معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی گفت: طبق ابلاغیه اخیر بانک مرکزی، بلوکه کردن بخشی از تسهیلات در شبکه بانکی هنگام ارائه تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط غیرقانونی است.

 بلوکه کردن بخشی از وام بانکی هنگام ارائه تسهیلات قانونی نیست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، فرشاد مقیمی چهارشنبه در بازدید از شهرک صنعتی چناران افزود: بر اساس همین ابلاغیه بانک ها حق ندارند از محل تسهیلات جدیدی که می پردازند بخشی را بابت بدهی های گذشته واحدهای صنعتی نزد خود نگاه دارند.
وی گفت: اگر مستنداتی به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ارائه شود که بانک هایی در فرایند تسهیل و رفع موانع اخلال ایجاد می کنند، بانک مرکزی با آنها برخورد خواهد کرد.
وی گفت: شیوه متداول سرمایه گذاری صنعتی در کشور ما به این گونه است که 30 درصد سرمایه گذاری آورده سهامداران است و 70 درصد از دیگر منابع تامین می شود اما نکته این است که 90 درصد بخش غیرسهامداری از طریق تسهیلات بانکی تامین می شود.
او افزود: صنایع باید از راه های دیگر تامین سرمایه مثلا بازارهای سرمایه و بورس هم برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود اقدام کنند و از طرف دیگر دولت می تواند مانند برخی از کشورها بانک صنایع کوچک راه اندازی کند.
وی گفت: این بانک ها فقط به صنایع کوچک تسهیلات می دهند و فرایندهای اعطای تسهیلاتشان با فرایند اعطای تسهیلات به صنایع بزرگ متفاوت است.
او افزود: سازمان صنایع کوچک 90 درصد معوقات واحدهای صنعتی کوچک به این سازمان را که مبلغ آن 6 هزار میلیارد ریال بود بخشید و امسال برای ارائه خدمات خود در 500 شهرک و ناحیه صنعتی هیچ افزایش قیمتی نداشته است.
مقیمی گفت: دولت برای کمک به 7500 بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط هدف گذاری کرده و تصمیمات خوبی گرفته از جمله این که صاحبان صنایعی که چک برگشتی داشته و نمی توانستند تسهیلات بانکی دریافت کنند با صدور دستورالعمل هایی از این امر مستثنی شده اند و با معرفی از سوی کارگروه مربوطه می توانند تسهیلات بانکی دریافت کنند.
وی اضافه کرد: صاحبان صنایعی که در بحث بیمه و مالیات، معوقات داشتند و به دلیل ناتوانی در پرداخت دیون جرایمی برای آنها مقرر شده بود هم با شیوه نامه هایی که صادر شد، بخشی از جریمه های آنها بخشیده و برای پرداخت دیون به تعدادی از آنها فرصت و مهلت اعطا شد.
مقیمی اظهارکرد: کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به 18 درصد در شورای پول و اعتبار نیز با پیگیری های صورت گرفته توسط سازمان صنایع کوچک اتفاق افتاد چون از درخواست های صاحبان بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.