۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰
کد خبر: 414868

نتایج تجدید روابط میان رژیم صهیونیستی و ترکیه به نظر می‌رسد هرچند برای تل‌آویو ملموس‌تر است اما برای آنکارا بیش از نتایج واقعی جنبه احترام دارد.

دستاوردهای تل‌آویو از معامله با ترکیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی از توافق بدست آمده با ترکیه که بعد از یک وقفه بلند مدت سرانجام در روزهای گذشته نهایی شد، به نتایج بهتر و ملموس‌تری دست یافته است.

در نهایت اسرائیل عقب‌نشینی نکرد و فقط با درخواست ابتدایی ترکیه مبنی بر مجاز بودن برای ارسال مستقیم کالا به غزه بدون نظارت اسرائیل  موافقت کرد. با اینحال هرچند ترکیه متعهد شد که مقرهای نظامی و فعالان حماس را از محدوده خود خارج کند اما به نظر می‌رسد ساختار دفاعی اسرائیل نسبت به عملی شدن این بند تردید دارد.

پارلمان ترکیه درحال تصویب قانونی است که طرح دعوی در دادگاه علیه  نظامیان اسرائیلی که در حادثه کشتی مرمره نقش داشتند و باعث کشته شدن 10 شهروند ترکیه‌ای شدند را لغو کند. بر اساس قانون جدید شهروندان ترکیه‌ای قادر نخواهند بود که در آینده چنین شکایاتی را در دادگاه مطرح کنند.

با اینحال به نظر می‌رسد که دستاوردهای ترکیه بیشتر برای این کشور از لحاظ احترام و عزت از اهمیت برخوردار باشد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای حادثه مرمره که 6 سال پیش رخ داد عذرخواهی کرد. طی مدت سه هفته نیز اسرائیل 21 میلیون دلار کمک بشردوستانه را در اختیار دولت ترکیه قرار خواهد داد. این پول توسط دولت ترکیه در اختیار خانواده‌هایی قرار خواهد گرفت که عزیزانشان در حادثه کشتی مرمره کشته و یا مجروح شده‌اند.

هر دو طرف نماینده های خود را به سفارتهایشان باز خواهند گرداند و روابط دیپلماتیک خود را در بالاترین سطح از سر خواهند گرفت اما این تنها یک گام نمادین خواهد بود.

تا جایی که به روابط اقتصادی مرتبط است روابط میان دو طرف طی 6 سال گذشته نه تنها ادامه داشته بلکه تجارت میان آنها افزایش نیز داشته است.

ترکیه طی سالهای اخیر بسیار تغییر کرده اما این تغییر در جهت مثبت نبوده است. با حفظ سیاست خارجی غلط خود را منزوری و در تنش با همسایگانش یافت؛ همسایگانی مانند سوریه، عراق، کردها و اخیرا روسیه.

رژیم رجب طیب اردوغان بصورت مخفیانه از داعش حمایت کرد و با خرید نفت از سازمانهای تروریستی و قاچاق سلاح  اجازه عبور از مرزهایش را به حامیان داعش از اروپا، روسیه، چین و جنوب شرق آسیا برای پیوستن به دیگر اعضای این گروه فراهم ساخت.

آمریکا سالها اسرائیل را برای امضاء تفاهمنامه سازش تحت فشار قرار داد. به دنبال کودتای نافرجام ترکیه در اواخر ماه گذشته میلادی نیز روابط میان آنکارا و واشنگتن رو به وخامت گذاشت که تا حدی به امتناع آمریکا در استرداد فتح‌الله گولن، دشمن قسم خورده اردوغان و مقصر اصلی از دید ترکیه در کودتای نظامی مرتبط است.

اردوغان همچنین به دنبال آشتی با روسیه و بهبود روابط  با ایران است که از حامیان بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به شمار می‌روند.

درحال حاضر ترکیه درحال بازی به شیوه‌ دیگری است و دیگر خواستار خروج بشار است از قدرت نیست و درعوض بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و متوقف ساختن تلاش کردها برای ایجاد یک کشور مستقل متمرکز شده است.

به گزارش جروزالم پست، کارشناسان رژیم صهیونیستی معتقدند که این رژیم باید در روابط خود با ترکیه محتاطانه و درعین حال با حفظ احترام طرف مقابل عمل کند. اردوغان به حمایت از حماس ادامه خواهد داد و بعید به نظر می‌رسد که بخش های اطلاعاتی وی با تجدید ارتباط با موساد موافق باشند.

دورنمای بازگشت ترکیه به بازار تسلیحات اسرائیل نیز چندان روشن نیست، با اینحال بعید به نظر می‌رسد که آنکارا در خرید پهپادهای اسرائیلی و یا تجهیزات اطلاعاتی این رژیم به منظور مقابله با کردها تردید کند.

شاید مهمتر از همه این باشد که اسرائیل قصد ندارد به عنوان بخشی از تلاش روسیه برای ایجاد اتحاد جدید در خاورمیانه‌ای باشد که به دنبال خروج آمریکا از آن است.

حتی در این صورت نیز واشنگتن نه تنها از دیدارهای مکرر نتانیاهو با پوتین که در سال اخیر به 4 بار رسیده است نه تنها خرسند نشده بلکه متقاعد نیز نشده که این روابط صرفا برای ایجاد یک مکانیزم هماهنگ به منظور ممانعت از برخورد نیروهای هوایی دو طرف در آسمان سوریه ایجاد شده است.

شاید این خود توضیحی بر عبارت " روابط عاشقانه دیگر" ایهود باراک، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی باشد که از توضیح علنی درباره آنها امتناع کرده بود و بر عدم مسئولیت پذیری از سوی نتانیاهو تاکید داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.