قدس آنلاین: انتظار من و همه مردم این است که خبرها را با دقت، امانت‌داری و صحت نقل کنند تا اعتماد مردم را جلب کنند.

همه خبرهای خوب وزیر ارشاد برای خبرنگاران

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان در گفت‌و‌گویی اختصاصی به مناسبت روز خبرنگار در پاسخ به این سؤال که به عنوان وزیر ارشاد از خبرنگاران کشورمان چه انتظاراتی دارید؟ گفت: انتظار من و همه مردم این است که خبرها را با دقت، امانت‌داری و صحت نقل کنند تا اعتماد مردم را جلب کنند.

وی با اذعان به این مطلب که همه خبرنگاران سیاست را خوب درک می‌‌کنند و قاعدتاً هر کدام هم رویکرد سیاسی خود را دارند، گفت: از خبرنگاران انتظار داریم از افراط و تفریط و دخالت دادن رویکردهای سیاسی خود در تنظیم خبرهای غیر سیاسی پرهیز کنند و این عملکرد است که موجب می‌شود اعتماد مردم به خبرنگاران جلب و آنها در بین مردم جایگاه ویژه‌ای پیدا کنند.

وزیر ارشاد در پاسخ به این سؤال که شما تحصیلات حوزوی داشته و با مسئله تبلیغ دین آشنایی دارید، رسانه‌ها چگونه می‌توانند از ابزارهای جدید برای تبلیغ دین استفاده کنند؟ گفت: رسانه‌های جدید از جمله رادیو و تلویزیون IPTV روشی است که می‌توان از آن استفاده و عملاً در فضای اینترنت شبکه‌هایی را ایجاد و یا مشاهده کنید، خود سینما هم یک رسانه است که می‌تواند در انتقال فرهنگ مؤثر باشد.

وی سینما را مؤثرترین وسیله در ابزارهای هنری دانست و گفت: تئاتر و نمایش تأثیر فوق‌العاده‌ای در تبلیغ دین دارد و حتی موسیقی هم می‌تواند موسیقی فاخر و تأثیرگذار باشد، نهادهای سنتی خود ما هم نقش اساسی در تبلیغ دین دارند؛ روحانیت، حوزه‌های علمیه و ائمه جمعه و جماعت با توجه به اینکه در هر محله‌ای مسجدی و محفل دینی وجود دارد هر کدام به نحوی می‌توانند در این مسئله تأثیرگذار باشند.

وزیر ارشاد در پاسخ به این سؤال که آیا ابزارهای مطرح شده در تبلیغ دین موفق بوده‌اند؟ گفت: بله آنها بالقوه می‌توانند تأثیرگذار باشند اما اینکه آیا واقعاً این سینمایی که ما داریم همان سینمایی است که انتظار می‌رود در جمهوری اسلامی باشد، جای سؤال دارد.

وی ادامه داد: از نظر محتوا، سخت‌افزاری و فنی واقعاً سینمای ایران یک سینمای برجسته است و در منطقه که اصولاً رقیب نداریم در دنیا هم یک سینمای شناخته شده به عنوان یک سینمای حرفه‌ای هستیم.اما اینکه سینمای ما از نظر محتوایی تا چه اندازه توانسته پاسخگوی نیازها و منطبق با معیارهای ارزشی ما باشد، در آن جای حرف است و تا رسیدن به آرمان‌ها ما فاصله داریم.

مهم‌ترین مشکل بین ما و آرمان‌های ما؟

جنتی در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین مشکلی که فاصله با آرمان‌های ما را ایجاد و یا بیشتر کرده است، چیست؟ گفت: شرایط تحولات اجتماعی است که اصولاً در حال رخ دادن در دنیا است. ما سابقاً در محیط محصور و با ارتباطات محدود زندگی می‌کردیم. روزنامه‌ها دیر به شهرستان‌ها می‌رسید و صرفاً دو شبکه تلویزیونی داشتیم اینها منابع اطلاعانی ما بودند و سفرهای بین کشورها هم بسیار کم بود. در حالی که اکنون طی دو دهه گذشته وضعیت عوض شده است، اکنون نزدیک به ۵۰ شبکه استانی و ملی داریم و برخی شبکه‌های برون مرزی. بیش از دو هزار ماهواره فارسی زبان و غیر فارسی زبان فعال هستند که هر کدام تأثیر خود را دارند و فضای مجازی بستری ایجاد کرده برای اطلاع‌رسانی.

مدیریت مسئولان همگام با تحولات باشد

وی افزود: ارتباطات بسیار وسیع شده‌ است و با یک کلیک می‌توان با قسمت‌های مختلف جهان صحبت و تبادل اطلاعات کرد، رفت و آمدهای ما نیز زیاد شده و در طول سال چند میلیون گردشگر داریم که به سایر کشورها تردد می‌کنند و تأثیرپذیری که از فرهنگ این کشورها پیدا می‌کنند اجتناب ناپذیر است. متناسب با این تحولات است که تأثیرگذاری فرهنگی در جامعه ما در حال رخ دادن است و همه کسانی که در حوزه فرهنگی مسئولیتی دارند باید با توجه به این تحولات برنامه ریزی کنند برای اینکه بتوانیم از فرصت‌هایمان استفاده کنیم.

وزیر ارشاد رشد ارتباطات و تحولات این حوزه را هم تهدید و هم فرصت تحلیل کرد و گفت: همه آنچه را که از آنها نام بردم ضمن اینکه یک تهدید هستند، می‌توانند یک فرصت هم باشند. ما اکنون از فضای اینترنت می‌توانیم در انتقال فرهنگمان استفاده کنیم. در گذشته امکان نداشت مسئولان عربستانی اجازه دهند کتابی را که آنها قبول ندارند را به این کشور بفرستیم اما اکنون با اینترنت به زبان عربی به راحتی می‌توانیم کتاب‌ها را منتشر کنیم. شبکه‌های تلویزیونی ما از جمله العالم در خانه هر شهروند عربی قابل استفاده است و می‌توانیم فرهنگمان را منتقل کنیم حتی گروه‌هایی که از ایران برای گردشگری به سایر کشورها می‌روند می‌توانند تأثیر متقابل بر کشورهای مقصد داشته باشند.

وی ادامه داد: سینمای ما می‌تواند تأثیرگذار باشد، فیلم‌هایی که ما داریم از نظر فنی و حرفه‌ای فیلم بارز شناخته می‌شوند از نظر محتوا هم می‌تواند به گونه‌ای باشند که تأثیرگذاری بالایی داشته باشند به خصوص اینکه عموماً فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی ما مفید، در حوزه داستان‌های قرآنی است و یا حوزه‌های اجتماعی و خانوادگی هستند.

می‌توانیم تأثیرگذار باشیم به شرطی که ...

جنتی در پاسخ به این سؤال که با چه شرایطی این موارد می‌توانند تأثیرگذار باشد، گفت: به شرطی که محتوای خوب ایجاد کنیم یعنی اگر محتوای جذاب ایجاد شود کسی سراغ بخش‌های دیگر نمی‌رود.

وزیر ارشاد در پاسخ به این سؤال که این محتوای جذاب را چه کسی باید تهیه کند؟ نیز گفت: همه ما، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، مؤسسات مختلفی که اکنون از بودجه فرهنگی استفاده می‌کنند و حتی حوزه‌های علمیه، ائمه جمعه و جماعات هم مؤثر هستند. اگر این افراد بتوانند متناسب با نیاز زمان حرف بزنند، مسجد پر می‌شود و جوانان به مسجد اقبال می‌کنند. ولی اگر نتوانند این وظیفه را به درستی انجام دهند، طبیعتاً جوانان به مسجد نمی‌روند و تنها چند پیرمرد و پیرزن به مسجد می‌روند، ما هم نمی‌توانیم تأثیرگذار باشیم.

وی به تأثیر بازی‌های رایانه‌ای نیز اشاره کرد و گفت: اگر ما بازی رایانه‌ای مفید تولید کنیم و نیازی به بازی‌های خارجی نداشته باشیم سرگرمی جوانان ما با یک ابزار مفید خواهد‌ بود. حتی سریال‌های نمایش خانگی نیز می‌تواند در این میان تأثیرگذار باشد.

نایاب شدن شهرزاد یک روز پس از توزیع

جنتی به سریال «شهرزاد» اشاره کرد و گفت: همین نمایش شهرزاد که ۲۷ قسمت بود، نمایشی بود که مجموعاً برای جامعه ما مورد قبول بود. این سریال با تیراژ بالا منتشر و با اقبال عمومی مواجه شد. روزهای دوشنبه که قسمت جدید این سریال توزیع می‌شد اگر روز سه‌شنبه به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کردید نسخه این سریال را پیدا نمی‌کردید.

وی تصریح کرد: وقتی خانواده‌های ما پول بابت سریال پرداخت و پای آن نشسته و آن را تماشا می‌کنند، معلوم است که دیگر این خانواده شبکه ماهواره نگاه نمی‌کند پس ما باید محتوای مثبت و جذاب تولید کنیم تا از دیگران بی‌نیاز شویم و نیازی به اقدامات دیگر نیست.

همه خبرهای خوب وزیر ارشاد برای خبرنگاران

وزیر ارشاد در پاسخ به این سؤال که چه خبر خوبی برای خبرنگاران در روز خبرنگار دارید؟ گفت: خبر خوب را که نمی‌توانم تولید کنم(با خنده).

وی در واکنش به سخن خبرنگار ایکنا که گفت: شما می‌توانید قانون‌گذاری کنید و دستور دهید عنوان‌کرد: خبر خوب ما این است که آیین نامه قانون مطبوعات اکنون در دولت است و بخشی تصویب شده و بخشی هم همین هفته در دستور کار است که تصویب خواهد شد. لایحه قانون مطبوعات هم با توجه به شرایط و وجود نشریات الکترونیک و فضای جدیدی که پیش آمده و نیاز به تجدید نظر در قانون مطبوعات گذشته بود، اکنون در کمیسیون‌های دولت است.

جنتی ادامه داد: بحث سازمان نظام رسانه‌ای نیز کارش در وزارت ارشاد رو به اتمام است و در حال آماده کردن آن هستیم تا به عنوان لایحه به دولت بفرستیم؛ این کار جزو کارهای اساسی است که باید در خصوص رسانه‌ها انجام شود.

وی در پایان سخنانش به همه خبرنگاران این روز را تبریک گفت و ادامه داد: من می‌دانم که همه عزیزان خبرنگار کار سخت و دشواری را در شرایط مختلف دنبال می‌کنند و گاهی با بی‌مهری‌هایی روبه رو می‌شوند و در مصاحبه‌هایی که می‌‌خواهند از افراد، مدیران و شخصیت‌ها بگیرند آنها را راه نمی‌دهند و اذیت می‌کنند و گاهی محافظان وزرا مانع می‌شوند که خبرنگاران دسترسی به وزرا پیدا کنند. (خبرنگار ایکنا: محافظان خبرنگاران را کتک می‌زنند/خنده وزیر) خبرنگاری کار بسیار دشواریست ولی کار بسیار ارزنده‌ای است به هر حال مجموعه کار خبری در آگاهی بخشیدن به مردم، شفاف سازی و مقابله با فساد اقتصادی، اداری، اجتماعی می‌تواند نقش داشته و مؤثر باشد این کار کار مقدسی است که خبرنگاران انجام می‌دهند.

جنتی عنوان کرد: از مشکلات و مسائل مالی خبرنگاران هم خبر دارم و تا جایی که در توان ما بوده توانستیم بخشی را بیمه کنیم و بخش دیگری از آنها هنوز مانده است ولی تلاشمان این است که مسائل و مشکلات درمانی کسانی که در حوزه مطبوعات و خبرگزاری‌ها کار می‌کنند را حل کنیم.

ایکنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.