قدس آنلاین/ یاسمین مشرف: مدتهاست روانشناسان کار، استدلال می کنند که ویژگی های شخصیتی افراد، جنبه های متعددی از موفقیت کاری آن ها را پیش بینی می کنند. هم اکنون داده های بسیار زیادی در تایید این فرضیه وجود دارند.

آیا شخصیت شما بر میزان درآمد تان تاثیرمی گذارد؟

به عنوان مثال نشان داده شده است که  افراد آرام، با وجدان و شاد به ویژه در مشاغل پیچیده تر، موفق تر عمل می کنند. در واقع شخصیت یک فرد با توانایی او در ایجاد و حفظ روابط سالم و شاد، که در پیشبرد هر کسب و کار نقش محوری دارد، مرتبط است.

اما آیا شخصیت شما به تنهایی می تواند میزان درامد تان را پیش بینی کند؟ اگر این طور است چگونه؟ هرچند میزان درآمد افراد می تواند موضوع یک بررسی ساده باشد، اما وقتی پای مقایسه افراد در شرکت ها، کشورها یا بخش های مختلف در میان است، این بررسی کمی پیچیده می شود. افزون بر این، برخی از درآمد ها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. درآمد یک فرد می تواند شامل حقوق پایه، پاداش ها و مزایای سابقه کار باشد که هرکدام به شکل متفاوتی با ویژگی های شخصیتی او ارتباط پیدا می کنند.

تقریباً تمام مطالعاتی که در این زمینه انجام شده اند نشان می دهند که دو ویژگی شخصیتی، یعنی روان آزردگی (سازگاری عاطفی ضعیف) و باوجدان بودن (با برنامه کار کردن، قابل اعتماد بودن و دوراندیشی) تا حد زیادی مهم ترین ویژگی های  شخصیتی در تعیین و توضیح متفاوت بودن موفقیت کاری افراد به شمار می آیند. این موفقیت کاری عواملی مثل ارتقای شغلی، رتبه بندی و سطح درآمد را شامل       می شود. در مطالعه ای که در سال 2005 انجام شد، محققان دریافتند که میزان درآمد زنان و مردان، ارتباط مثبتی با ثبات عاطفی آنان دارد. در سال 2006، محققان با استفاده از داده های گسترده تری پی بردند که برونگرایی، ارتباط مثبت و داشتن ذهن باز ارتباط منفی با درآمد، البته فقط درمورد مردان دارند. نتیجه ای که از این تحقیق گرفته شد این بود که :«ویژگی های شخصیتی، در کنار متغیرهای اجتماعی نقش مهمی در کسب درامد و جایگاه شغلی افراد بازی می کنند.»

مطالعات جدیدتر نیز نتایج مطالعات گذشته را تایید می کنند. در سال 2009 تعدادی از محققان، 731 آمریکایی را از نظر عنوان شغلی، درآمد سالانه و رضایت شغلی مورد بررسی قراردادند. نتایج این بررسی نیز نشان داد افراد با وجدان و دارای ثبات عاطفی، هم ثروتمندتر (دارای درامد بالاتر) و هم شادتر هستند. محققانی که در سال 2011 مطالعه ای را روی 432 آلمانی انجام دادند، این فرضیه را ارایه کرده بودند که شخصیت، تعیین کننده دو عامل انگیزه بخش یعنی حس خودکارامدی شغلی و داشتن اهداف پیشرفته شغلی است؛ دو عاملی که می توانند تعیین کننده نحوه کار فرد در ساعت های کاری بوده و درنتیجه میزان درآمد او را پیش بینی کنند. مطالعه ای که این محققان انجام دادند فرضیه ارایه شده توسط آنها را تایید کرد.

بعدتر یعنی در سال 2013، محققان از مطالعه بلندمدتی گزارش کردند که تاثیرات پیش زمینه اجتماعی- خانوادگی، میزان هوش افراد در کودکی، تحصیلات، اعتبار شغلی و ویژگی های شخصیتی افراد را بر سطح رفاه مالی آن ها در بزرگسالی مورد بررسی قرارمی داد. نتایج این بررسی نشان داد ثبات عاطفی (روان آزردگی پایین، سازگاری بالا) می تواند تقریباً به اندازه عواملی مثل طبقه اجتماعی والدین و تحصیلات، بر رفاه مالی آینده فرد تاثیر گذار باشد.

در سال 2014 نیز دو تن از محققان رابطه میان شخصیت، بویژه خصوصیت های عاطفی منفی و مثبت و تاثیر این ویژگی های شخصیتی بر درآمد افراد را مورد آزمایش قرار دادند و همانطور که پیش بینی می کردند به این نتیجه رسیدند که ویژگی های مثبت عاطفی در طول زمان، ارتباط منسجم و مثبتی با درآمد فرد دارند.

همچنین در این بررسی نشان داده شد که با وجدان بودن به طور مستقیم و تعیین کننده ای با اعتبار شغلی و رفاه مادی زنان و مردان مرتبط است. با این حال نقش ثبات عاطفی در وضعیت مادی آینده فرد میان زنان و مردان متفاوت  است. در مردانی که از عاطفی بالاتری برخوردار هستند، این عامل تاثیر بسیار زیادی بر دستاوردهای تحصیلی و شغلی و ثروت آن ها ندارد. این درحالی است که این ویژگی شخصیتی،  با رفاه مادی و بالابودن درامد زنان ارتباط مستقیمی می یابد.

روشن است که مسیر ارتباط میان ویژگی های شخصیتی و سطح درآمد و رفاه مادی افراد مسیر ظریف و پیچیده ای است، اما نتیجه نهایی ای که می توان از همه این تحقیقات به دست آورد این است که شخصیت شما قطعاً بر میزان درآمد تان تاثیرگذار است.

منبع: psychologytoday.com

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.