آنکارا درحالی پا در رکاب آمریکا و غرب مجری طرح‌های این کشورها از جمله طرح خاورمیانه جدید در منطقه است، غافل از اینکه ترکیه یکی از قربانیان آمریکا در این طرح است.

آیا طرح خاورمیانه جدید آمریکا، شامل ترکیه هم می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، پایگاه خبری «ترک پرس» در مقاله‌ای به قلم «جلال سلمی»، کارشناس مسائل منطقه تحت عنوان «آیا خاورمیانه جدید ترکیه را نیز شامل می‌شود» با ارائه بر مستندات و شواهد غیرقابل انکار سیاست قرار گرفتن در محور آمریکا آنکارا را زیر سوال برده و تاکید می‌کند، زمانی که منافع کاخ سفید اقتضا کند، لحظه‌ای در قربانی کردن ترکیه برای محقق کردن این منافع و دستیابی به اهداف مورد نظرش در منطقه تردید نخواهد کرد.

جلال سلمی می‌نویسد: «کوندا لیزا رایس»، وزیر خارجه وقت آمریکا اوایل سال 2006 میلادی از طرح‌ها و اصطلاحات و واژه‌های جغرافیای سیاسی سخن گفت که مراکز مطالعاتی وابسته به دولت آمریکا درحال کار مطالعاتی روی آنها هستند و اصطلاح «خاورمیانه جدید» یکی از آنهاست.

طرح خاورمیانه جدید به صورتی مبهم در آن زمان مطرح شد و آنچه از آن برداشت می‌شد، اینکه تقسیم مجدد منطقه هدف اصلی این طرح است.

«عبد الوهاب المسیری»، اندیشمند جهان عرب و کارشناس مصری امور منطقه در این خصوص با اشاره به سیاست معروف «تفرقه بیانداز و حکومت کن» که فرانسوی‌ها ابداع کننده آن شمرده می‌شوند، تصریح می‌کند: این اشتباه است که تصور کنیم، این سیاست به تاریخ پیوسته و از سوی غرب کاربرد ندارد.

این اندیشمند سیاسی توضیح می‌دهد که راهبرد تقسیم منطقه از اواسط قرن نوزدهم تاکنون یکی از مهمترین راهبردهای سیاست خارجی غرب در خاورمیانه است، راهبردی که پایه و اساس آن مرزبندی مجدد جهان اسلام و عرب به کشورهای کوچک براساس تقسیمات نژاد و مذهبی است تا سیطره بر منطقه با مانع جدی مواجه نباشد و اشغال فلسطین تاسیس رژیم صهیونیستی اولین مرحله اجرایی این طرح شمرده می شود.

المسیری در مقاله خود تحت عنوان «خاورمیانه جدید در تصور آمریکایی و صهیونیستی آن» می‌نویسد: «رالف پیترز»، افسر بازنشسته آمریکایی با اشاره به ظلم روا داشته شده به بسیاری از اقلیت‌های منطقه در معاهده سایکس پیکو و ضرورت بازنگری در این معاهده جهت احقاق حقوق این اقلیت‌ها، ژوئن 2006 اقدام به انتشار طرح تقسیم خاورمیانه در نشریه نیروهای مسلح آمریکا منتشر کرد.

این افسر بازنشسته آمریکا از شیعیان و کردهای عراق، کردهای ترکیه، آمازیغ‌های مغرب و لیبی و الجزایر و بهایی‌ها، اسماعیلی‌ها و نقش بندی‌ها به عنوان اقلیت‌هایی یاد می‌کند که می‌توانند، کشورهای مستقلی داشته باشند و از عراق به عنوان اولین کشور نام می‌برد که براساس طرح خاورمیانه جدید به سه بخش کردی، سنی و شیعی تقسیم می‌شود.

البته وی یادآور می‌شود که کشور مستقل کردستان به عراق محدود نمی‌شود، کشورهای دیگر منطقه را نیز دربرمی‌گیرد، اما نامی از این کشورها نمی‌برد.

در این راستا، «سیفی شاهین»، کارشناس امور راهبردی منطقه از یک افسر ترک که برای مدتی به عنوان نماینده ترکیه در شورای نظامی ناتو مشغول به خدمت بود، نقل می‌کند که در یکی از نشست‌های این کمیته با حضور مشاوران نظامی کشورهای عضو، نماینده آمریکا با تاکید بر اینکه این نقشه بهترین نقشه برای منطقه است، نقشه خاورمیانه جدید را به حاضران نشان می‌دهد.  

به گفته این افسر ترک، با دیدن نقشه به شدت به تقسیمات صورت گرفته در آن اعتراض کرده و نشست را ترک می‌کند، چون ترکیه بخشی از این طرح است که ریشه‌های اجرایی آن به سال‌های بعد از سال‌های جنگ جهانی دوم باز می‌گردد و از اوایل دهه نود بخش اجرایی طرح ترکیه را نیز دربرگرفت و در این خصوص می‌توان به اظهارات «مادلین آلبرایت»، وزیر خارجه وقت آمریکا اشاره کرد که تصریح کرد: ترکیه بزرگتر از آن است که کشوری مختص ترک‌ها باقی بماند.

شاهین خواستار مشاهده نقشه منطقه براساس تقسیمات خاورمیانه جدید می‌شود که در آن عراق به 3 کشور، سوریه به 2 کشور، عربستان سعودی به 4 بخش، امارات به چند بخش تقسیم شده و یک سوم اراضی ترکیه نیز به کردها اختصاص خواهد یافت.

در این راستا، شاهین تاکید می‌کند که روابط راهبردی حیاتی و بسیار نزدیکی که هم اکنون در تمام سطوح و حوزه‌ها بین آمریکا و ترکیه وجود دارد، ترکیه را از طرح تقسیم مورد نظر آمریکا در امان نگه نخواهد داشت و همراهی آنکارا با غرب و آمریکا در بحران سوریه و دیگر کشورهای منطقه به معنای برکنار ماندن ترکیه از چشم داشت‌های منطقه‌ای آمریکا نیست.

به همین منظور ضرورت ایجاب می‌کند، دولتمردان ترکیه پیش از آنکه فرصت از دست برود، در سیاست‌های منطقه‌ای و بین المللی آنکارا تجدید نظر کرده گامی مشترک برای مقابله با اجرای این طرح بردارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.