قدس آنلاین- سعید کوشافر: مرد چوپان گله را نزدیک جاده فرعی روستا آورده بود، دلش نمی‌خواست خیلی از جاده خاکی دور شود، این روزها اخبار خوشایندی از مکان‌های خلوت به گوش نمی‌رسید، چندی قبل شنیده بود که گوسفندان چوپانی را که تنها بوده دزدیده‌اند.

دستگیری دزدان گوسفند در عملیات مشترک پلیس تایباد و باخرز

آن روز اتفاقاً دوست و همکارش هم بیمار شده و در خانه استراحت می‌کرد و او مجبور بود تنهایی گله را به چراگاه ببرد. نزدیک ظهر بود که گله را به سمت سایه دیوار نیمه شکسته قدیمی برد تا گوسفندها در این سایه اندکی آرام بگیرند.

امسال باران باعث شده بود تا پیدا کردن علف تازه خیلی دشوار نباشد و خیلی نیاز نبود که به دامنه کوه‌ها و ارتفاعات برود. خیلی از اهالی روستا هم گوسفندهایشان را فروخته بودند و گله‌اش مانند سال‌های قبل خیلی بزرگ نبود.

کنار دیوار جایی که درختی سایه کرده بود، الاغش را بست سگ‌ها را اطراف گله مستقر کرد و سپس بساط چای را با اندکی هیزم راه انداخت. در همین هنگام هم سفره کوچکش را باز کرد تا ببیند که همسرش برای ناهارش چه چیزی همراهش کرده است. هنوز غذایش را تمام نکرده بود که دید دو خودرو در جاده خاکی به سرعت حرکت می‌کنند یک پژو و یک پراید.

هر دو خودرو در کنار جاده خاکی و جایی که از همه به چوپان و گله نزدیک تر بود توقف کردند. او بارها و بارها دیده بود که شهری‌ها که برای کاری به روستاها می‌آیند، کنار گله‌اش توقف می‌کنند، با او گپی می‌زنند و عکسی به یادگار می‌گیرند، اما امروز اصلاً احساس خوبی نداشت.

مسافران خودروها چند مرد بودند که قبل از حرکت به سمت چوپان چند لحظه‌ای در کنار هم توقف کردند و جملاتی بین آن‌ها رد و بدل شد. مرد چوپان خودش را جمع وجور کرد و نشست تا ببیند که چه می‌خواهند. اول با روی خوش به طرفش آمدند، اما همین که مرد چوپان سگ‌هایش راصدا زد سخنشان فرق کرد و در یک چشم بر هم زدن و قبل از رسیدن سگ‌ها به چوپان حمله ور شدند. مردی که از همه قلچماق تر بود، چوبدستی چوپان را برداشت و به طرف سگ‌ها رفت و با اولین ضربه بزرگترین سگ را ناک اوت کرد و از فریاد ناله او سایر سگ‌ها عقب کشیدند.

هنوز دقیقه ها با  یکدیگر جمع نشده بودند که چوپان کتک خورده با دست و پای بسته کنار دیوار افتاده بود و ناله می‌کرد و مردان گوسفندها را یکی یکی درون خودروهایشان جای دادند.

لحظاتی بعد هم از همان راهی که آمده بودند برگشتند. چوپان بخوبی دریافته بود که لهجه دزدان مربوط به منطقه آن‌ها نیست اما شانس آورد که یکی از اهالی روستا با موتورش از آنجا رد می‌شد و او را دید. به محض باز کردن دست و پای چوپان موضوع به پاسگاه اطلاع داده شد و چوپان بخت برگشته راهی بیمارستان شد. مأموران پلیس به محض دریافت این خبر دریافتند که این‌ها همان سارقانی هستند که طی روزهای گذشته برای چندمین بار سراغ چوپان‌ها و گله داران رفته و اقدام به سرقت به عنف کرده‌اند.

اتاق عملیات تشکیل و برنامه ریزی عملیاتی صورت گرفت، هدف نیز چیزی جز طرح مهار و کنترل محسوس و نامحسوس نبود، از دیگر سو موضوع به تمام گشتی‌ها و ایست بازرسی‌ها اعلام شد تا به محض مشاهده موارد مشکوک مسأله را بررسی و ردزنی کنند تا اینکه سارقان بار دیگر دست به کار شده و گله‌ای دیگر را هدف قرار داده بودند، اما این بار خودروی آن‌ها مورد ظن مأموران پلیس واقع شد، راننده پژو که جوانکی را هم همراه داشت متوقف و خودرویش مورد بازرسی قرار گرفت تا گوسفندهای سرقتی از صندوق این ماشین خارج شدند. اما در همین هنگام دومین خودروی سارقان یعنی پراید هم از راه می‌رسد و به محض مشاهده بازداشت همدستانش توسط مأموران پلیس بر پدال گاز می‌فشارد.

مأموران به محض عدم توجه خودروی پراید به دستور ایست پلیس و فرار وی با سرعت زیاد اقدام به انجام عملیات تعقیب می‌کنند، این تعقیب و گریز تا جایی ادامه می‌یابد که مأموران مجبور به استفاده از اسلحه می‌شوند و با رعایت مقررات اقدام به شلیک می‌کنند و در این زمان است که صدای گلوله‌ها باعث می‌شود که خودروی پراید که دو مرد میانسال سوار بر آن بودند توقف کرده و چندین رأس گوسفند سرقتی دیگر هم از این خودرو کشف می‌شود.

سارقان که هیچکدام از اهالی منطقه و بومی نبودند، در مقابل ادله موجود و شواهد انکارناپذیر قرار می‌گیرند و توسط چوپانهای مالباخته شناسایی می‌شوند و در نهایت به شش فقره سرقت به عنف احشام اعتراف می‌کنند.

در همین راستا فرماندهی انتظامی خراسان رضوي اعلام کرد که در پی گزارش سرقت به عنف به احشام در منطقه «کلاته آقا» از توابع شهر تایباد بلافاصله تیمی از مأموران کلانتری 11 و پلیس آگاهی شهرستان تایباد برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

در بررسی‌های عوامل انتظامی درمحل سرقت مشخص شد که سرنشینان دو دستگاه سواری پراید و یک دستگاه پژو 405 با ضرب و شتم و بستن دست و پای دو چوپان گله تعداد 17 رأس گوسفند را سرقت و متواری شده‌اند.

این گزارش حاکی است مأموران کلانتری 11 تایباد ضمن انتقال یکی از چوپان‌ها به بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) طرح مهار را با همکاری عوامل انتظامی شهرستان‌های خواف، باخرز و تربت جام اجرا کردند.

کمتر از یک ساعت از اعلام طرح مهار مأموران کلانتری مرکزی شهرستان باخرز به یک دستگاه پژو405 با دو سرنشین 14 و 50 ساله مظنون و در بازرسی از صندوق عقب آن تعداد 9 رأس گوسفند سرقتی را کشف کردند.

همزمان با توقیف خودرو405 دو دستگاه خودرو پراید دیگر نیز با مشاهده مأموران باسرعت زیاد متواری و مأموران فرماندهی انتظامی شهرستان باخرز پس از طی مسافتی تعقیب و گریز یکی ازخودروها را در سه راهی تربت جام- باخرز با استفاده از قانون بکارگیری سلاح متوقف کردند. در بازرسی از این خودرو نیز تعداد هشت رأس گوسفند سرقتی کشف و دو سرنشین 35 و 44 ساله آن به همراه سرنشینان خودرو پژو با هماهنگی مقام قضایی پس از بازجویی‌های اولیه برای تحقیقات به پلیس آگاهی شهرستان تایباد منتقل شدند.

متهمان که بومی این منطقه نیستند در بازجویی‌های پلیس و مواجهه با تعدادی از مالباختگان تاکنون به شش فقره سرقت به عنف احشام در سحط شهرستان تایباد اعتراف کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.