قدس آنلاین - گیلان - مریم غلام پور : رئیس شبکه دامپزشکی آستارا از واکسیناسیون و ایمن‌سازی ۲۶ هزار رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های دامی مشترک در سال جاری تاکنون خبر داد.

ایمن‌سازی ۲۶ هزار رأس دام علیه بیماری‌های مشترک در آستارا

بهرام پورضرب با اشاره به سم‌پاشی 26 هزار متر مربع جایگاه دام سبک و سنگین در این شهرستان اظهار کرد: عملیات مذکور با توجه به افزایش دمای جایگاه دام و فعالیت انگل‌های خارجی به مرحله اجرا درآمد.

وی با اشاره به ضرورت سم‌پاشی جایگاه دام در فصل گرما به منظور جلوگیری از بروز بیماری‌های تک یاخته‌ای و ویروسی آسیب‌رسان به دام، افزود: کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان با شناسایی و رصد مناطق مستعد و آلوده اقدام به سم‌پاشی جایگاه دام می‌کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی آستارا به سم‌پاشی چهار هزار رأس دام سنگین نظیر گاو و گوساله در قالب عملیات مذکور اشاره کرد و گفت: این تعداد دام سنگین علیه بیماری‌های انگلی نظیر یرقان، تب کنگو، لمپی‌اسکین و انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ایمن‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه از آغاز سال 95 تا به امروز 26 هزار رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های واگیر دامی و مشترک واکسینه شده‌اند، تصریح کرد: از این مقدار، 18 هزار رأس دام سنگین و 8 هزار رأس دام سبک هستند.

پورضرب گفت: واکسیناسیون دام و سم‌پاشی جایگاه دام در روستاهای پرجمعیت دامی نظیر حیران، عنبران، دربند، کانرود، ویرمونی و لوندویل آستارا به اجرا درآمده و در این مدت هیچ کانون بیماری دامی در جمعیت دامی شهرستان مشاهده نشده است.

وی با قدردانی از همکاری مناسب دامداران بخش مرکزی و لوندویل آستارا در اجرای صحیح طرح مذکور، اظهار کرد: عملیات سم‌پاشی و واکسیناسیون جایگاه دام و خود دام توسط تیم‌های کنترل، نظارت و واکسیناسیون با همکاری جهاد کشاورزی، دهیاران، شوراها و تعاونی دامداران عملیاتی شد.

رئیس شبکه دامپزشکی آستارا نقش این نهاد در تأمین سلامت افراد جامعه را تاثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر دام و طیور از طریق واکسیناسیون، معاینه و معالجه دام‌ها، پیشگیری و مبارزه با انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، پیشگیری و مبارزه با انواع بیماری‌های انگلی دام و طیور از بارزترین برنامه‌های دامپزشکی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.