قدس آنلاین: در بحث های عرفانی هم می گویند انسان جمع بین حق و خلق است، اینکه انسان بعد از مرگ نیز جایگاه خود را دارد، ما برای انسانی که به مقام شهادت می رسد این جایگاه را قائلیم که او بعد از وفات نیز درک می کند و زنده است.

پیامبر(ص) چگونه بعد از رحلت شفاعت می کنند؟!

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان، رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب در پاسخ به پرسشی در مورد این شبهه که برخی با اشاره به آیه «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا» می گویند اگر پیامبر(ص) مثل ماست پس چگونه بعد از رحلت می تواند شفاعت کند، اظهار کرد: این مساله چندین بُعد دارد که قبل از پاسخ باید به آنها اشاره داشته باشیم از جمله اینکه چه کسی می تواند شفاعت کند و اساسا چه کسی مورد شفاعت قرار می گیرد.

 

وی ادامه داد: اهل سنت نیز چه در زمان حیات پیامبر(ص) و چه بعد از آن، مساله شفاعت را قبول دارند، ضمن اینکه قرآن نیز در آیه 85 سوره مبارکه نساء می فرماید: «مَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً يَكُنْ لَهُ نَصِيبٌ مِنْهَا وَمَنْ يَشْفَعْ شَفَاعَةً سَيِّئَةً يَكُنْ لَهُ كِفْلٌ مِنْهَا وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ مُقِيتًا» (هر كس شفاعت پسنديده كند براى وى از آن نصيبى خواهد بود و هر كس شفاعت ناپسنديده‏ اى كند براى او از آن [نيز] سهمى خواهد بود و خدا همواره به هر چيزى تواناست). این آیه صراحت قرآن بر مساله شفاعت است.

 

حجت الاسلام فرمانیان تصریح کرد: عمده و محور این بحث و شبهه ای که مطرح شده به این سو می رود که کسی که در قید حیات نیست چه طور می تواند شفاعت کند، چه طور می توان از فردی که زنده نیست کمک بخواهیم؟ این مساله نیز شواهد قرآنی دارد منتهی قبل از اینکه بخواهم به آن بپردازم به این مساله اشاره می کنم که وهابی ها همه مسایل را به شرک برمی گردانند از جمله اینکه از غیر خدا کمک بخواهیم در حالی که این مساله وقتی شرک است که از فردی به صورت مستقل کمک بخواهیم و خدا را در نظر نگیریم. قرآن بر مقام شفاعت تصریح می کند اما شفاعتی که به اذن خداست.

 

وی تاکید کرد: اما در مورد آیه شریفه ای که در ابتدای بحث اشاره شد همه بزرگان تفسیر تاکید می کنند که در این آیه از آنجایی که (یوحی الی) مطرح می شود یک تفاوت جدی وجود دارد، یعنی پیامبر(ص) اگرچه انسان است ولی به تعبیری فراتر از اوصاف بشری است چون درک ایشان به اندازه ای گنجایش داشته که بر او وحی نازل می شود.

 

حجت الاسلام فرمانیان با اشاره به اینکه ما برای شهیدان مقام شفاعت قائلیم، اظهار کرد: در بحث های عرفانی هم می گویند انسان جمع بین حق و خلق است، اینکه انسان بعد از مرگ نیز جایگاه خود را دارد، ما برای انسانی که به مقام شهادت می رسد این جایگاه را قائلیم که او بعد از وفات نیز درک می کند و زنده است.

 

رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: این آیه که عنوان شد جنبه انسانی پیامبر(ص) را مطرح می کند و می گوید پیامبری از جنس خودتان آوردیم، یعنی فکر نکنید که نمی توانید به او نزدیک شوید و صحبت کنید.

 

حجت الاسلام فرمانیان در پایان خاطرنشان کرد: ما فارغ از روایات، به این نتیجه می رسیم که شفاعت را می توان در زمان حیات هم داشت چه آنکه زمان پیامبر(ص) این مساله وجود داشت. و این مقام برای پیامبر(ص) بعد از رحلت نیز وجود دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.