مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس جزییات آزادسازی برخی تجهیزات نفتی بلوکه شده ایران در دوران پسابرجام را تشریح کرد و آثار گشایش های برجام در صنعت نفت ایران را «ملموس» دانست.

 جزییات آزادسازی تجهیزات بلوکه پارس جنوبی در پسابرجام اعلام شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، توسعه میدان گازی پارس جنوبی که به عنوان بزرگ ترین میدان گازی دنیا شناخته می شود و نزدیک نیمی از ذخایر گازی ایران را در خود جای داده است، از اولویت های اصلی صنعت نفت کشور به شمار می رود.
در سال های گذشته با تکیه بر توان داخل، بسیاری از فازهای پارس جنوبی توسعه یافت و به بهره برداری رسید اما تشدید تحریم ها و ممنوع شدن ورود برخی تجهیزات، سبب وقوع مشکلاتی در پیشبرد توسعه این میدان گازی شد.
شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
پس از آغاز رفع تحریم ها و اجرای برجام، دوران توقیف تجهیزات پیشرفته و راهبردی صنایع کشور به پایان رسید و بتدریج واردات آنها به ایران از سر گرفته شد.
به گزارش وزارت نفت، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تشریح جزییات آزادسازی تجهیزات بلوکه شده پارس جنوبی گفت: پس از نهایی شدن برجام، نخستین هیات خارجی که به ایران وارد شد، آلمانی ها بودند که با استمرار مذاکرات دو طرف، زیمنس متعهد شد نسبت به آزادسازی تجهیزات بلوکه شده ایران اقدام کند.
«علی اکبر شعبانپور» اضافه کرد: با توافق های انجام شده، در مجموع ١٠ دستگاه کمپرسور شامل چهار دستگاه کمپرسور Off-Gas و ٦ دستگاه کمپرسور چرخه تبرید پروپان (Refrigerant Compressors) شرکت زیمنس دریافت و در طرح توسعه ای فاز ١٢ پارس جنوبی به کار گرفته شد.
به گفته وی، ٦ دستگاه کمپرسور ساخت شرکت زیمنس نیز در اسفند 13٩٤ تحویل طرح توسعه ای فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی شد.
شعبانپور ادامه داد: مقادیر زیادی لوله، اتصالات و شیرآلات اینکونل سکوهای فاز ١٧، ١٨، ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی و دمنده های هوای واحد گوگردسازی فاز ٢٠ و ٢١ که همه از تجهیزات ساخت شرکت های معتبر اروپایی است، از دیگر کالاهایی به شمار می روند که در ماه های گذشته تحویل این ٢ فاز شده است.
وی درباره فاز ١٤ پارس جنوبی افزود: در این فاز نیز به واسطه گشایش های برجام، شماری از انواع شیرآلات تحویل شده است.
شعبانپور از سفارش گذاری توربواکسپندرهای بازیافت اتان نیز در طرح های توسعه ای فازهای ١٩و ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی خبر داد و گفت: دریافت این تجهیزات پیشرفته می تواند در پیشبرد فعالیت های طرح، نقش بسزایی ایفا کند.
وی به اقدام های وزارت نفت برای بومی سازی ١٠ گروه خانواده کالاهای پرمصرف صنعت نفت اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه فناوری ساخت لوله های موسوم به کرا (CRA) به کشور منتقل و خط تولید این لوله ها در داخل راه اندازی می شود که گام بزرگی در مسیر توانمندسازی صنعت نفت به حساب می آید.
به گفته این مسئول، هدف و رویکرد اصلی صنعت نفت تقویت توان داخل است و برجام از آن رو که راه را برای تعامل بیشتر با شرکت های معتبر بین المللی و انتقال فناوری و همچنین استفاده از تجهیزات پیشرفته در تاسیسات نفت و گاز کشورمان فراهم کرده، آثار ملموسی را در صنعت نفت ایران برجای گذاشته است.
شرکت های اروپایی افزون بر پارس جنوبی، به تازگی تحویل تجهیزات بلوکه شده سایر بخش های صنعت نفت را نیز آغاز کرده اند؛ به گونه ای که شرکت پالایش گاز فجر جم چندی پیش از آزادسازی تجهیزات بلوکه شده توسط کانادا و ورود آن به ایران خبر داده بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.