هزاران تن از مردم هیروشیما امروز شنبه با برگزاری مراسمی سالگرد فاجعه انفجار بمب اتمی را گرامی داشتند و با روشن کردن شمع، یاد آتشی را که هفتاد و یک سال پیش به جان مردم این شهر افتاد و آنان را به خاکستر تبدیل کرد، زنده کردند.

اشک هیروشیما و یک دقیقه سکوت پس از ۷۱ سال

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، مراسم امروز با حضور 50 هزار نفر از بازماندگان و خویشاوندان قربانیان و همچنین جمع کثیری از فعالان صلح، مقام های رسمی ژاپن، مسئولان و دیپلماتهای 91 کشور جهان با نواختن زنگ در ساعت 8:15 صبح به وقت محلی آغاز شد؛ این ساعتی است که بمب آمریکا بر سر مردم هیروشیما فرو افتاد.
هفتاد و یک سال پیش آمریکا در پایان جنگ جهانی دوم برای واداشتن ژاپن به تسلیم، یک بمب اتمی روی شهر هیروشیما انداخت و سه روز بعد نیز همین حادثه ناگوار و تلخ را با انداختن بمبی دیگر به داخل ناگازاکی، برای مردم این شهر رقم زد.
ژاپن شش روز بعد از این حادثه تسلیم شد.
تخمین زده می شود که حدود 140 هزار نفر در جریان بمباران شهر هیروشیما و 70 هزار نفر در ناگازاکی بر اثر این حمله و تبعات بعد از آن کشته شده اند و فقط در سال گذشته 5 هزار و 511 نفر جان خود را به دلیل تاثیر درازمدت تشعشات اتمی در شهر هیروشیما از دست دادند.
بیشتر قربانیان حملات اتمی آمریکا به هیروشیما و ناگازاکی غیرنظامی بودند و هنوز پس از سالها آمریکا حاضر به عذرخواهی از این جنایت بشری در کشور ژاپن نشده و همواره با انتقادهای زیادی از سوی جامعه بین المللی روبرو است.
شرکت کنندگان در مراسم امروز همچنین هزاران فانوس را به یاد قربانیان این حادثه بر روی سطح آب رود «موتویاسوی» رها کردند که نماد سفر پس از مرگ قربانیان حادثه است. 
همچنین خانواده های بازماندگان این فاجعه تلخ انسانی علاوه بر برگزاری مراسم نیایش و یک دقیقه سکوت، کبوترهای زیادی را به نشانه آزادی رها کرده و به قرائت بیانیه صلح پرداختند. 
«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن سخنان خود را در این مراسم با عباراتی چون «صلح جهانی» و «خلع سلاح اتمی» آغاز کرد و از همه کشورهای دنیا خواست عزم خود را برای تحقق این اهداف جزم کنند.
او گفت که نباید تجربه تلخ هیروشیما و ناگازاکی را دوباره تکرار کنیم و این وظیفه ما است که به این هدف پایبند باشیم.
نخست وزیر «آبه» با تاکید بر اینکه خواستار خلع سلاح اتمی در سراسر جهان است، یادآور شد: بمب اتمی نه فقط هزاران نفر را در هیروشیما کشت بلکه باعث ایجاد رنج غیرقابل وصف برای بازماندگان آن شد.
وی همچنین گفت که ژاپن تنها کشوری است که مورد حمله بمب اتمی قرار گرفت و به تعهد خود مبنی بر تولید نکردن و عدم مالکیت سلاح هسته ای پایبند است.
او این سخنان را در حالی در محل پارک یابود قربانیان هیروشیما مطرح می کرد که باراک اوبا به عنوان اولین رئیس جمهوری آمریکا از سال 1945، هفتم خرداد ماه سالجاری در جریان چهل و دومین اجلاس سران «جی هفت» در این مکان که با اعتراضات مردمی هم همراه بود، حاضر شد اما از مردم ژاپن عذرخواهی نکرد و فقط به این جمله که «کشورهای دنیا باید زرادخانه های هسته ای خود را کاهش دهند»، بسنده کرد.
«کازومی ماتوسی» شهردار هیروشیما نیز در این مراسم از همه رهبران جهان دعوت کرد از این شهر بازدید کنند. 
او گفت که چنین بازدیدهایی می تواند واقعیت های بمباران اتمی را بیش از پیش نمایان سازد.
«بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز با پیامی که نماینده ویژه وی قرائت می کرد، یادآور شد؛ امروز بیش از هر زمان دیگری به روح هیروشیما نیازمندیم که تنش ها در دنیا رو به فزونی است.
او تاکید کرد که کشورهای دارای سلاح های اتمی، مسئولیت سنگینی برای جلوگیری از تکرار این تجربه تلخ دارند و از آنان خواست که زمینه های مشترکی برای گفت وگو در این زمینه بیابند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.