همان طور که محاصره حلب از سوی ارتش سوریه عملیاتی پیچیده بود، رفع این محاصره نیز مشکل است، لذا توصیف دستاورد روزهای اخیر گروه‌های مسلح به ‌عنوان یک تغییر ریشه‌ای در روند محاصره مبالغه‌آمیز است.

آینده طرف پیروز در نبرد حلب

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، بعد از پیروزی‌های ارتش سوریه و متحدانش در ورودی های شمالی شهر حلب و بعد از اینکه آنها موفق به محاصره این شهر شدند، درگیری‌های روزهای اخیر باعث شد آنها مواضع خود را در ورودی‌های جنوب غربی شهر تخلیه کنند. به این ترتیب حزب اسلامی ترکستانی با مشارکت 26 گروه موفق شدند شکافی را در محاصره حلب از طریق منطقه الراموسه ایجاد کنند. اما سوالی که اینجا مطرح است، این است که عنوان مرحله آینده چیست و گروه‌های مسلح تا چه اندازه قدرت تثبیت تسلط و حمایت از دستاورد خود را دارند.

حلب همچنان در پی درگیری‌های مستمر، مرکزیت خود را به اثبات رسانده است، این در حالی است که از اهمیت جبهه‌های فراگیر در امتداد جغرافیای سوریه کاسته نشده ، اما مسلماً   پایتخت شمال سوریه وضع استثنایی و فوق‌العاده در جریان این عملیات‌ها به شمار می‌رود.

بر کسی پوشیده نیست که توانایی یکی از طرف‌های متخاصم در یکسره کردن عرصه حلب، باعث می‌شود این گروه بتواند تاثیر خود را در مراحل آینده جنگ در ابعاد نظامی و سیاسی بگذارد. این معادله بر هیچ یک از بازیگران پرونده سوریه از زمان کشیده شدن دامنه جنگ به پایتخت اقتصادی این کشور که چهار سال پیش صورت گرفته ، پوشیده نیست. همین موضوع مسلم باعث شده دو طرف درگیری‌ها، محوریت اساسی مبارزه خود را در چارچوب محاصره‌ای قرار دهند که از دو سال پیش برای آن برنامه‌ریزی شده است و آخرین مراحل آن از دو ماه قبل آغاز شد.

همان طور که محاصره بخش شرقی شهر حلب از سوی ارتش سوریه و متحدانش عملیاتی پیچیده و مشکل بود، به همان نسبت رفع این محاصره نیز در عرصه میدانی هدفی بزرگتر از یک درگیری صرف است. از این زاویه به نظر می‌رسد توصیف دستاوردهای چند روز پیش گروه‌های مسلح به‌عنوان یک تغییر ریشه‌ای در روند محاصره مبالغه‌آمیز است. البته در عین‌ حال نباید این دستاورد گروه‌های مسلح تکفیری را نیز دست کم گرفت. دستاوردی که با حمایت نامحدود حامیان سنتی این گروه‌ها به دست آمده است.

برخی از منابع وابسته به گروه‌های تکفیری می‌گویند که حدود 10 هزار  مبارز در درگیری‌های اخیر حلب مشارکت داشتند. تسلط بر مناطقی نظیر دانشکده توپ‌خانه، دانشکده تجهیز نیروها و دانشکده فنی هوایی به خودی خود می‌تواند یک اتفاق برجسته به شمار آید. البته اگر نیروهای مسلح دو هفته پیش می‌توانستند این دستاورد را داشته باشند ، ممکن بود موازنه ها به نفع آنها تغییر کند، اما با وجود تاخیر در این روند نیز اگر گروه‌های مسلح بتوانند مناطق مذکور را برای خود حفظ می‌کنند، اوضاع حلب پیچیده خواهد شد.

عامل زمان در رأس ملاحظات موجود در این زمینه خود را به تحولات عرصه حلب تحمیل ‌کرده است. با وجود این که برخی تلاش دارند تاخیر حامیان گروه‌های مسلح در چراغ سبز دادن به معرکه الراموسه و تامین تحهیزات و نیروهای آنها را به اقدام جبهه النصره (فتح الشام ) در جداسازی ارتباط خود از القاعده مرتبط کنند، اما با وجود نقشی که حزب اسلامی ترکستانی در درگیری‌های اخیر ایفا کرده، این تفسیر ارزش خود را از دست می‌دهد.

به این ترتیب احتمال می‌رود موازنه های بین‌المللی که بر جنگ حلب در طول سال‌های گذشته تحمیل‌ شده، بعد از محاصره ارتش سوریه و متحدانش در بخش شرقی این شهر خود را نمودار کند. همچنین باید نسبت به روشی که گروه‌های تکفیری و متحدانش در درگیری‌های الراموسه و پیش از آن اتخاذ کرده بودند، توجه داشت. چرا که این روش به صورت ملموس یک سبک حرفه ای به شمار می رود.

این حملات با تاکتیک هجوم رعد آسا  انجام شد، تاکتیکی که چند مدت پیش به صورت تقریباً انحصاری در اختیار گروه‌های چچنی حاضر در میان عناصر داعش بود. این تاکتیک مبتنی بر حمله به نقاط مورد هدف از طریق موج‌های متوالی از عوامل انتحاری است که در گروه‌های کوچک توزیع شدند. این عناصر نقش اساسی در جلوگیری از تأثیرگذاری نیروی هوایی دارند، تا جایی که مداخله آنها نوعی ماجراجویی به شمار رفته و درگیری های مستقیم بین این نیروها و نیروهای پیاده ایجاد می شود. شاید همین موضوع بود که باعث شد اتاق عملیات ارتش سوریه و متحدانش تصمیم به تخلیه منطقه دانشکده‌ها بگیرند. این در حالی بود که منابع نظامی اعلام کردند که مناطق جنوب غربی و سوی گروه‌های مسلح زیر حملات شدید قرار دارند.

منابع مقاومت به "الإعلام الحربی" گفتند که حملات هوایی سوریه و روسیه این منطقه را بعد از تخلیه آن با خاک یکسان کرده است. همین منابع اعلام کردند که بیش از 500 کشته و 1000 زخمی در میان گروه‌های مسلح ایجاد شد تا آنها بتوانند گذرگاه کوچک و تنگ نظامی را ایجاد کنند. این در حالی است که ارتش سوریه همچنان به هدف قرار دادن این منطقه با تسلیحات  مختلف ادامه می‌دهد.

یک منبع میدانی سوریه در این رابطه می‌گوید که درگیری‌ روزهای اخیر تنها بخشی از درگیری‌های موجود در چارچوب محاصره‌ای است که ارتش و متحدانش آغاز کردند، محاصره ‌ای که پایان آن تنها با تحقق کامل اهداف اعلام شده و اعلام نشده محاصره خواهد بود. تحولات ساعات اخیر دیشب شاخص بزرگی بود که نشان می‌داد ارتش و متحدانش سعی دارند در چارچوب برنامه‌هایی متناسب با تحولات موجود فعالیت کنند.

به این ترتیب شهر حلب در راستای انتظار برای اقدامات نصفه و نیمه از سوی دو طرف در انتظار تحولات ساعات آینده است، تحولاتی که یا به سمت پایداری جدید پیش خواهد رفت یا اینکه فضای جدیدی از تنش‌های بی‌سابقه را در منطقه ایجاد خواهد کرد و هر کدام از طرفین سعی خواهد داشت دستاوردهای خود را تقویت و تثبیت نماید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.