قدس ‌آنلاین / ساری / حسین احمدی : معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران از برگزاری پويش شهروند سالم با پيام "توقف چاقي" خبر داد.

نیمی از جمعیت کشور اضافه وزن دارند!

دكتر محسن اعرابي هدف از برگزاري اين كمپين را حساس سازي مردم و مسئولين در خصوص وضعيت نامناسب چاقي و اضافه وزن در سطح استان و اطلاع رساني در خصوص عوارض ناگوار ناشي از اين معضل اعلام كرد.

وي با اشاره به اينكه سيستم بهداشتي و درماني با تلاش و پشتكار همه دست اندركاران، موفق به كنترل و مراقبت بسياري از بيماري هاي عفوني و غير عفوني تهديد كننده سلامت شده است، اظهار داشت:  كنترل بيماري زايي و مرگ و مير ناشي از عوامل مختلف از دستاوردهاي موفق در اين زمينه است اما تغييرات ناشي از پيشرفتهاي بشر در حوزه هاي مختلف، شيوه و سبک زندگي مردم را دگرگون و تهديدات بسياري را به همراه خود آورده است.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران اضافه كرد: تغيير سبك زندگي، مشاغل كم تحرک، زندگي شهر نشيني و پرخوري، تهديدات زيادي به همراه داشته به گونه اي كه طبق آمار ۲۴ ميليون نفر در ايران چاقي واضح دارند و بيشتر از نيمي از جمعيت كشور دچار چاقي و اضافه وزن هستند.

دكتر اعرابي ادامه داد: شيوع چاقي و اضافه وزن در استان مازندران از همه استانهاي كشور بالاتراست و طبق آمار ۵۶ درصد شهرنشينان و ۵۳ درصد ساكنين روستا دچار چاقي و اضافه وزن بوده و ۴۷ درصد مردان و ۶۲ درصد زنان استان دچار اين مشكل هستند.

وی در توضيح پيامدهاي اضافه وزن و چاقي اظهار داشت: چاقي در افزايش فشار خون، كلسترول، تري گليسيريد و قند خون نقش مهمي داشته و خطر بيماري هاي عروق كرونر قلب، سكته مغزي، ديابت نوع دو، مشكلات استخواني مفصلي و بسياري از سرطان ها را افزايش مي دهد كه اين بيماري ها مرگ و مير و ناتواني بسياري را به دنبال دارند.

دكتر اعرابي  با اشاره به اينكه چاقي و كم تحركي در كنار ساير عوامل، منجر به شيوع بالاي فشار خون در بيشتر از ۱۵ درصد و بيماري ديابت در بيشتر از ۱۰ درصد مردم استان شده است، خاطرنشان كرد: از آنجا كه حجم زيادي از جمعيت استان در محدوده سني ۱۵ تا ۳۹ سال قرار دارند، ا روند پيش رو با تعداد بسيار زيادتري از بيماري هايي چون ديابت و فشار خون در طي ۲۰ تا ۳۰ سال آينده مواجه خواهيم شد و متاسفانه استان مازندران از لحاظ ابتلا به سكته هاي قلبي و مغزي مقام ششم و از نظر ابتلا به سرطان جايگاه پنجم را در ميان كل استانهاي كشور دارد.

به گفته وي از جمله عادات غلط غذايي در استان مازندران مصرف زياد شيريني جات، استفاده كم از سبزي­ها و ميوه­ها، استفاده نامناسب از روغن­ها، مصرف تنقلات غير بهداشتي، ذائقه خوردن غذاهاي شور و چرب، استفاده از فست‌فودها و غذاهاي آماده پرنمك، مصرف حجم زيادتر از نياز نان و برنج است.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران در ادامه ضمن دعوت از همه مردم و دست اندركاران در جهت همراهي در اين پويش، اعلام كرد: معضل چاقي و اضافه وزن با يک اراده جمعي و رعايت اصول پيشگيري از جمله تغذيه سالم و متعادل، داشتن تحرك بدني مناسب، شيوه هاي پخت و پز سالم تر و در يك كلام اصلاح سبك زندگي قابل كنترل است.

دكتر اعرابي وي اظهار اميدواري كرد: فعاليتهاي متنوع پيش بيني شده در اين پويش زنگ هشدار اين تهديد بزرگ را به صدا درآورد.

دكتر اعرابي اضافه كرد: مردم جهت كسب اطلاعات بيشتر يا مشاوره با كارشناسان بهداشت مي توانند به نزديكترين مركز، پايگاه يا خانه بهداشت محل زندگي و پزشک خانواده خود مراجعه كنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.