۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 414345

قدس آنلاین/ هنگامه طاهری: ناهنجاری‌های و آسیب‌های اجتماعی، شهر مشهد را دو تکه کرده است.

آسیب های اجتماعی مشهد را دو تکه کرده است

دکتر اکبری جامعه شناس و عضو ستاد ساماندهی آسیب‌های اجتماعی مشهد در نشست ارایه طرح پژوهش‌های شناسایی آسیب‌ها و ناهنجاری‌های محلات مشهد  ضمن بیان این مطلب گفت: گسترش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی شرق مشهد را در بر گرفته است.

وی اظهار داشت: ناهنجاری‌های کالبدی، محیطی و احساس ناامنی اجتماعی از هسته مرکزی شهر بتدریج به سمت شرق مشهد و حاشیه‌ها گسترش یافته است.

* ناهنجاری در سایه فقر

او بیان داشت: کاهش درآمد کافی بین این قشر تا حد 600 هزار تومان تا یک میلیون تومان، مکان‌های ناامنی چون مکان‌های تاریک و زمین‌های خالی  و به تبع آن تجمع معتادان در این مکان‌ها و فساد به اضافه مزاحمت‌هایی چون ناهنجاری‌های شغلی یا فرهنگی شرق مشهد را در بر گرفته است.

اکبری تصریح کرد: مناطق کم برخوردار دچار شکاف درآمدی و تحصیلی عمیقی نسبت به غرب مشهد شده است که این موضوع به گسترش ناهنجاری‌های بیشتری منجر می‌شود.

او اذعان کرد: رشد شهرنشینی سبب افزایش آسیب‌ها و تسری آن‌ها به سایر بخش‌ها و ساختار جامعه می‌شود و درکلان شهری چون مشهد به دلیل وجود بیش از 3 میلیون جمعیت و جمعیتی که به دلیل زیارت و سیاحت در سال به مشهداضافه می‌شوند، به اضافه مهاجرت‌هایی که از اطراف به این شهر صورت می‌گیرد، موجب شده، مشهد با انواع فشارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روبه رو شود.

وی افزود: در خصوص شناسایی وضعیت و ارایه الگوها نمی‌توان از نسخه‌های کلی استفاده کرد، زیرا هر مشکلی در محلات مختلف مشهد ریشه ای متفاوت دارد، از این رو ریشه ناهنجاری‌های اجتماعی در این شهرباید بسته به محله مورد نظر شناسایی شده و برای رفع آن الگو ارایه نمود.

 

وی تأکید کرد: متاسفانه در خصوص بسیاری از معضلات و ناهنجاری‌ها یا آماری وجود ندارد، یا آمار محرمانه است یا به تفکیک محلات نیست.

* حاشیه نشینی یک سوم جمعیت مشهد

او با اشاره به ارایه پرسشنامه بین شماری از شهروندان مشهدی در محله‌های مختلف شهر بیان داشت: در جامعه آماری بین 30 تا 49 ساله که 55 درصد آنان را زنان و 45 درصد را مردان تشکیل می‌دادند و 72 درصد آنان تحصیلات دانشگاهی داشتند به این نتیجه رسیدیم که 20 درصد از مردم مناطق 8،10 و منطقه ثامن مشهد دچار ناهنجاری‌های شغلی هستند.

وی بیان کرد: علاوه بر این، در مناطق کم برخوردار شهر مردم از رضایتمندی بیشتری نسبت به حاشیه‌ها برخوردارند.

او یادآور شد: در مناطق 1،12 و 5 مردم بیشتر احساس ناامنی می‌کنند. در واقع در مناطق ضعیف به دلیل ضعف بنیه مالی و در مناطق برخوردار به دلیل تمکن مالی و احتمال خطر این ناامنی احساس می‌شود.

به گفته او، بیشتر سرقت‌ها در مناطق شلوغ چون اطراف حرم یا در مناطقی که سطح درآمدی پایینی دارند، رخ می‌دهد.

وی اذعان کرد: 5/16 درصد ساکنان مناطق 4/2 و ثامن و حاشیه شهر اعلام کردند یکی از اعضای خانواده شان طلاق گرفته اند و در مناطق 2 و 5 و ثامن بیشتر زنان مورد همسر آزاری واقع می‌شوند. علاوه بر این که 7 درصد خانواده درگیری‌های شدید خانوادگی دارند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: 33 درصد مردم مشهد را مردم حاشیه شهر تشکیل می‌دهند که بحث آسیب‌ها در این مناطق به صورت دغدغه در آمده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.