قدس آنلاین- تبریز: تمیزی و پاکیزگی محیطی که شهروندان در آن زندگی می کنند، یکی از مطالبات طبیعی و به حق آنان است؛

 شهروندان، لذت زندگی در شهرپاک را تجربه خواهندکرد

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، چرا که طبیعتا هیچ کس، دوست ندارد در میان آلودگی ها و ناپاکی زندگی کند. در مرتبه ای دیگر، تمیزی و پاکیزگی را بخشی از زیبایی نیز می توان تعریف کرد و برای تحقق زیبایی یک شهر نیز، ابتدا باید از تمیز نگه داشتن و پاکیزه ساختن آن، شروع کرد.

چندین سال پیاپی است که تبریز، عنوان تمیزترین و پاکیزه ترین شهر ایران را به خود اختصاص داده و این عنوان، از جانب مسافرانی که به تبریز می آیند و چندروزی در این شهر اتراق می کنند، نیز تایید می شود؛ کسب این عنوان، در سایه تلاش های مسوولین مدیریت شهری و به ویژه معاونت خدمات شهری شهرداری حاصل شده و همچنین، ثمره مشارکت شهروندان با پاکبانان شهر و دست اندرکاران خدماتی است.

در دوره جدید مدیریتی در معاونت خدمات شهری، رویکرد جدیدی در حال شکل گیری است که با شعار «ارتقای سلامت شهری»، وارد مرحله اجرایی شده است.

فاز اول این طرح  از اول مردادماه جاری تحت عنوان آدینه پاک، در سطح شهر کلید خورده و از آن پس، روزجمعه هر هفته، پرسنل خدمتگذار خدمات شهری، از ساعات اولیه  صبح، رفت و روب معابر عمومی و جمع آوری زایدات و آلودگی ها از سطح شهر را در دستور کار قرار داده اند با این هدف که شهروندان، روز تعطیل آخر هفته را در فضایی پاک و تمیز، بگذرانند.

فاز دوم طرح نیز، از دیروز شنبه، ۱۶مرداد ماه آغاز شده و بر اساس آن، مقرر شده تمامی آلودگی ها و ناهنجاری ها از مکان های عمومی و معابر شهر زدوده شود.

علی مدبر، معاون خدمات شهری شهردار تبریز در توضیح این طرح می گوید: با آغاز به کار مدیریت جدید درمعاونت خدمات شهری، تصمیم بر آن شد تا شعاری برای تدوین برنامه های راهبردی این معاونت انتخاب شود. بنابر این، شعار و هدف اقداماتمان را، بهره مندی شهروندان از زندگی در شهرپاک قرار دادیم و برنامه های مربوط به مراحل عملیاتی را نیز، دراین راستا، تدوین کردیم.

وی ادامه می دهد: فاز اول طرح، به پاکسازی سطح شهر در روزهای جمعه اختصاص داده شده و فاز دوم آن هم، از۱۶مرداد آغاز شده است. در اجرای این طرح، نیروهای اجرایی معاونت های خدماتی در مناطق ۱۲گانه و سازمان های زیرمجموعه معاونت، دخالت دارند. ۴۰دستگاه از خودروهای خدمات شهری به همراه ۶۰نفر از نیروهای خدماتی مناطق مختلف، در زمنیه طعمه گذاری برای حیوانات موذی، سم پاشی و زنده گیری حیوانات آزاد، اقدامات لازم را انجام خواهند داد تا هرگونه آلودگی مربوط به این حیوانات و خطرات و بیماری های ناشی از آنان، برطرف گردد.

معاون خدمات شهری شهردار تبریز، در بخش دیگری از سخنان خود، به موضوع زباله و بحث تفکیک از مبدا اشاره و اظهار می کند: مهم ترین حوزه ای که معاونت خدمات شهری روی آن تمرکز کرده، حوزه پسماندهای شهری و بحث تفکیک از مبدا زباله ها است. مطابق تدابیر اتخاذ شده، جداسازی زباله های خانگی از مبدا تولید آن، به صورت پایلوت از مجتمع های مسکونی آغاز و در مرحله بعدی، در مناطق مختلف شهر نیز، اجرا می شود. علاوه بر این، اقدامات فرهنگی در زمینه اطلاع رسانی و افزایش آگاهی شهروندان درباره آن نیز آغاز شده است و در اکثر مدارس و مکان های اجتماعی، گروههای مردم نهاد و ستاد نخبگان، بخش اعظم اطلاع رسانی به شهروندان را به عهده گرفته اند. باید متذکر شوم کهتفکیک زباله از مبدا، خود، شعاری دیگر برای سال ۲۰۱۸ است و بنا، بر این است که موضوع تفکیک از مبدا زباله ها تا سال ۲۰۱۸ که تبریز، میزبان خیل گردشگران خواهدبود، حل شود.

مدبر، به دیگر برنامه معاونت خدمات شهری می پردازد و خاطرنشان می کند: بخش دیگری از طرح ارتقای سلامت شهری را به مسئله انتقال زباله ها اختصاص داه ایم. به این ترتیب که جمع آوری و انتقال زباله ها را به شب موکول می کنیم تا علاوه بر رفع الودگی های ناشی از گرمی هوا و شیرابه ها، معضل مربوط به راه بندان خودروهای جمع آوری زباله وسنگینی ترافیک نیز، از بین برود؛ اما باز هم این امر، زمانی محقق می شود که شهروندان، با نیروهای خدماتی شهرداری همکاری صمیمانه داشته باشند.

                                        ***********

شاید برای تحقق اهداف این طرح، مهم ترین اصل همین نکته است؛ نکته ای که مشارکت جدی شهروندان را تصریح می کند و حوزه خدمات شهری، بیش از دیگر حوزه های مدیریت شهری، به این مشارکت و همکاری نیاز دارد.

شهروندان تبریزی، در تمامی عرصه ها، همواره در کنار مسوولان خویش بوده اند و امید است که طرح ارتقای سلامت شهری نیز، با بهره گیری از همین مشارکت، به سرمنزل مقصود برسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.