قدس آنلاین/ سرورهادیان - با توجه به ظرفیت‌ها و استعدادها و امکانات خراسان رضوی، اختیارات بیشتری به این استان داده می‌شود.

برای تفویض اختیار بیشتر به خراسان رضوی آمادگی لازم را داریم

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست مشترک انجمن‌های فرهنگی هنری که روز گذشته در تالار اجتماعات استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با اعلام این مطلب افزود: تاکنون 40 مورد تفویض اختیار به مدیران استانی کشور از جمله خراسان رضوی در حوزه‌های گوناگون کتاب، سینما، تئاتر، موسیقی و... داده شده است.

علی جنتی در ادامه تصریح کرد: از این به بعد نیز در صورتی که نیاز باشد و تا جایی که مقدور باشد، باز هم این اختیار واگذار می‌شود.

وی با توجه به کمبود بودجه‌های دولتی از راه اندازی شرکت توسعه هنر خبر داد و افزود: این شرکت می‌تواند با سرمایه گذاری 200 تا 250 میلیارد تومانی در بسیاری از بخش‌ها در هنر کشورمان کمک کند.

دکتر جنتی تأکید کرد: نحوه کار این شرکت نحوه به صورت پذیره‌نویسی توسط بخش‌های خصوصی است که بیشتر سرمایه‌گذاران بانک‌های خصوصی است و بزودی سهام آن نیز وارد بورس خواهد شد.

وی تصریح کرد: از سال94 سعی کردیم توجه خاصی به استان‌ها بشود تا جایی که حداقل اعتبارات ملی به استان‌ها 20 درصد بوده که گاه این رقم تخصیص یافته به 50 درصد هم افزایش یافته است و همه ما سعی داریم تا در استان‌ها عدالت فرهنگی ایجاد شود.

وی اعلام کرد: برای رفع مشکل در حوزه صنعت و چاپ و نشر برخی از کارها به سازمان صنعت و معدن و تجارت واگذار می‌شود و فقط حوزه محتوا به ما برمی‌گردد.

دکترجنتی در پایان تأکید کرد: بر این باورم که خراسان پایگاه شعر و ادب است و نام شعر خراسان در جهان هم شناخته شده است و برای هنر و ادب این شهر باید در ورود به 2017 همه زیرساخت‌ها را آماده کرد.

1400 دانش آموخته تئاتر در سال

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: سالانه یک هزار و 400 نفر در رشته تئاتر دانش آموخته می‌شوند و هرروز به تعداد هنرمندان این هنر اضافه می‌شود، پس باید شرایط کاری برای آن‌ها مهیا بشود.

مرادخانی افزود: خوشبختانه بخش خصوصی به بخش تئاتر ورود پیدا کرده است و همچنین در حوزه هنرهای تجسمی نیز اتفاقات خوبی افتاده است و هنرمندان این رشته نسبت به گذشته از شرایط بهتری برخوردارند.

وی اعلام کرد: اگر چه برخوردهای سلیقه‌ای درباره هنر می‌شود، اما باید در بخش هنر به اندازه علاقه‌مندی مردم، زیر ساخت‌ها را آماده کرد.

خریدهای سالانه کتاب از ناشران

 معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به خرید کتاب از ناشران به میزان سالانه، بیش از 5 میلیارد تومان خبر داد و اظهار داشت: در بحث کتاب نیز استان خراسان در جایگاه بالایی قرار دارد و بحث‌هایی چون معافیت مالیاتی، عیدانه، تابستانه کتاب نیز برای رونق پیدا کردن کتاب انجام شده است.

صادقی اذعان داشت: در حوزه کتاب هنوز دغدغه وجود دارد و در حال حاضر همه تلاشمان برای آنکه فرایند صدور مجوزها به حداقل زمان برسد، در تهران انجام داده‌ایم و امیدوارم بزودی فرایند کوتاه شدن صدور مجوزها در استان‌ها را شاهد باشیم.

وی اذعان داشت: بزودی از طریق سامانه چاپ مشکلات رفت و آمد به مرکز مرتفع می‌شود.

توجه ویژه به اقتصاد فرهنگ و هنر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این نشست نیز گفت: توجه ویژه به اقتصاد فرهنگ و هنر، برجسته‌تر کردن مفاخر دینی و محلی هر منطقه، احترام به پیشکسوتان و بزرگان وهمچنین توجه به مدیریت تمرکززدایی از دیگر رویکردها مورد نظر ماست.

سید سعید سرابی خاطرنشان کرد: استقبال از اجراهای عمومی نمایش و موفقیت‌های هنرمندان تئاتر خراسان از افتخارات دیگر هنر این استان محسوب می‌شود.

وی گفت: حضور پرشور مردم در سالن‌های سینمایی و عزم جدی برای راه‌اندازی سالن‌های جدید از دیگر اقدام‌ها در استان است.

سید سعید سرابی، استان خراسان را کانون شعر فارسی ذکر کرد و خاطرنشان کرد: محافلی که از گذشته تاکنون در این خطه فعال بوده‌اند، تأثیر بسیار زیادی بر حوزه شعر و ادب فارسی داشته‌اند.

باید با شرایط دشوار مبارزه کنیم.

یکی از پیشکسوتان و پژوهشگران هنر و ادب خراسان نیز در این نشست گفت: زیرساخت‌های مناسب فرهنگی برای مناسبت مشهد 2017 فراهم نشده است.

سید محسن مصطفی زاده افزود: اگر زیر ساخت‌های مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در خراسان فراهم شود، افتخارات بسیار ارزشمند بیشتری کسب خواهد شد.

یکی دیگر از پیشکسوتان سینمای خراسان رضوی نیز توسعه فعالیت‌های فرهنگی را لازم دانست و گفت: اهالی سینمای این استان جزو بزرگان کشور به شمار می‌آیند و اگر شرایط برای آنان فراهم شود، افتخارات بسیاری را خلق خواهند کرد.

سیدمهدی رضازاده در ادامه با بیان اینکه باید زمینه فعالیت فیلمسازان خراسان رضوی فراهم شود تصریح کرد: باور کنید، ما برای فعالیت‌های گسترده نمی خواهیم از این استان کوچ کنیم، بلکه باید با شرایط دشوار مبارزه کنیم.

وی در ادامه از نبود تهیه کننده حرفه‌ای در شهرمان گلایه کرد و تأکید کرد: برای رشد و توسعه سینما نیازمند تهیه کننده حرفه‌ای هستیم تا شرایط برای ساخت فیلم‌های سینمایی بلند در خراسان فراهم شود.

این فعال عرصه سینما افزود: در این زمینه پیشنهاد می‌شود، سهمیه تولید سه فیلم سینمایی در طول سال به خراسان رضوی تعلق گیرد.

عضو هیأت مدیره انجمن موسیقی خراسان رضوی هم گفت: بسیاری از هنرمندان عرصه موسیقی این استان بدون وضو دست به ساز نمی‌زنند.

مجتبی قیطاقی تصریح کرد :هنرمندان بزرگی از خراسان در عرصه موسیقی رشد و در عرصه‌های بین المللی افتخار آفرینی کرده‌اند.

وی ادامه داد: کنسرتی که برگزار نمی شود هم موجب فساد است، چون عدم برگزاری کنسرت موسیقی در این استان مشکلات بسیار زیادی را برای فعالان موسیقی به وجود آورده تا جایی که بسیاری از آنان در زندگی شخصی خودشان دچار مشکل شده‌اند.

وی افزود: شرایط فعالیت موسیقی در شهر مشهد مناسب نیست، افزون بر نبود زیرساخت‌های مناسب، شرایط لازم برای رشد و تعالی موسیقی در خراسان فراهم نیست.

مدیرعامل جامعه قاریان قرآنی خراسان رضوی نیز از فعالیت 60 قاری ملی و بین المللی در این استان که مشغول به فعالیت هستند، اطلاع داد.

علی آقا محمدیان اظهار داشت: نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت بدون ردیف بودجه برگزار می‌شود و باید یک دبیرخانه دایمی در مشهد دایر شود تا تأثیرگذاری این جشنواره بیش از گذشته باشد.

 وی گفت: بهتر است بیشتر مسابقات بین المللی قرآن در مشهد برگزار شود و داوران و قاریان برجسته این استان بتوانند در فضای مناسب در مسیر رشد و توسعه قرار گیرند.

ادبیات خراسان به هیچ وجه در شأن استان نیست

 یکی از نویسندگان و شاعران شهرمان نیز در این نشست تأکید کرد: ادبیات خراسان به هیچ وجه در شأن استان نیست.

دکتر هادی منوری با ابراز نگرانی از برپایی نشست‌های خانگی شعر در مشهد گفت: برپایی این نشست‌ها اصلاً به نفع شعر نیست و نگذاریم ادبیات هم زیرزمینی شود که آفت بزرگی است.

وی تاکید کرد: ادبیات بزرگترین شهرت جهانی ایرانیان است با این همه وضعیت چاپ کتاب در شهرمان اسفناک است.

علی مغانی پیشکسوت صنعت چاپ استان نیز از راه‌اندازی شهرک صنعتی بسته‌بندی صنعت چاپ و نشر در مشهد خبر داد و گفت: متأسفانه هنوز امکانات زیربنایی مانند آب، برق و گاز در این شهرک راه‌اندازی نشده است، در حالی که بسیاری از خریداران مشغول به پرداخت اقساط زمینی هستند که نمی توانند از آن درآمد داشته باشند و کار کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.