وی می‌گوید: برای رفع مشکلات پیش رو از سه پتانسیل موجود می‌توان استفاده کرد؛ اول اینکه این شهرستان قطب طبیعت و کشاورزی خراسان رضوی و قطب گردشگری در استان و منطقه شمال شرق کشور است و از سوی دیگر می‌توان به ظرفیت نیشابور در بخش وجود صنایع مختلف اعم از کوچک و بزرک مانند فولاد اشاره کرد که می‌توان با استفاده حداکثری از این توان برای رفع بیکاری و خروج از رکود و تقویت رونق بازار استفاده کرد.

وی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به کمبود آب در بخش کشاورزی و لزوم تسریع در اجرای طرح‌های نوین آبیاری برای رفع این چالش می‌افزاید: بنیه مالی کشاورزان نیشابور اجازه نمی‌دهد تا بتوانند با هزینه خود در این کار وارد شوند، لذا دولت و سیستم بانکی با ارایه تسهیلات با نرخ بهره مناسب باید به کمک کشاورزان بشتابند تا حداکثر بهره وری از مصرف آب حاصل شود.

وی تصریح می‌کند: با همراهی سازمان‌های مرتبط باید صنایع تکمیلی در جوار روستاها و شهرهای دارای بافت روستایی راه اندازی شود تا ارزش افزوده در حوزه کشاورزی و روستائیان افزایش یابد.

* فیروزه نیشابور، قطب معدنی کشور

وی اظهار می‌دارد: در بخش گردشگری نیز با توجه به وجود جاذبه‌هایی مانند مقبره‌های خیام و عطار باید بتوان جاذبه‌هایی ایجاد کرد تا افزایش ماندگاری مسافر و گردشگر در این شهر محقق شود که البته در بخش‌هایی بسترهای لازم فراهم شده و در قسمت‌هایی نیز باید ایجاد شود.

وی با اشاره به معدن فیروزه نیشابور به عنوان قطب معدنی سنگ‌های گران قیمت در کشور خاطر نشان می‌کند: در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های لازم می‌توان از این ظرفیت، بهره توریستی و گردشکری نیز برد و همچنین می‌توان طرح بوم گردی را رواج داد.

* مشکل 60 درصد بنگاه‌های تولیدی

وی در خصوص وضعیت بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی نیشابور یادآور می‌شود: نیشابور شهر صنعتی است که پس از مشهد در استان و شاید پیشاپیش مرکز خراسان رضوی در این بخش کار می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح می‌کند:هم اکنون صنایع کوچک و بزرگ و دیگر بنگاه‌های تولیدی و صنعتی نیشابوربا مشکلاتی روبه رو هستند و با ظرفیت پایین کار می‌کنند.

وی از کمبود سرمایه در گردش به عنوان یکی از چالش‌های اصلی حوزه تولید شهرستان نیشابور یاد می‌کند و می‌گوید: مشکل 50 تا 60 درصد واحدها کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است که اگر دولت بتواند این نیاز را تأمین کند، واحدها با حداکثر ظرفیت فعال خواهند شد که همین مسأله در کاهش بیکاری و رکود و نیز رونق یافتن بازار کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به بسته حمایتی دولت از واحدهای دارای مشکل در قالب سامانه بهین یاب می‌گوید: تسریع در ارایه تسهیلات وعده داده شده، می‌تواند مهم ترین کار گره کشا در این حوزه باشد که البته اکنون کار در این بخش با کندی پیش می‌رود و اگر همین روند ادامه یابد، ممکن است این تمهیدات دولت برای بنگاه‌های عارضه دار و نیمه فعال و تعطیل شده در سال جاری خروجی نداشته باشد.

*تولید با ظرفیت پایین

 وی در خصوص آمار واحدهای تولیدی و صنعتی تعطیل شده در نیشابور یادآور می‌شود: آمار دقیقی ندارم، اما بیش از 70 تا 90 درصد بنگاه‌های تولیدی شهرستان با ظرفیت بسیاری پایینی کار می‌کنند که اگر این درصد به 20 تا 30 درصد برسد، می‌تواند به ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری کمک کند.

وی درباره درصد بیکاری در نیشابور خاطر نشان می‌کند: با آمار بیکاری مشکل داریم، چرا که اعدادی که برای درصد بیکاری اعلام می‌شود، برای افرادی است که به مراکزی مانند کاریابی مراجعه کرده‌اند و تقاضای کار داده‌اند، در حالی که این با واقعیت تطبیق ندارد و هستند افراد بیکار زیادی که تقاضا پر نمی‌کنند و در آمار لحاظ نمی‌شوند.

وی با اشاره به آمار تخمینی بیکاری 3 تا 7 میلیون نفری در کشور گفت:در نیشابور با توجه به ظرفیت و پتانسیل‌ها نباید درصد و نرخ بیکاری از متوسط استان بیشتر باشد.

*نیاز 10 میلیارد تومانی برای پروژه افلاک نما

وی درباره پروژه‌های ناتمام نیشابور از جمله افلاک نما خاطر نشان می‌کند: شمار پروژه‌های ناتمام در نیشابور زیاد است که از جمله می‌توان به افلاک نما اشاره کرد. آخرین خبرها در خصوص این پروژه این است که تجهیزات مورد نیاز از خارج از کشور خریداری و وارد کشور شده است.

وی ادامه داد: برابر برنامه اولیه تکمیل این پروژه نیازمند 10 میلیارد تومان است که کار در مرحله پیگیری فرماندار شهرستان و استاندار خراسان رضوی قرار دارد.

وی با بیان اینکه کار احداث این پروژه از 10 سال قبل آغاز شده است، درباره زمان اتمام کار یادآور می‌شود: با توجه به بودجه تخصیص یافته

اندک، نمی‌توان تاریخ دقیقی را برای اتمام کار پیش بینی کرد. با این همه امید است ظرف یکی دو سال آینده حداقل بخشی از قسمت اصلی این پروژه به اتمام برسد.

وی تصریح می‌کند: پروژه افلاک نما از برنامه زمان بندی اولیه بسیار عقب است.

وی می‌گوید: مجموعه ورزشی نیشابور نیز یکی دیگر از پروژه‌های ناتمام این شهرستان است که فقط بخشی از این پروژه در قسمت سالن تقریباً آماده است و مابقی کار رها شده و ناتمام است.

وی می‌افزاید: دانشگاه علوم پزشکی نیشابور نیز دارای چند پروژه مهم ناتمام است، هرچند که بتازگی وزارت علوم کمک مالی برای اتمام این پروژه‌ها را وعده داده است.

وی یادآور می‌شود: بیمارستان 160 تختخوابی نیز از دیگر پروژه‌های ناتمام شهرستان نیشابور است که اتمام آن نیز معطل بودجه و اعتبار است.

* وضعیت بودجه نیشابور امسال خوب نیست

وی با بیان اینکه مشکلات در این شهرستان زیاد است، اظهار می‌دارد: وضعیت بودجه در سال جاری چندان خوب نیست که بتوان این پروژه‌ها را به اتمام رساند.

وی در بخش دیگر با اشاره به بودجه اختصاص داده شده از سوی دولت در بخش عمرانی یادآور می‌شود: بودجه اختصاصی دولت در حوزه عمرانی 10 درصد است که بسیار رقم کم و اندکی است، در حالی که افزایش بودجه عمرانی می‌تواند محرکی برای رونق بازار باشد.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.