قدس آنلاین: اسلام آنقدر غنی است که می‌تواند مبانی علمی را هم به روز کند و در تاریخ هم بوعلی‌ها و رازی‌هایی بودند که با تکیه بر مبانی اسلامی، پیشرفت‌های علمی را داشتند و این حیف است که بگذاریم که فقط منابع وارداتی را داشته باشیم و مطالعات اسلامی نداشته باشیم.

مطالعات اسلامی را فدای منابع وارداتی نکنیم

به گزارش قدس آنلاین، پس از آنکه کشور توانست از بحران به وجود آمده به وسیله جنگ تحمیلی خود را خارج کند دیگر نوبت به گام برداشتن در مسیر آرمان‌های اسلامی جمهوری اسلامی ایران رسید و در همین زمینه هم مقام معظم رهبری در هر سخنرانی که داشتند دغدغه‎هایشان را مورد تاکید قرار دادند. دغدغه‌هایی که معظم‌له در سال‌های اخیر مورد تاکید قرار داده‌اند موضوع مصاحبه این شماره ما شد تا به سراغ آیت‌الله روح‌الله قرهی تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج) برویم. این استاد اخلاق به دلیل نزدیکی که به جبهه پایداری اصولگرایان داشته موضع‌گیری‌های سیاسی نیز اتخاذ کرده و همین امر به بهانه‌های گفت‌وگوی ما با وی در خصوص دغدغه‌های مقام معظم رهبری و ملزومات عمل به این دغدغه‌ها را فراهم کرده است.

 

رهبر انقلاب در دیدار با اعضای شورای‌ عالی «مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» فرمودند: «کار جهادی و انقلابی»، «استفاده از ظرفیت غنی و قوی منابع اسلامی و حوزه‌های علمیه»، «برخورداری از قوت علمی»و «گفتمان‌سازی» از الزامات تولید و تدوین «الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت»است باید بررسی شود مسئولان امر در راستای این اهداف که پیش از این نیز بارها به آن تاکید شده بود، چه گام‌هایی برداشته‌اند؟ به عبارتی باید بررسی شود که چرا رهبر انقلاب برای چندمین بار در سخنان خود به این موضوع اشاره می‌کنند و آیا دلیل این تکرار آن است که هر بار به این سخنان بی‌توجهی شده است یا دلایل دیگری دارد؟

دلایل تاکید معظم‌له در این خصوص را می‌توان در چند مورد دسته‌بندی کرد: اولین مورد این است که رهبر معظم انقلاب با شناختی که از اسلام دارند بر موضوع الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تاکید دارند. زیرا اسلام غنی است و ما از منابع علمی اسلامی بسیاری بهره‌مند هستیم که می‌توانیم این منابع را برای رسیدن به دغدغه رهبر انقلاب به کار بگیریم. اسلام آنقدر غنی است که می‌تواند مبانی علمی را هم به روز کند و در تاریخ هم بوعلی‌ها و رازی‌هایی بودند که با تکیه بر مبانی اسلامی، پیشرفت‌های علمی را داشتند و این حیف است که بگذاریم که فقط منابع وارداتی را داشته باشیم و مطالعات اسلامی نداشته باشیم.

 

دلیل دوم تاکید رهبری بر توجه به موضوع الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت این است که اسلام دینی است که از علم استقبال می‌کند. این دین بر طلب‌کردن علم از گهواره تا گور تاکید دارد مثلا جایی که بحث علم می‌شود اسلام می‌گوید: اطلبو علم الی مهد الی لحد، یا این که اسلام می‌فرماید: آیا کسانی که می‌دانند با آن‌هایی که نمی‌دانند یکسانند؟ ما اسلامی داریم که می‌گوید کسانی که به علم رسیده‌اند درجاتی دارند یا این که اسلام تاکید دارد از اهل ذکر و کسانی که می‌دانند سوال کنید و یا این که وقتی که اسرا را می‌گیرند پیامبر اسلام می‌گوید اگر اسیری به ۱۷ نفر سواد اولیه را آموزش دهد آزاد است. پس اسلامی که اینقدر راجع به علم روایات دارد و تاکید دارد که کسانی که طالب علم هستند از نگاه اسلام ملائک بال‌هایشان را می‌گشاید، قطعا ما را در رسیدن به الگوی برگرفته از خودش تشویق می‌کند.

 

دلیل سوم  تاکید امام خامنه‌ای بر این موضوع در میان مسئولان است. زیرا مهم این است که مسئولین به این اعتقاد یابند اینجا معلوم است که مسئولین باید یکی از اعتقادات راسخشان رسیدن به الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت باشد زیرا ما ثابت کرده‌ایم که هرجا به موضوعی اعتقاد راسخ در میان مسئولانمان بوده توانسته‌ایم به پیشرفت‌های بی‌نظیری دست یابیم. مثلا همان طور که در صنعت و امور نظامی معتقد به پیشرفت بودیم و توانستیم به اهدافمان دست یابیم در این امور هم می‌توانیم منتها باید یک عزم راسخ داشته باشیم و این باید در بین مسئولان وجود داشته باشد.

 

این که رهبری به مسئولان دلیل و برهان می‌دهد یعنی آنجا ضعف وجود دارد والا جوان‌های ما در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه از باب مطالعات علم اسلامی کارهای خوبی کرده‌اند. همچنین اسلام هم معتقد است که دین مردم دین فرماندهان و مسئولان‌شان است. پس تا زمانی که مسئولان ما به عزمی راسخ در این زمینه نرسند مردم هم در این رابطه گام‌های اساسی نمی‌توانند بردارند.

 

این صحبت‌هایی که شما داشتید در خصوص الگوی اسلامی است، اما فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. در مورد بعد ایرانی بودن این تاکیدات رهبر انقلاب نظرتان چیست؟

راجع به ایرانی بودن این الگوی پیشرفت اسلامی باید یک نکته ظریف از اعتقاد ایرانی بودن این مکتب از نگاه مقام معظم رهبری را تاکید کنیم طبعا می‌دانید که بعد ملی‌گرایی رهبری در این خصوص با نگاه ملی‌گرایی که در برخی‌های دیگر وجود دارد متفاوت است . تاکید بر ایرانی بودن این الگوی پیشرفت اسلامی از سوی رهبری به این معنی است که ایرانی‌ها می‌توانند و قدرت توانستن ایرانی‌ها در بین دیگر کشورهای اسلامی برای استخراج علوم اسلامی بیشتر است.

 

یک دلیل دیگر هم این است که ایشان معتقدند استقلالی که در ایران وجود دارد در دیگر کشورهای اسلامی موجود نیست. زیرا آن ها اگر بخواهند کار دیگری داشته باشند غربی‌ها اجازه نمی‌دهند و تمام حاکمان این کشورهای اسلامی به طریقی وابسته به جایگاه‌های علمی یهود هستند و طبیعی است که آن‌ها بدون اجازه صهیونیست‌ها یا آمریکایی‌ها نمی‌توانند به الگوی اسلامی واقعی دسترسی داشته باشند.

 

اقلیم ایرانی به دلیل چهار فصل بودنش در علم، ایرانی‌ها می‌توانند در همه زمینه‌ها  و بعدهای علمی اهداف اسلامی را محقق کنند. همچنین هوش ایرانی هم یک هوش خاصی است به خصوص وقتی با ایمان ایرانی همراه باشد. در طول تاریخ هم می‌توانید ببینید که حتی کسانی که در ادبیات عرب تغیرایجاد کردند ایرانی بودند. علاوه براین حب اهل بیت (ع) هم مطرح است و محبین اهل بیت (ع) هم مطالعات خوبی براساس روایات این عزیزان انجام داده‌اند و براین اساس ایران که کشور محبین اهل بیت است می‌تواند به عنوان یک الگوی عملی برای کشورهای اسلامی باشد. این نکته‌ای است که رهبر انقلاب براساس آن می‌خواهند به عنوان رهبر مسلمانان جهان؛ کشورهای اسلامی به استقلال برسند استقلالی که براساس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برایشان طراحی می‌شود.

 

رهبر انقلاب همچنین در دیدار با کارگران به مباحث مهمی اشاره کردند و بار دیگر به موضوع «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اشاره و تصریح کردند: پیام اصلی «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» این است که مسئولان باید برای یکایک بندهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، برنامه‌ریزی و آنها را به‌صورت واقعی اجرا کنند .اکنون باید بررسی شود که تا به امروز مسئولان چه مقدار برنامه‌ریزی برای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی داشته‌اند و طی این سال‌ها که رهبر انقلاب بر این امر تاکید فرموده‌اند، چه گام‌هایی را در اقدام و عمل برداشته‌اند؟ همچنین بررسی شود که چرا هنوز اقتصاد مقاومتی آنطور که باید به ثمر ننشسته و برخی آن را باور نکرده‌اند؟ الگوهای این افراد برای جایگزینی با اقتصاد مقاومتی چیست و آیا در ایران پاسخگو هست؟ آیا بی‌اعتمادی به اقتصاد مقاومتی و اعتماد به رابطه با آمریکا می‌تواند گره‌های اقتصادی کشور را باز کند؟

یکی از مطالبی که در اسلام وجود دارد دنیای حسنه ساختن است. اسلام به دنیای حسنه هم اهمیت عالی داده است و پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) فقط به اخرت توجه نداشته‌اند. این دنیای حسنه یک بعدش این است که امور اقتصادی مردم به نحو احسن اداره شود. در اسلام بارها تاکید شده که مقتصد باشیم یعنی هم اسراف نکنیم و هم در فقر نباشیم . این الگوی اقتصادی اسلامی باید در کشوری اسلامی مانند کشور ما به کار گرفته شود. مردم هم طبیعتا دنیایشان را می‌خواهند و یکی از آن مطالبی که می‌تواند دنیای حسنه را فراهم کند اقتصاد مقاومتی است. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست. این سیاست‌ها ۴ رکن رکین دارد که مقام معظم رهبری مقاوم بودن اقتصاد، استفاده از همه‌ ظرفیت‌های دولتی و مردمی، حمایت از تولید ملی و مدیریت مصرف را ارکان این اقتصاد بیان کرده‌اند.

 

مقام معظم رهبری از زمان دولت سازندگی می‌فرمودند بروید از تک قطبی بودن خارج شوید، خیلی هم تأکید داشت، در دولت به ظاهر اصلاحات هم توجهی نکردند دولت قبلی هم متوجه نشد، مقام معظم رهبریی اقتصاددان‌ها را خواستند (که اتفاقا برخی هم معاند بودند) آمدند در جلسه که مقام معظم رهبری فرمودند اقتصاد مقاومتی چهار رکن دارد، هر رکن را توضیح دادند نزدیک به یک ساعت ونیم صحبت کردند و آنها انگشت به دهان مانده بودند بعد مقام معظم رهبری فرمودند تمام این‌ها مبنایش در کشور هست به شرطی که دولت‌ها بخواهند انجام دهند و بعد فرمودند اگر غیر از این است بفرمایید، همه تأیید کردند که همه این‌ها درست است و انگشت به دهان مانده بودند که آقا چگونه اینقدر مسلط به مبانی اقتصاد است.

 

اگر ما می‌خواهیم الگوی اسلامی را معرفی کنیم باید اقتصاد مقاومتی داشته باشیم. امروز دیگر زمان آن است که مسئولان دست از شعار دادن بردارند ونشان بدهند که در زمینه عملی و عزم جدی برای اقتصاد مقاومتی چه‌ها کرده‌اند. در زمینه اقدام و عمل منافع فردی افراد در دولت‌ها باید از بین برود و به منافع ملی توجه شود. متاسفانه برای بعضی‌ها اقتصاد مقاومتی اقتصاد تامین کننده سودهای کلان فردیشان نخواهد بود زیرا با اقتصاد مقاومتی معاملاتی وجود ندارد که رذالت اقتصادی داشته باشد.

 

در اقتصاد مقاومتی می‌توان بهترین الگوی رفتاری را تبیین کرد و یکی از آموزه‌های اصلی که اسلام در خصوص اقتصاد مقاومتی دارد روایت حضرت یوسف(ع) در مورد قحطی است که می‌توانیم در خصوص تحریم‌ها و یا تکیه نداشتن به اقتصاد خارجی از آن بهره ببریم. نوع کاری که حضرت یوسف(ع) انجام دادند در زمان خودشان یک نوع ابتکار بود و در مقابله با قحطی اقدام الهی انجام داد که امروز این اقدام می‌تواند الگوی عملی می‌شود.

 

بهترین راه این است که مسئولان ما در بسیاری از موارد به الگوهای این چنینی که در اسلام بیان شده عمل کنند. نکته اصلی این است که امروز اگر دیگر اقدام و عمل نشود یعنی نمی‌خواهند به اقتصاد مقاومتی عمل کنند زیرا این سیاست‌ها از مرحله اثبات با سربلندی عبور کرده و ثابت شده که سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی تئوری‌های اسلامی است که قابلیت اجرا دارد و در حال حاضر که این الگو اثبات شده و با توجه به این که تمام اقتصاددانان دنیا اشاره کردند و اقتصاددانان ایرانی هم تائید کرده‌اند که مبانی این اقتصاد همه در ایران وجود دارد اگر امروز کسی بهانه‌جویی کند باید بدانیم که این فرد به دنبال منافع شخصی و حزبی و گروهی است.

 

در اسلام تاکید شده که مردم را به غیر زبان خودتان  به اسلام دعوت کنید و حالا نوبت آن رسیده که با اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی اسلام را به جهانیان معرفی کنیم و این پروژه همت مسئولان را می‌طلبد تا الگوی رفتار اسلامی به جهان نشان داده شود ولی وقتی ما به دنبال تجارت جهانی باشیم یا مطالب دیگر که برخی‌ها به دنبال آن هستند که دیدیم در دنیای امروز برای کسی نفعی نداشته نمی‌توانیم آن طور که باید اقتصاد مقاومتی را به عمل برسانیم.

طلیعه

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.