قدس آنلاین/ صبا کریمی: این روزها در خانه هنرمندان نمایشگاهی برپاست که بازدید از آن برای علاقه‌مندان به هنر، و صد البته برای انسان‌دوستان خالی از لطف نخواهد بود. نخستین جشنواره و نمایشگاه هنرهای تجسمی «نفس» با موضوع اهدای عضو، حماسه و نمادی است از تعامل بی‌نظیر دو عنصر علم و هنر که توسط انجمن اهدای عضو ایرانیان و با همکاری خانه هنرمندان در راستای نهادینه‌سازی فرهنگ اهدای عضو در جامعه از جمعه گذشته در خانه‌هنرمندان برپا شده است.

حیات را تکثیر کنیم

قطعاً حاصل این همکاری، ارتقای آگاهی عمومی از مقوله مرگ مغزی، افزایش آمار رضایت خانواده‌های افراد مرگ مغزی به اهدای عضو عزیزانشان، جلوگیری از به‌خاکسپاری ارگان‌های این افراد و نجات جان بیماران نیازمندی است که ادامه حیاتشان تنها در گرو پیوند از این ارگان‌هاست.

این جشنواره با هدف ترویج و بسط فرهنگ اهدای عضو در جامعه، ایجاد ارتباط نزدیک بین هنر و فرهنگ مقدس اهدای عضو و مشارکت مردم و هنرمندان در بسط و توسعه فرهنگ اهدای عضو برگزار می‌شود که ماحصل آن نمایشگاهی است که در آن، آثار هنرمندان در 6 رشته مجسمه‌سازی، نقاشی، گرافیک، عکس، تصویرسازی و کاریکاتور در چهار نگارخانه ممیز، نامی، پاییز و زمستان خانه هنرمندان ایران به نمایش در‌آمده است.

در این جشنواره ۵۴ اثر در بخش مجسمه و چیدمان، ۲۵ اثر در بخش نقاشی، ۱۹ اثر در بخش گرافیک، ۲۸ اثر در بخش کاریکاتور، ۱۶ اثر در بخش عکس و ۳۴ اثر در بخش تصویرسازی ارایه و پذیرفته شده است.

قباد شیوا، بیژن صیفوری، مهران زمانی، سیامک فیلی‌زاده و امیرحسین قوچی‌بیگ داوران بخش گرافیک، فرشید مثقالی، محمدعلی بنی‌اسدی و فرشید شفیعی داوران بخش تصویرسازی، کامبیز درمبخش، جمال رحمتی و بهرام عظیمی داوران بخش کاریکاتور، مهران مهاجر، شادی قدیریان و امیر عابدی داوران بخش عکس، محمدحسین عماد، حمید شانس و کوروش گلناری داوران بخش مجسمه‌سازی و حمید پازوکی، معصومه مظفری، خسرو خسروی، بهنام کامرانی و ایمان افسریان داوران نخستین دوره جشنواره هنرهای تجسمی نفس بودند.

 

خلاقیت هنرمندان؛ عنصر گیرای آثار نمایشگاه نفس

در خلق همه این آثار به‌خصوص در بخش چیدمان و مجسمه، تکنیک‌های خلاقانه‌ای صورت گرفته که می‌تواند ذهن بیننده اثر را با خود درگیر و همراه کند. به‌عنوان نمونه یکی از جالب‌ترین آثار این بخش، آینه‌ای است که به‌صورت قاب عکس طراحی شده و در آن می‌توان تصویری از یک خانواده را درکنار یکدیگر دید که گویی در حال محوشدن است، اما همچنان تصویرشان پابرجاست و درکنار تصویرهای منعکس‌شده در آینه، تصویر آن‌ها هم همچنان حضور دارد. این تابلو نمادی از در جریان بودن همیشگی زندگی است.

تابلوهای بخش گرافیک نیز به‌خوبی توانسته به مقوله اهدای عضو و اهمیت آن با طرح‌های انتزاعی و آمیختن آن با ابژه‌های رئال بپردازد. آثاری‌که به‌ویژه در بخش عکس وجود دارد، برای کسانی‌که تجربه چنین اقدامی را داشته‌اند ملموس‌تر و قابل‌درک‌تر است و تابلوهایی‌که در بخش نقاشی و گرافیک به تصویر درآمده، به‌خوبی گویای اهمیت حیات‌‌بخشی به نیازمندان است و می‌تواند روی مخاطب تأثیر بگذارد.

 

سالانه بین ۵ تا ۸ هزار مرگ‌مغزی داریم

تاکنون همیشه شاهد بوده‌ایم که اگر فرهنگ‌سازی درخصوص اهدای عضو در جامعه صورت می‌گیرد، بیشتر در هنرهای نمایشی مانند سریال‌ها و معدود فیلم‌های سینمایی است، اما ابتکار جالب متولیان این جشنواره در این بود که هنرهای تجسمی را دریچه‌ای قابل‌تأمل برای دعوت مردم به چنین حرکت ارزشمندی دانستند و از آن به بهترین شکل بهره بردند. اما نکته اصلی در این نمایشگاه، ایجاد بنیان‌های فکری اهدای عضو در جامعه و کم‌رنگ‌کردن سنت‌های رایج در مخالفت با اهدای اعضای بیماران مرگ‌مغزی است. آن‌گونه‌که کتایون نجفی‌زاده، دبیرکل جشنواره نفس معتقد است، روزانه 7 تا 10 نفر از بیماران نیازمندی که پیوند اعضا تنها راه نجاتشان از سختی و مشقت بیماری است، به‌علت عدم‌رضایت خانواده‌های مرگ‌مغزی فوت می‌کنند. همچنین محمدحسین عماد، دبیر این رویداد هنری در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه در این‌باره گفته است که اهدای عضو یک مسأله انسانی است و کسی‌که دچار مرگ‌مغزی می‌شود، دیگر زندگی ندارد. ما باید روی این موضوع فرهنگ‌سازی کنیم. هنوز اطرافیان فردی‌که دچار مرگ‌مغزی می‌شود، دایم به این فکر می‌کنند که ممکن است فرد زنده شود. ما در سال بین ۵ تا ۸ هزار مرگ‌مغزی داریم که آن‌ها را زیر خاک می‌فرستیم و کسانی را که به پیوند نیاز دارند نیز از دست می‌دهیم. درواقع ما داریم امکان زندگی را از عده‌ای می‌گیریم.

مهم‌ترین علت عدم‌استفاده از اعضای سه‌چهارم موارد مرگ‌مغزی کشور، عدم‌رضایت خانواده‌های این افراد به اهدای عضو است. به نظر می‌رسد برای اقناع مردم و هدایت صحیح حس نوع‌دوستی در آن‌ها، حمایت و همراهی هنر امری اجتناب‌ناپذیر و ضروری است؛ چراکه هنر با روح و دل مردم سروکار دارد و قطعاً با فعالیت‌های فرهنگی و هنری بیش از پیش می‌توان این هدف بزرگ را به سرمنزل مقصود رساند.

با برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی نفس توسط کارگروه هنرهای تجسمی این انجمن و ارایه آثار متعدد و ارزشمند هنرمندان رشته‌های تجسمی، افق‌های روشن و زیبایی پیش روی بیماران نیازمند اعضا قرار می‌گیرد که نتیجه آن به ارتقای آگاهی عمومی و از میان برداشتن باورهای غلط، افزایش حس نوع‌دوستی و زندگی‌بخشی به نیازمندان خواهد انجامید. این نمایشگاه تا اول شهریورماه در گالری‌های خانه‌هنرمندان ایران برای بازدید عموم برپاست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.