۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵
کد خبر: 411651

روند تحولات سوریه به ویژه در شمال این کشور دست حامیان تروریست‌ها در سوریه را رو کرده است و از گرفتار شدن آنان در تنگنایی خبر می‌دهد که موجب لو رفتن آنان در تسهیل محموله‌های تسلیحاتی برای تروریست‌ها در سوریه شده است.

لو رفتن حامیان تروریستها در سوریه

.به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، نگاهی به روند تحولات سوریه به ویژه جبهه شمالی این کشور به خوبی بیانگر میزان حمایت نظامی و لجستیکی است که گروههای تروریستی در رویارویی با نیروهای ارتش سوریه و متحدانش دریافت می کنند.

به عبارت دیگر بسیاری از گزارش ها و تحقیقات مربوط به این موضوع از دست داشتن بسیاری از کشورها و پیش از همه آمریکا، عربستان، ترکیه  اردن در حمایت از گروههای تروریستی در سوریه پرده برداشت.

گزارش عفو بین الملل از جنایت های جنگی تروریست ها در حلب

در این میان سازمان عفو بین الملل در تاریخ چهارم ماه گذشته میلادی با انتشار گزارشی تاکید کرد که گروههای مسلح تحت حمایت آمریکا، قطر، عربستان و ترکیه در استان های حلب و ادلب واقع در شمال سوریه در قالب اقداماتی نظیر آدم ربایی، شکنجه و کشتار مرتکب جنایت های جنگی شدند.

در همین ارتباط «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه حدود یک ماه پیش در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: طبعا در جریان هستیم که اگر حمایت برخی کشورها به ویژه ترکیه و عربستان از گروههای تروریستی در حلب و سایر شهرهای سوریه نبود، این گروههای تروریستی مسلح نمی توانستند در این شهرها باقی مانده و به این شکل جان شهروندان بی گناه را بگیرند.

سرتیپ«هیثم حسون» نیز چند روز پیش در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم بر اظهارات مقداد مهر تایید زده و گفت: این سرویس اطلاعاتی آمریکا بود که از همان روزهای نخست نبرد حلب رهبری گروههای تروریستی را چه در منطقه «الراشیدن اربعه» و یا در عملیاتی که موجب رسیدن آنان به پادگان های نظامی شد، به دست گرفت.

احتمال گرفتار شدن افسران اسرائیلی در محاصره حلب

وی افزود: بنابراین شدت حملات گروههای تروریستی و پافشاری حامیان آنان بر جلوگیری از پیشروی نیروهای ارتش سوریه و متحدانشان نشان می دهد که موضوع فقط نظامی نبوده و به شکستن محاصره تروریست هایی که در مناطق شرقی به دام افتاده اند خلاصه نمی شود، بلکه از مسائل اطلاعاتی حکایت دارد که چه بسا یکی از موارد آن حضور افسران اسرائیلی و غربی در بین آنان باشد و شاید آمریکایی ها نیز در محله های حلب حضور داشته باشند.

این در حالی است که روزنامه گاردین انگلیس ماه گذشته میلادی در یک گزارش دقیق به واکاوی این موضوع پرداخته و از خطوط امدادرسانی تسلیحاتی از کشورهای حوزه بالکان به کشورهای حامی تروریست ها در سوریه و از آنجا به سوریه پرده برداشت و نوشت ارزش این تسلیحات در طول چهار سال گذشته بالغ بر یک میلیارد دلار برآورد شد.

بازارگرمی تسلیحاتی عربستان و ترکیه در سوریه

بر اساس گزارش گاردین این سلاح ها از سال 2012 به عربستان، اردن، امارات و ترکیه سرازیر می شد و از آنجا به بازارهای سلاح در سوریه و یمن ارسال می شد، حال آنکه مبدأ این سلاح بوسنی، بلغارستان، کرواسی، چک، اسلواکی ، صربستان و رومانی بود و در معاملاتی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار انجام می گرفت.

در گزارش این روزنامه یادآوری شده است که این سلاح ها به دست شبه نظامیان گروه موسوم به «ارتش آزاد» و نیز برخی گروههای تکفیری مرتبط با تروریست های جبهه النصره می رسید.

از سوی دیگر بر اساس گزارش هایی که در این خصوص منتشر شده است، 4700 طن سلاح از جمله تیربارهای سنگین و راکت و سلاح های ضد تانک و نیز خمپاره و بمب های دستی و موشک و مقادیری مواد منفجره از بلغارستان و رومانی به  تاسیاست نظامی در اردن و ترکیه منتقل شد تا جایی که آخرین کشتی که آمریکا از بلغارستان اجاره کرده بود 21  ماه ژوئیه گذشته (دو ماه پیش) با 1700 طن از همین سلاح ها بلغارستان را به مقصد نامعلوم در بندر دریای سرخ ترک کرد.

اردن آشیانه هواپیماهای حامل سلاح برای تروریست ها

معمولا این سلاح ها توسط دو اتاق عملیات نظامی «الموک» و «الموم» به داخل سوریه منتقل می شدند به این ترتیب که این عملیات یا از طریق مرزها صورت می گیرد یا از طریق پرتاب کردن آن از هواپیماها، درست شبیه اقدام نیروهای عربستان در قبال متحدان خود در یمن.

نکته قابل توجه اینکه «رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در سوریه اعتراف کرد که عربستان در سال 2012 دهها هواپیمای باربری حامل سلاح و مهمات را از کرواسی خریداری کرد.

به گفته وی این هواپیماها در اردن به زمین نشستند و بعدها معلوم شد که این سلاح ها در اختیار گروههای مسلح در سوریه قرار گرفت.

حمایت بی حد و مرز آمریکا و ترکیه به جنبش نور الدین زنکی

یکی از گروههای تروریستی که حمایت نامحدود آمریکا و ترکیه را دریافت می کند، جنبش موسوم به «نورالدین زنکی» است که در حلب و حومه آن مستقر است و آمریکا تلاش دارد در محافل بین المللی آن را یک گروه میانه رو معرفی کند، حال آنکه آشکارا مرتکب نقض حقوق بشر شده است که جدیدترین مورد آن سربریدن «عبدالله عیسی» کودک فلسطینی بود که تنها 12 سال داشت اما به بهانه مبارزه در کنار ارتش سوریه سربریده شد.

رو شدن رویکردهای تکفیری جنبش نورالدین زنکی برای افکار عمومی جهان

جنش نورالدین زنکی که تحت حمایت آمریکا است، همواره با ادعای اینکه  یک جنبش میانه رو است تلاش کرده است بر افکار تکفیری خود سرپوش بگذارد در حالی که این تفکرات به وضوح در هماهنگی اخیر آن با جبهه النصره در نبردهای حومه شمالی حلب نمود یافت.

نیروهای ارتش سوریه در این نقطه توانستند مزارع الملاح را تحت اختیار گرفته و راه الکاستیلو و تنها نقطه امداد رسانی به گروههای تروریستی از طریق ترکیه را مسدود کنند.

حمایت از جنبش زنکی و تنگنای آمریکا

اما سربردین این کودک فلسطینی به دست عناصر جنبش زنکی آمریکا را در وضعیت سختی قرار داد زیرا با این کار چهره زشت این جنبش برای همه روشن شد به گونه ای که آمریکا باید در برابر افکار عمومی موضعی اتخاذ می کرد که آبرویش حفظ شده و از اتهام حمایت از تروریست ها در امان بماند در نتیجه مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: در پی سربریدن عبدالله عیسی به دست عناصر جنبش زنکی، مشغول بررسی امکان قطع کمک هایی هستیم که به دست این جنبش در حلب می رسید.

ادعاهای دروغین محاکمه عوامل سربریدن کودک فلسطینی

این اظهارات موجب شد «عبدالله الحلبی» یکی از اعضای جنبش زنکی اعلام کند که سربریدن عبدالله عیسی به دست چند نفر از اعضای این جنبش به معنی حمایت این گروه از اقدام مزبور نیست بلکه این جنبش سیاستی برخلاف آنچه این افراد انجام دادند، در پیش گرفته است.

وی مدعی شد که رهبری جنبش قول داده است که عاملان این اقدام را بازخواست کرده و به کمیته قضائی عادلانه تحول دهد اما همان پنج نفری که در نوار ویدئویی سربریدن این کودک فلسطینی نشان داده شدند، سه هفته بعد در یک نوار ویدئویی دیگر در منطقه الراموسه در حومه جنوبی حلب که محل درگیری شدید بین ارتش و بیش از 20 گروه تروریستی از جمله جیش الفتح و جنبش زنکی بودند، دیده شدند و این نشان می دهد که بازخواست تروریست ها و توقف حمایت از آنان از سوی آمریکا چیزی جز ادعاهایی برای بهبود بخشیدن به وجهه آمریکا در برابر اکفار عمومی نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.