وزیر امور خارجه ترکیه در سفر خود به هند از مقامات این کشور خواست تا تمام موسسات و مدارس وابسته به جنبش فتح‌الله گولن در این کشور را مسدود کند.

نفوذ فتح‌الله گولن به هند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در سفر خود به هند با مقامات این کشور دیدار و در مورد کودتای اخیر و نافرجام در ترکیه بحث و تبادل‌نظر کردند.

اوغلو گفت: جنبش فتح‌الله گولن از طریق موسسات و مدارس به هند نفوذ کرده است.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اینکه این سازمان یک «شبکه جنایی فراملی مرموز» است، تأکید کرد: از تمام کشورهایی که جنبش فتح‌الله گولن فعالیت دارد، درخواست کردیم که اقدامات فوری را برای از بین بردن انجام دهند.

«وکاس سواراپ» سخنگوی وزیر امور خارجه هند در این باره گفت: به نگرانی‌های ترکیه «حساس» هستیم و ادارات امنیتی هند این تقاضای ترکیه مبنی بر بستن موسسات مرتبط با جنبش فتح‌الله گولن را بررسی می‌کنند.

مقامات ترکیه «فتح الله گولن» مبلغ مذهبی تُرک مقیم آمریکا را عامل اصلی کودتای اخیر این کشور اعلام کرده‌اند.

چندی پیش نیز «صادق بابر» سفیر ترکیه در پاکستان اعلام کرد: آنکارا از همه کشورهای دوست درخواست کرده است که از فعالیت‌های مدارس گولن در کشورهای خود جلوگیری کنند.

سفیر ترکیه در اسلام‌آباد اظهار داشت: پاکستان باید همه مدارس گولن در این کشور را تعطیل کند، زیرا دولت آنکارا اسنادی در مورد نقش گولن در کودتای اخیر ترکیه دارد.

این در حالی است که حزب گولن 21 مدرسه و مرکز آموزشی و فرهگنی را در پاکستان اداره می‌کند و حامیان این حزب برای گسترش سازمان‌ها و تجارت در پاکستان از چند دهه گذشته در این کشور فعالیت می‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.