قدس آنلاین/علیرضا لعل اکبری: معاون فرماندار تربت جام گفت: تا پایان امسال با راه اندازی یک واحد تولید شیشه در تربت جام، این شهرستان عنوان دومین شهر شیشه ای کشور را به خود اختصاص خواهد داد. احمد شافعی که در جریان بازدید خبرنگاران از پروژه در حال ساخت یک واحد تولیدی شیشه، سخن می گفت اظهار داشت: وجود معادن غنی سلیس در تربت جام، سرمایه گذاری بخش خصوصی را در این شهرستان رقم زد. وی گفت: راه اندازی این واحد تولیدی زمینه اشتغال مستقیم ۵۲۳ نفر و اشتغالزایی غیرمستقیم ۱۰هزار نفر را در منطقه فراهم می کند.

تربت جام؛ دومین شهر شیشه کشور می شود

استقبال از سرمایه گذاران در تربت جام

وی با اشاره به وجود پتانسیلهای فراوان در حوزه معدن در تربت جام اظهار داشت: مردم و مسوولان از سرمایه گذاری سرمایه گذاران برای بهره وری از این معادن که توسعه و اشتغالزایی را برای شهرستان بدنبال خواهد داشت استقبال می کنند.

وی به نگرانی هایی موجود در خصوص منابع آب در شهرستان اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت کم آبی منطقه، ضروری است به سمت صنعتی شدن شهرستان قدم برداریم.

وی گفت: در حال حاضر 65 واحد صنعتی در تربت جام وجود دارد که از این تعداد 25 واحد فعال، 22 واحد نیمه تعطیل و 18 واحد تعطیل شده اند.

وی تصریح کرد: ذخایر معدنی شهرستان را یادآور شد و گفت: تاکنون 118 میلیون تن ذخیره معدنی از کل معادن منطقه شناسایی  و کشف شده و 81 منطقه اکتشاف صورت گرفته است.

وی به واحدهای معدنی شهرستان اشاره کرد و افزود: 21 واحد معدنی درتربت جام وجود که از این تعدادد 11 واحد فعال و 10 واحد بدلیل مشکلات غیرفعال هستند.

وی معادن سیلیس، زغالسنگ و باریت را بعنوان عمده ترین معادن تربت جام عنوان کرد و گفت: برای بهره برداری و گسترش صنایع معدنی در شهرستان نیازمند سرمایه گذار هستیم.

وی تصریح کرد: با توجه به پتانسیلهای شهرستان، به سرمایه گذاران اطمینان می دهیم انتظاراتشان با سرمایه گذاری در تربت جام محقق خواهد شد.

وی به سرمایه گذاری شرکت آذرمینا جام در جوار معدن سیلیس در 5 کیلومتری تربت جام اشاره کرد و گفت: این شرکت 400 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است.

 

سرمایه گذاری در مجاورت معدن

مدیر پروژه شرکت آذرمینا جام اظهار داشت: با کار کارشناسی فراوان تصمیم به سرمایه گذاری در مجاورت معادن عظیم سیلیس تربت جام گرفتیم.

صادق بروجردی گفت: عملیات اجرایی این پروژه مهر92 آغاز شد و پیش بینی می شود تا آخر امسال به محض تکمیل و نصب ماشین آلات تولید انواع شیشه را شروع کنیم.

وی افزود: این پروژه 200 هزار متر مربع  مساحت دارد و 78 هزار متر مربع زیر بنا را به خود اختصاص داده است.

وی به فعالیت کوره 10 هزار و 600 تنی پروژه اشاره کرد و گفت: این واحد تولیدی با ظرفیت تولید 600 تن شیشه جام و با ظرفیت سالانه 200 هزار تن فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

 

واحد تولیدی پاک

وی گفت: بدلیل رعایت تمامی ضوابط زیست محیطی و همچنین  خرید و نصب ماشین آلات با آخرین تکنولوژی روز اروپا، این واحد تولیدی، کمترین میزان آلودگی را خواهد داشت و از طرفی این واحد تولیدی دود و فاضلاب صنعتی ندارد.

وی تصریح کرد: میزان برق مصرفی در این واحد تولیدی 7 هزار کیلووات در ساعت و مقدار آب مصرفی 200 هزار متر مکعب خواهد بود.

 

تامین 25 درصدی نیاز کشور

وی اظهار داشت: در حال حاضر پروژه پیشرفت 84 درصدی داشته و پیش بینی می شود با اتمام عملیات ساخت و شروع کار، این واحد تولید بتواند 25 درصد شیشه جام مورد نیاز کشور را تامین کند.

وی تولید انواع شیشه خودرو، نشکن، کانتینری، سکوریت و ضدگلوله را از دیگر تولیدات این واحد تولیدی عنوان کرد.

وی به معادن منطقه اشاره کرد و گفت: معادن غنی فراوانی در تربت جام وجود دارد و کارشناسان این پروه با شناخت این موضوع اقدام به ساخت پروژه در مجاورت معدن سیلیس کردند.

 وی یادآور شد: سیلیس کوههای بزد منطقه از خلوص 97 درصدی برخوردار است و همین امر هزینه فرآوری سیلیس که از اصلی ترین مواد اولیه ساخت شیشه به شمار می رود را کاهش خواهد داد.

 

قیمت محصولات

وی به قیمت محصولات این واحد تولیدی اشاره کرد و گفت: شیشه کالایی است که هزینه حمل و نقل آن معادل هزینه تولیدش است لذا عقیده داریم قیمت محصول را کارخانه تعیین نمی کند بلکه میزان عرضه و تقاضای بازار قیمت را تعیین خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بدلیل مجاورت با معادن سیلیس، هزینه های تولید و از طرفی باتوجه به خلوص بالای این معادن هزینه های فرآوری به مراتب پایین خواهد بود که موارد ازجمله عواملی است که بر قیمت تمام شده محصول تاثیرگذار خواهد بود.

 

آموزشگاه صنعتی در قالب یک واحد تولیدی

 وی به اشتغالزایی برای جوانان تربت جام با شروع به کار این واحد تولیدی اشاره کرد و گفت: در حین عملیات ساخت پروژه، نیروهای مورد نیاز جذب و در حال آموزش هستند و با راه اندازی مجموعه نیروهای بیشتری مشغول به کار خواهند شد و امیدوار هستیم این واحد تولیدی بعنوان یک آموزشگاه صنعتی در منطقه مطرح شود.

 

ظرفیت بیش از 9 میلیونی معادن سیلیس

کارشناس سازمان معدن صنعت و تجارت تربت جام نیز در این بازدید اظهار داشت: در شهرستان تنوع معدنی فراوانی وجود دارد و در حال حاضر 4 معدن سیلیس جام، اولنک مرغی، کوه آتشی و مزاره بیا دارای پروانه بهره برداری هستند.

فضل احمد جامی الاحمدی گفت: جمع برآورد معادن سیلیس تربت جام بیش از 9 میلیون و 300 تن است.

وی به مرغوبیت معادن شهرستان اشاره کرد و افزود: خلوص و بافت تشکیلی سنگ سیلیس برای تولید شیشه بسیار مهم است و سنگهای این معادن از ویژگیهای بافت تشکیلی ریز، خلوص بالا و ناخالصی پایین برخوردارند.

 

خروج خام منابع معدنی بدلیل نبود سرمایه گذار

وی به وجود معادن سیلیس، زغالسنگ، باریت و آنتی موان در تربت جام اشاره کرد و گفت: در حال حاضر متاسفانه بدلیل نبود سرمایه گذار، منابع معدنی بصورت خام از منطقه خارج می شوند.

وی معادن آنتی موان در شهرستان را جزء معادن استراتژیک کشور عنوان کرد و اظهار داشت: شبه فلز آنتی موان در ساخت فولادهای خاص، باطری سازی، صنایع دفاع کاربرد دارد.

 وی تصریح کرد: متاسفانه بدلیل نبود کارخانجات فرآوری در تربت جام، بصورت خام از کشور خارج و با چندین برابر قیمت پس از فرآوری به کشور باز می گردد.

وی بر ایجاد شرایط لازم برای سرمایه گذاری در تربت جام تاکید کرد و اظهار داشت: ضروری است مسوولان برای جذب سرمایه گذار و بهره برداری مناسب از منابع معدنی تلاش کنند.   

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.