هفت کشور جنوبی اتحادیه اروپا به دعوت نخست وزیر یونان قصد دارند در کنفرانسی درباره برخورد با سیاست های ریاضتی مورد حمایت برلین و بروکسل رایزنی کنند.

برگزیت و تجدیدنظر در اتحادیه اروپا/یونان به دنبال اتحاد ضد سیاست های برلین و بروکسل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روزنامه انگلیسی اکسپرس ، برخی سیاستمداران فرانسوی نیز می گویند اتحادیه اروپا باید در نحوه عملکرد خود پس از برگزیت تجدیدنظر کند بخصوص که کشورهای عضو درمورد تدابیر ریاضتی علیه آلمان متحد می شوند. 
برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا شامل یونان و ایتالیا و اسپانیا قصد دارند اتحاد جدیدی با کشورهای جنوب اروپا برای باز پس گرفتن قدرت اقتصادی از اتحادیه اروپا تشکیل دهند. 
سیاست ریاضت اقتصادی سراسری در اتحادیه اروپا که اجرای آن از برلین هماهنگ شده بود ، منجر به بیکاری گسترده جوانان و گسترش فقر شده و اقتصاد بسیاری از کشورهای حوزه مدیترانه را تضعیف کرده است.
اکنون رهبران فرانسه ، ایتالیا ، اسپانیا ، پرتغال ، قبرس ، یونان و مالت قصد دارند ضمن برگزاری نشستی در تاریخ 9 سپتامبر (19 شهریور) با هدف رویارویی با تدابیر ریاضت اقتصادی کشورهای شمال اروپا کنترل اقتصادی را به دست گیرند. 
این نشست به میزبانی الکسیس چیپراس نخست وزیر یونان برگزار می شود و ضمن آن رهبران کشورهای جنوب اروپا رویاروی کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا که خواستار تدابیر ریاضتی و سیاست درهای باز در برابر پناهجویان هستند ، قرار می گیرند. 
«ژیل پارنو» عضو سوسیال دموکرات مجلس فرانسه در این ارتباط گفت: برگزیت کشورهای عضو را مجبور خواهد کرد که در نحوه اداره امور در اروپا بازنگری کنند و اکنون ائتلاف های نیرومندی باید بین رهبران کشورهای جنوبی ایجاد شود. 
وی افزود: کشورهایی مانند فرانسه ، ایتالیا ، یونان ، اسپانیا و پرتغال با چالش های مشابهی از جمله مهاجرت ، امنیت و نزدیکی به مناطق ناامن رو به رو هستند و این چالش ها توجیه کننده تقویت همکاری این کشورها است. 
منابع نزدیک به چیپراس - نخست وزیر یونان که بارها با آنگلا مرکل و مسئولان اتحادیه اروپا در بروکسل دچار مناقشه شده است - می گویند به اعتقاد چیپراس اکنون زمان مناسبی برای ایجاد «محور» نیرومند جنوبی و در پیش گرفتن دستور کاری برای رشد (اقتصادی) است. 
در ماه آوریل ، نخست وزیر یونان و آنتونیو کوشتا نخست وزیر تازه منتخب پرتغال با امضای بیانیه مشترکی خواستار پایان سیاست های ریاضتی شدند. 
یک منبع آگاه در دولت یونان گفت: ما درصدد گفت وگو با دولت هایی هستیم که مشکلاتی مشابه یونان دارند؛ هدف این نشست گرد هم آوردن سران کشورهای جنوب منطقه یورو است اما هنوز زود است گفته شود که آیا موضع مشترکی ظهور خواهد کرد یا خیر. 
نخست وزیر یونان روز پنجشنبه گذشته سران شش کشور جنوبی اتحادیه اروپا را دعوت کرد که در کنفرانس 9 سپتامبر در آتن شرکت کنند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.