گروه اقتصاد- فرزانه غلامی: سخنگوی جدید وزارت صنعت از عقد قرارداد برای اعطای تسهیلات بانکی به ۸۰۰ واحد خبر داد.

۴۰ هزار واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات نام نویسی کردند

به گزارش قدس آنلاین منوچهر طاهایی در نشستی خبری و در پاسخ به خبرنگار قدس بیان داشت: تاکنون40 هزار و 600 واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات نام نویسی کرده‌اند که 9 هزار و 600 واحد در شهرک‌های صنعتی و 31 هزار واحد خارج از شهرک‌ها هستند و از این تعداد 23 هزار و 600 واحد زیرمجموعه وزارت کشاورزی محسوب میشوند.

وی افزود:  پرونده 13 هزار واحد از 17 هزار واحدی که  به وزارت صنعت مربوط میشوند، بررسی شده و تاکنون 4 هزار و 700 بنگاه برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده اند. طاهایی ابراز امیدواری کرد تا پرداخت تسهیلات به 7500 واحد کوچک و متوسط تا پایان سال نهایی شود. وی تاکید کرد: در سال آینده هم به منظور خروج از رکود این روند ادامه خواهد داشت.

در ادامه این نشست، معاون معدنی وزیر صنعت هم از انباشت  80 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در کارخانه‌ها خبر داد. جعفر سرقینی افزود: بیشترین حجم انباشته کالا مربوط به کارخانه‌های کاشی و سرامیک است و در همین حال کارخانه‌های سیمان 16 میلیون تن کلینکر انباشته دارند. به گفته معاون وزیر صنعت در سال گذشته 80 درصد ظرفیت کارخانه‌های سیمان و کاشی و سرامیک، 75 درصد ظرفیت کارخانه‌های فولاد و 95 درصد ظرفیت کارخانه‌های شیشه فعال بوده است.

خبر نه چندان خوشایند دیگری که سرقینی در آستانه آخرین سال دولت تدبیر و امید به خبرنگاران گفت، این بود که با وجود معرفی طرح‌های معدنی جذاب به خارجی‌ها  و تصویب 116 طرح صنعتی و معدنی با سرمایه گذاری 8/2 میلیارد دلاری تا این لحظه هیچ قراردادی با خارجی‌ها به امضا نرسیده و پروانه ای برای آن‌ها صادر نشده است. به گفته وی، دو مورد پروانه برای خارجی‌ها در دولت اصلاحات صادر شده که انجام مقدمات کار حدود چهار سال طول کشید، اما واقعیت این است که خارجی‌ها تمایلی به سرمایه گذاری در معادن کوچک مقیاس ندارند.

پیش بینی رشد 6 درصدی بخش معدن در سال جاری البته خبر خوبی بود که معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت اعلام کرد. وی همچنین به صدور مجوز صادرات طلاهای ساخته شده از معادن کشور برای نخستین بار از سوی شورای پول و اعتبار اشاره کرد.

سرقینی خاطرنشان کرد: از بودجه 80 میلیارد تومانی برای ایجاد زیرساخت‌های معدنی در سال گذشته فقط 2 میلیارد تومان محقق شد.

وی در ادامه افزود: مجوز انتشار اوراق مشارکت برای دو طرح تیتانیوم کهنوج و طلای زرشوران از سوی شورای اقتصاد صادر شده، اما هنوز برای انتشار آن از سوی بخش خصوصی تصمیمی گرفته نشده است.

وی به تمایل بانک‌ها برای تامین مالی معادن و توجه ویژه آن‌ها به این بخش اشاره و اضافه کرد: بانک‌ها فعالیت‌های معدن و صنایع معدنی را به دلیل سودده بودن در اولویت تسهیلات دهی قرار داده اند و هم اکنون سه معدن بزرگ کشور در دست بانک‌هاست.

سرقینی ادامه داد: با اینکه بخشنامه ای برای جلوگیری از احداث واحدهای جدید سیمانی و فولادی صادر شده، اما نمی‌توان در این باره حکم کلی صادر کرد و چنانچه در مناطق نزدیک به آب‌های مرزی ظرفیتی دیده شود، مجوز صادر خواهد شد.

وی توقف خام فروشی را یکی از دستاوردهای بزرگ دولت درحوزه معادن و صنایع معدنی دانست و گفت: صادرات توأم با تکمیل زنجیره ارزش بوده است، به گونه ای که به رغم کاهش قیمت جهانی مواد معدنی، صادرات سه ماهه 68 درصد رشد ارزشی داشته است. 

به گفته وی تا پایان برنامه ششم توسعه تولید فولاد خام به 40 میلیون تن خواهد رسید که 30 میلیون تن برای مصارف داخلی و 10میلیون تن صادر خواهد شد. سرقینی افزود: در سه ماهه امسال تولید فولاد خام ۹ درصد افزایش داشته و تا پایان سال ۶ میلیون تن فولاد صادر خواهیم کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.