قدس آنلاین/مریم غلام پور: سال هاست که مسایل و مشکلات معلولان و راه حل های آن ارایه می شود اما معلولان جامعه همچنان با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم می کنند.

  پیگیری مطالبات معلولان عزم جدی می خواهد

مسایل معیشتی و حمایتی از یک سو و مسایل دیگری مانند فضاسازی های شهری برای تردد معلولان از سویی دیگر، مهمترین مشکلات این جامعه حساس را تشکیل می هند.

به گفته کارشناسان، برای رفع مسایل و مشکلات معلولان خلأ قانونی نداریم و قانون جامع حمایت از معلولان در مجلس مصوب شده و اجرای همین قانون می تواند بسیاری از مشکلات این قشر را برطرف کند.

 

* وجود 80 هزار معلول در گیلان

مدیر کل بهزیستی گیلان فعالیت‌های این سازمان را حول دو محور معلولان و آسیب دیدگان اجتماعی دانسته و می گوید: در بسیاری از کشورها این دو محور به شکل جداگانه مدیریت می‌شود اما تجمیع این دو موضوع سبب گستردگی کارهای سازمان می‌شود.

محمد رضا پارسی، ایجاد فرصت‌های برابر برای همه افراد را از وظایف دولت دانسته و خاطرنشان می کند: در گیلان 80هزار معلول در زمینه‌های گوناگون وجود دارند که 44هزار نفر معلول تحت پوشش بهزیستی هستند.

وی با اشاره به اینکه معلولیت همیشه با فقر همراه است، تصریح می کند: این موضوع سبب می‌شود این افراد در معرض آسیب بیشتری قرار بگیرند.

وی در بحث ارایه خدمت به معلولان می گوید: در این زمینه باید از انجمن های معلولان استفاده کنیم و در واقع خود معلولان را در سیاست گذاری و تصمیم گیری ها مشارکت دهیم و بتوانیم از امکانات و منابع خیران کمک بگیریم.

پارسی می افزاید: ۷۷مراکز توانبخشی نگهداری معلولان جسمی، ذهنی٬ بیماران روانی مزمن و سالمندان به طور شبانه روز و ویزیت در منزل در حال ارایه خدمت هستند.

 

* مناسب سازی شهر؛ مطالبه بحق معلولان

مدیر کل بهزیستی گیلان در ادامه از تمهیدات ویژه برای خانواده‌های بیش از یک معلول خبر داده ومی گوید: هم اکنون ۱۰۴خانواده چند معلول شناسایی شده‌اند که ۶۴ خانواده تا پایان امسال کمک بلاعوض مسکن می گیرند.

وی با تأکید به اینکه تا پایان سال نباید خانواده چند معلول بدون مسکن داشته باشیم، از افتتاح 90 واحد مددجویی توسط بهزیستی گیلان در هفته بهزیستی خبر داده و می گوید: 960 واحد مسکن مددجویان و معلولان در حال ساخت است.

وی در توضیح طرح CBR نیز می گوید: اگربه دنبال ایجاد دولت رفاهی هستیم خودمان باید معلولان را حتی در روستاها شناسایی کنیم نه اینکه معلولان دنبال ما باشند و بهزیستی گیلان بر اساس این طرح   ۲۱هزار نفر را شناسایی کرده است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر مناسب‌سازی معابر اظهارمی دارد: مناسب سازی از موضوع‌های مهم بهزیستی برای معلولان و نیازمندان است که این مهم یکی از موضوعاتی است که برای معلولان در جامعه پیگیری می‌کنیم.

وی مناسب‌سازی حمل و نقل شهری برای معلولان را نیز مهم خوانده و می افزاید: مناسب‌سازی فضای شهری وامکان تردد مناسب از نیازهای بحق معلولان و سالمندان است.

 

* قانونی که از سال 68به درستی اجرا نشد

کارشناس مناسب سازی فضای شهری گیلان هم با اشاره به ماده 2 قانون حمایت از معلولان در خصوص مناسب سازی فضای شهری می گوید: تمام معابر به گونه ای باید ساخته شود که برای همه افراد جامعه قابل دسترس وتردد باشد و این قانون، روح حمایت از معلولان است. ساختمان ها نیز باید به گونه ای باشند که هیچ مانع فیزیکی بر سر راه معلولان نداشته باشند.

انسیه سروش اظهار می دارد: از سال 68 مناسب سازی در کشور مطرح شده ولی آنچنان به نسبت این سال ها اتفاقی نیفتاده اگر چه قانون مطرح بوده اما در عمل اتفاقی نیفتاده است.

وی با اشاره به اهمیت این موضوع خاطرنشان می کند: حساس سازی و آگاه سازی مسؤولان و دست اندرکاران ساخت و ساز از اهم فعالیت های این سازمان بوده که توانستیم تا حد زیادی موفق شویم .

کارشناس مسؤول مناسب سازی گیلان با اشاره به شناسایی 58 مورد بانک پرتردد از نظر معلولان تصریح می کند: از این بانک ها 20 مورد اولویت بندی شده که با اولویت برتر 5 مورد از بانک ها تا پایان شهریور امسال مناسب سازی می شوند.

وی همچنین از مناسب سازی 5 سالن پر تردد برای معلولان خبر داده و مقدار پیشرفت مناسب سازی را تا سال های پیش از 93، 30 درصد عنوان کرده وبا اشاره به اینکه پیگیری مطالبات معلولان عزم جدی می خواهد، می افزاید: هم اکنون طبق آمارهای ارایه شده و کارشناسی شده بیش از 46 درصد دستگاه های دولتی برای معلولان در گیلان قابل دسترس است.

به هر حال دگرگونی زندگی معلولان مستلزم ورود همه دستگاه‌های اجرایی به این عرصه و هماهنگی میان‌بخشی آن هاست. بنابراین ضعف در اجرای قانون جامع حمایت از معلولان تنها به سازمان بهزیستی مربوط نمی‌شود و حدود 16 دستگاه، مجری این قانون هستند که بهزیستی در بسیاری از موارد، فقط وظیفه نظارتی دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.