یک روزنامه آلمانی در مقاله‌ای انتقادی به دولت آلمان نوشت: برلین سالهاست به همکاری ترکیه با سازمان‌های تروریستی واقف است اما مرکل همچنان سکوت کرده و در سایه توافق پناهندگان این کشور را تکریم می‌کند.

آلمان سالهاست در برابر ترکیه سکوت کرده

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، در مقاله ای با عنوان اردوغان، شریک آلمان و پدرخوانده ترور به چشم پوشی های برلین در برابر سیاست های استبدادی آنکارا انتقاد وارد کرد.

شبکه  آ- ار- دی آلمان اخیرا در گزارشی  با استناد به یک پاسخ محرمانه به درخواست حزب چپ در پارلمان آلمان خبر داد که دولت آلمان ترکیه را حامی سازمان های تروریستی و تکفیری در منطقه می داند.
بر این اساس، دولت آلمان این انتقاد را به آنکارا وارد می کند که فعالانه از سازمان های تروریستی و افراطی در خاورمیانه حمایت می کنند.

در این گزارش آمده است که اعلام همبستگی های فراوان و حمایت های زیاد برای اخوان المسلمین مصر، حماس و گروه های مخالف مسلح سوری از طریق حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه نشان از وابستگی ایدئولوژیک آن به اخوان المسلمین دارد.

به گزارش "آ ار دی" آلمان، به این ترتیب دولت آلمان برای اولین بار رسما از ارتباط بین اردوغان و یک سیستم تروریستی خبر داد، چرا که حماس در فلسطین از سال 2003 از طرف اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی مطرح است.

این موضع گیری دولت آلمان بخصوص مبتنی بر ارزیابی سازمان اطلاعات امنیت آلمان است. با این حال بخش های حساس پاسخ دولت آلمان در این باره به حزب چپ به دلیل منافع ملی هنوز علنی نشده است.

ظاهرا پاسخ به این درخواست حزب چپ از طرف وزارت کشور که رهبری آن بر عهده حزب دموکرات مسیحی است  داده شده و وزارت امور خارجه خود را درگیر این مسئله نکرده است.

این سند محرمانه و اطلاعات منتشر شده برای صدر اعظم آلمان بسیار حاد و جنجال برانگیز است. البته وی توافق پناهندگان با ترکیه را در مرکز سیاست پناهندگی خود قرار داده است. وی معمار توافق پناهندگان بروکسل- آنکارا است که قرار است موج مهاجرت های جدید به اروپا را کاهش دهد. مرکل برای اینکه این توافق را به خطر نیاندازد به برخی اقدامات نادرست اردوغان تن در می دهد.

زمانی که رئیس جمهور ترکیه از کودتای نظامی شکست خورده در کشورش برای پاکسازی های گسترده در ارتش ، سیستم قضائی و مخالفان رژیم استفاده کرد و حاکمیت قانون را به تعلیق درآورده تا نظام استبدادی خود را تحکیم بخشد، مرکل تنها با ملایمت خواستار واکنشی متناسب از طرف آنکارا شد.

زمانی که در نشست اخیر ناتو در ورشو در اوایل جولای مرکل از اردوغان درخواست کرد که اجازه دیدار نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه هوایی اینجرلیک را بدهد اردوغان این درخواست وی را رد کرد. با این حال مرکل این گفتگو ها را سازنده و عالی ارزیابی کرد.

از طرف دیگر صدر اعظم آلمان افشای سند محرمانه درباره اینکه آنکارا مرکز فعالیت های تروریستی است را انکار می کند.

مرکل روز پنجشنبه بار دیگر بر نقش مهم و بزرگ توافق پناهندگان با ترکیه در مبارزه علیه دلایل پناهندگی و قاچاق انسان تاکید کرد. وی زمان انعقاد توافق پناهندگان با ترکیه در 18 مارس گذشته به خوبی می دانست با چه کسی توافق می کند.

"اولا یلپکه"، از نمایندگان حزب چپ پارلمان آلمان در این باره اظهار داشته است که دولت آلمان مدتهاست بر این مسئله واقف است که ترکیه تحت ریاست جمهوری اردوغان به مرکز جنبش های اسلام گرای افراطی تبدیل شده است.  برلین در سال 2014 در اسنادی غیر علنی به این مسئله اعتراف کرده بود که از حمایت های لجستیکی حزب عدالت و توسعه برای گروه های تروریستی مانند جبهه النصره و داعش اطلاع دارد.

وقتی مروری بر پاسخ های دولت به درخواست های پارلمانی می کنیم در واقع اطلاعات دقیق درباره آگاهی آلمان از کمپ های آموزش جهادی ها در ترکیه، قاچاق جنگجو و سلاح به سوریه، درمان جنگجویان افراطی در کلینیک های ترکیه و تامین تروریست ها به دست می آید. همواره به این مسائل اما به صورت مخفیانه و کم اهمیت از طرف دولت آلمان اعتراف شده است.

نویسنده در ادامه درباره پرده پوشی های دولت آلمان درباره این گونه مسائل خبر داده و در بخش دیگری از این مطلب نوشت: در یک سند مربوط به هفت نوامبر سال 2014 که سوال پارلمانی درباره ترددهای مرزی مبارزان داعش از ترکیه به سوریه مطرح شده بود آمده بود که بر اساس اطلاعات دولت آلمان عبورهای مرزی از هر دو طرف  برای سازمان ها و گروه های متفاوت امکان پذیر است اما ما هیچ گونه یافته های شخصی که آیا این گروه ها عضو داعش هستند نداریم و تنها گزارش های رسانه ای در این باره وجود دارد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: در ماه می سال 2015 در پاسخ سوال یک نماینده حزب چپ درباره ارسال سلاح ترکیه به جهادی ها آمده بود که از اواسط نوامبر 2014 مدارک و شواهد اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر ارسال سلاح آنکارا به نیروهای مقاومت مسلح سوری. ظاهرا این تسلیحات به گروه های احرارالشام و جبهه اسلامی النصره می رسیده است.

نویسنده در ادامه به مسئله فعالیت های جاسوسی گسترده آنکارا در آلمان پرداخته و به نقل از یکی از اعضای کرد حزب دموکرات مسیحی آلمان نوشت: من از زمان کودتای نظامی نافرجام بسیار مورد اهانت و تهدید قرار می گیرم.

وی با انتقاد از سیاست هماهنگی دولت آلمان گفت: دولت بخصوص از سازمان هایی که فعالانه و شدید علیه ارزش های ما اقدام می کنند حمایت می کند. بعد از کودتای نافرجام در ترکیه من از خودم این سوال را می کنم که هنوز باید چه اتفاقی بیافتد تا آلمان بیدار شود.

نویسنده در ادامه از آگاهی برلین درباره فعالیت های گسترده جاسوسی ترکیه علیه اتباع ترک و کرد در  آلمان بر اساس یک سند محرمانه مربوط به سال 2015 خبر داد.

روزنامه "دی ولت" آلمان با استناد به یک سیاستمدار امنیتی که نخواست نامش فاش شود نوشت:  این جاسوسان ترک باید برای سازمان اطلاعات امنیت ترکیه اطلاعاتی درباره جوامع ترک را تامین کنند.

"اریک اشمیدت انبون" از کارشناسان اطلاعاتی در آلمان در این باره به روزنامه "دی ولت" گفت: در اینجا دیگر مسئله شفاف سازی اطلاعاتی مطرح نیست بلکه به صورت روزافزون مسئله سرکوبگری های اطلاعاتی (در این گونه فعالیت های ترکیه) مطرح است.

نویسنده در ادامه از در نطفه خفه شدن مسئله آزادی مطبوعات از طرف دولت آلمان در مناسبات با ترکیه خبر داد.

در بخش پایانی این مطلب آمده است : اما در دراز مدت نمی توان حقایق را نادیده گرفت.

"اودو اشتاین باخ" از کارشناسان آلمانی در این باره گفته است: ما امروز به لحاظ ایدئولوژیک بسیار از ترکیه دور شده ایم. دوران توهم تمام شده است و دولت آلمان هم باید این واقعیت را اظهار کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.