قدس آنلاین:  در حوزه حقوق بشر غربی مباحث معرفت شناسی فراوانی وجود دارد از جمله موضوع آزادی به عنوان جوهره اصلی در نوع نگاه حقوق بشر غربی، اما این آزادی در نگره فکر غربی بسیاری از انحطاط ها را مظهر آزادی می داند و این یک بحران معنویت در غرب است که حاصل فلسفه اومانیستی است.

چرا حقوق بشر غربی شامل حجاب در دانشگاه ها نمی شود؟!

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله اسماعیل گندمکار، عضو هیئت علمی گروه ادیان تطبیقی دانشگاه گوتینگن آلمان در مورد جایگاه انسان و انسان شناسی در نگاه اندیشمندان مختلف، اظهار کرد: انسان، موضوع محوری مورد بحث و مناقشه میان بسیاری از اندیشمندان و فلاسفه شرق و غرب عالم است، انسان شناسی بحث معرفت پیشینی است که در همه ادیان و فلسفه های جهان موجود است، پس به این معنا انسان نه شرقی است و نه غربی و موجودی است که در این عالم واقع شده و فقط از نگاه اسلام و ادیان توحیدی انسان به عنوان وجود رابط است، در این ربط وجودی انسان معنا شده و سخن از ماهیت انسانی به میان می آید.

 

وی در ادامه اظهار کرد: برخی مسایل وجود دارند که دقیقا از این حیث یعنی نوع نگاه به انسان تعریف شده و بسط و گسترش می یابند که از جمله آنها می توانیم به موضوع حقوق بشر اشاره داشته باشیم، حقوق بشر در غرب دو محور فردگرایی و جمع گرایی را مورد توجه قرار می دهد، حال آنکه نگرش اسلام نسبت به مساله انسان و حقوق او تعاریف و جایگاهی والا دارد.

 

این پژوهشگر تصریح کرد: نوع نگاه غربی نسبت به مساله حقوق بشر با معیارهای فلسفه اومانیستی گره خورده است، ضمن اینکه نگاهی که با انسان محوری مطرح می شود طبیعتا اصالت فرد و فردیت را نیز محور قرار می دهد. آنچه که در کشورهای غربی محور قرار می گیرد حکایت از فردیت و آزادی های فردی انسان دارد، فردیت در مبنای اومانیست به خصوص در بحث آزادی مورد توجه آنهاست.

 

عضو هیئت علمی گروه ادیان تطبیقی دانشگاه گوتینگن افزود: در حوزه حقوق بشر غربی مباحث معرفت شناسی فراوانی وجود دارد از جمله موضوع آزادی به عنوان جوهره اصلی در نوع نگاه حقوق بشر غربی، اما این آزادی در نگره فکر غربی بسیاری از انحطاط ها را مظهر آزادی می داند و این یک بحران معنویت در غرب است که حاصل فلسفه اومانیستی است.

 

وی ادامه داد: شعارهای غرب در بحث آزادی دین، فرهنگ و اندیشه همواره شنیده می شود اما عملا مقابل مناسک فردی و جمعی بسیاری را می گیرند از جمله اگر در مراکز دانشگاهی غرب فردی حجاب داشته باشد از ورود او به کلاس ها، ممانعت به عمل می آورند.

 

آیت الله گندمکار در مورد دیدگاه اسلام نسبت به مساله حقوق بشر گفت: مشروعیت و مقبولیت الهی مساله ای است که در نگاه اسلام نسبت به حقوق انسان ها مورد توجه قرار دارد، وجهه متعالی بشر و انسان نقطه محوری در حقوق بشر در اسلام است.

 

وی تصریح کرد: محور حقوق بشر اسلامی توحید و معنویت است، اسلام معتقد به آزادی بشر است و اساسا طبق تفکر اسلامی انسان ذاتا آزاد است منتهی این آزادی مبتنی بر معنویت و اخلاق است. آزادی در اسلام مورد تایید است به شرطی که منجر به فحشا و منکر نشود.

 

این محقق در پایان تاکید کرد: امروز برای معرفی دیدگاه اسلام نسبت به مساله حقوق بشر، باید با بهره گیری از توان مبلغان بین المللی اندیشه اسلام را در سراسر جهان به درستی گسترش دهیم و پیام اسلام ناب را به مردم جهان معرفی کنیم.

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.