روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز مخالفت ۵۰ چهره برجسته امنیتی و نظامی جمهوریخواه این کشور با نامزدی 'دونالد ترامپ' برای انتخابات ریاست جمهوری را نشانه بروز 'شکاف آشکار' در این حزب دانست و افزود ترامپ در صورت ورود به کاخ سفید نیز با مشکلات عمده ای رو به رو می شود.

 مخالفت با ترامپ شکاف عمیق میان جمهوریخواهان را آشکار ساخت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، روز گذشته 18 مرداد ماه (8 اوت) 50 نفر از چهره های سرشناس حزب جمهوریخواه آمریکا که از برجسته ترین مقامات سابق امنیتی و نظامی این کشور طی دو دهه اخیر هستند، در نامه ای سرگشاده ضمن تقبیح جدی سیاست های دونالد ترامپ، نامزد این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری، علنا اعلام کردند که به وی رای نخواهند داد. امضاکنندگان این نامه که عمدتا از نومحافظه کاران تیم جرج بوش پسر هستند، ترامپ را فردی 'بی ملاحظه و بی فکر' و 'خطرناک' دانسته اند که اگر به کاخ سفید راه پیدا کند، 'امنیت ملی و سلامت' آمریکا را به خطر خواهد انداخت. 'مایکل هیدن' رئیس سابق 'آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا' (CIA) و معاون سابق وزارت خارجه آمریکا، 'اریک ادلمان'، مشاور 'دیک چنی' معاون 'جرج بوش پسر'، سه تن از امضا کنندگان این نامه هستند که از مهم ترین و کلیدی ترین مقامات و کارشناسان امنیتی و نظامی سابق آمریکا هستند و اکنون نیز در اندیشکده های مطرح این کشور عضویت دارند. 'تام ریج' (Tom Ridge) 'مایکل چرتف ' (Michael Chertoff) دو وزیر امنیت داخلی آمریکا در دوره ریاست جمهوری بوش پسر، یکی از روسای سابق بانک جهانی، 'جیمز جفری' و 'رابرت بلکویل' که از مهم ترین استراتژیست های تیم جرج بوش بودند نیز از امضا کنندگان این نامه هستند. 
این نامه را نخستین بار را تارنمای روزنامه 'نیویورک تایمز' منتشر کرد و انتشار آن بازتاب وسیعی در رسانه های غربی به خصوص آمریکایی داشته است. تارنماهای های خبری تحلیلی 'تلگراف'، 'پولیتیکو'، 'فایننشنال تایمز'، 'گاردین'، 'بیزینس اینسایدر' و روزنامه های صهیونیستی 'تایمز آو اسرائیل'، 'هاآرتص'، 'عاروتص شواع' برخی از رسانه های مطرحی هستند که درباره این نامه قلم زده اند. تعدادی از آنها این اقدام نخبگان سیاست خارجی آمریکا را 'بسیار کم نظیر' و 'پرخاشجویانه' توصیف کرده اند. 
نویسندگان این نامه تاکید کرده اند 'ترامپ قادر نیست و یا مایل نیست حقیقت را از دروغ تشخیص دهد، نمی تواند خود را کنترل کند و رفتارش بسیار تند است و تحمل انتقاد را ندارد. و افزوده اند: 'او به متحدان نزدیک ایالات متحده با رفتاری نابهنجاری هشدار می دهد. تمامی این ها برای فردی که قرار است رئیس جمهوری و فرمانده کل قوا در آمریکا شود ، کشوری که دارای زرادخانه هسته ای است، و این موضوع بسیار خطرناک است.'
از سوی دیگر آنها نسبت به نامزدی 'هیلاری کلینتون' رقیب دمکرات ترامپ هم ابراز تردید کرده اند. 
'دیوید سانگر' نویسنده ثابت روزنامه 'نیویورک تایمز' این اقدام جمهوریخواهان نسبت به نامزدی برخاسته از حزب خودشان را نشانه 'شکاف آشکار' در این حزب می داند و تاکید می کند که اگر ترامپ بتواند به کاخ سفید راه پیدا کند در کسب هویت حزبی برای خود با مشکل رو به رو خواهد بود و البته این تنها مشکل ترامپ نخواهد بود؛ سانگر در این باره می نویسد: 'جمهوریخواهانی که وی آنها را تقبیح و متهم می کند همگی افرادی هستند که در امور اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و استراتژی بسیار باتجربه اند اما مشاوران ترامپ در مقایسه با آنها تجربه بسیار اندکی دارند.'
نیویورک تایمز اولین رسانه آمریکایی بود که نامه 50 مخالف جمهوریخواه ترامپ را منتشر کرد. 
این روزنامه همچنین یادآور می شود که چند تن از وزرای خارجه سابق آمریکا، از جمله 'هنری کیسینجر'، وزیر خارجه 'ریچارد نیکسون' رئیس جمهوری سابق آمریکا در دهه 1970 و 'کاندولیزا رایس' وزیر خارجه جرج بوش پسر، ' جرج شولتز'، 'جیمز بیکر'ٰ و 'کالین پاول' این نامه را امضا نکرده اند. 
ترامپ چند ماه پیش با کیسینجر و بیکر دیدار کرد و پس از ملاقات با این دو استراتژیست کهنه کار گفت که از آنها چیزهای زیادی یاد گرفته است.
به گزارش ایرنا، این اولین بار نیست که ترامپ از سوی چهره های برجسته سابق جمهوریخواهان مورد انتقاد جدی قرار می گیرد، در ماه مارس گذشته نیز عده ای از چهره های برجسته تیم جرج بوش پدر و جرج بوش پسر در نامه ای سرگشاده نظرات و سیاست های اعلامی ترامپ در زمینه سیاست خارجی را تقبیح کرده بودند. از نظر نیویورک تایمز، این انتقادهای تند به معنای کاهش حمایت حزب جمهوریخواه از ترامپ است.
پنجاه و هشتمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 18 آبان امسال ( 8 نوامبر 2016) برای انتخاب چهل و پنجمین رئیس جمهوری برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.