مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد از افتتاح آرامستان رضوان با بودجه ۴۰ میلیارد تومانی خبر داد.

افتتاح آرامستان بهشت رضوان با بودجه ۴۰ میلیارد تومانی/ هزینه‌های کفن و دفن ۱۴ درصد افزایش داشته است
به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، حسن کریمدادی امروز اول شهریو ماه در بازدید جمعی از اصحاب رسانه از آرامستان‌های بهشت رضوان و بهشت رضا، با بیان اینکه هزینه‌های عمومی کفن و دفن 807 هزار تومان است، اظهار کرد: به این مبلغ هزینه‌های اختصاصی نیز اضافه می‌شود نسبت به سال قبل 14 درصد افزایش در این زمینه داشته‌ایم.
کریمدادی در خصوص شرایط سخت کاری کارکنان آرامستان‌ها، تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی و شورای شهر باید در این زمینه اقداماتی را انجام دهند که خوشبختانه در چند ماه اخیر حقوق غسال‌ها تا 30 درصد افزایش داشته و کارانه کارمندان نیز تا حدودی پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه بهشت رضوان در 188 هکتار و در شمال شرق مشهد ایجاد شده است، عنوان کرد: به دلیل مشکلات ترافیکی بهشت رضا و سرویس‌دهی بهتر به این منطقه این آرامستان احداث شد.
وی با اشاره به مطالعات صورت گرفته به منظور ساخت آرامستان بهشت رضوان، اظهار کرد: بعد از دریافت مجوزها و با دستور شورای چهارم ساخت این آرامستان به سازمان فردوس‌ها ابلاغ شد.
مدیرعامل سازمان فردوس‌ها به عملیات اجرایی این پروژه اشاره و تصریح کرد: این پروژه در یک سال ساخته شد و قرار بود افتتاح آن اواخر سال گذشته باشد، اما بنا به دلایلی این زمان طولانی‌تر شد، در حال حاضر زیرساخت‌های پروژه به طور کلی آماده بهره‌برداری شده است‌. 
کریمدادی مسیرهای اصلی این آرامستان را از 6 مسیر دانست و افزود: در تلاش هستیم مسیر توس 41 برای دسترسی به این آرمستان فعال شود، اما در این زمینه تنها شهرداری متولی نبوده، استانداری و دستگاه‌های اجرایی نیز باید اقداماتی را انجام دهند.
وی در خصوص مطالعاتی برای مسیر دسترسی این آرامستان توسط شهرداری، عنوان کرد: مشاوری برای این موضوع انتخاب شده، اسناد مناقصه نیز آماده بوده همچنین مذاکرات با دستگاه‌های اجرایی نیز صورت گرفته و در چند روز گذشته معاون استاندار دستور تسهیل و سرعت بخشیدن به این مسئله را صادر کرده است.
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد با اشاره به دیگر مسیرهای دسترسی به این آرامستان، گفت: در حال حاضر راه دسترسی از جاده کلات بوده که با مطالعات صورت گرفته این جاده تا دو سال آینده می‌تواند پاسخگو باشد، اما بهترین مسیر دسترسی توس 41 انتخاب شده است.
کریمدادی ادامه داد: یکی دیگر از مسیرهای که در نظر گرفته شده مسیر توس 97 است که از کال زرکش به آرامستان متصل می‌شود، اما در افق 20 ساله بهترین دسترسی کنارگذر شمالی انتخاب شده است.
وی درخصوص اقدامات عمرانی صورت گرفته برای آرامستان، اظهار کرد: اجرای جدول‌گذاری به طول 11 هزار و 500 مترمربع، عملیات زیرسازی، روسازی و آسفالت با مساحت 65 هزار و 540 مترمربع و پیاده‌روسازی با مساحتی بالغ بر 12 هزار مترمربع از جمله اقدامات عمرانی این پروژه هستند.
کریمدادی با اشاره به سالن‌های آرامستان بهشت رضوان، اضافه کرد: سالن‌های  معراج، پذیرش و سالن فرهنگی در مساحتی 1400 متری ساخته شده است سالن پذیرش این مجموعه با 120 مترمربع احداث شد.
مدیرعامل سازمان فردوس‌ها یادآور شد: همچنین سردخانه این آرامستان با 20 نفر ظرفیت ساخته شده، آب شرب مجموعه تامین شده و فضای بازی کودکان، نمازخانه و .. نیز صورت گرفته است.
وی با اشاره به ظرفیت آرامستان بهشت رضوان، عنوان کرد: در حال حاضر و در فاز یک این آرامستان به تعداد 5850 قبر یک طبقه ظرفیت داریم.
کریمدادی با بیان اینکه مجموع هزینه تملک و ساخت و ساز آرامستان به 40 میلیارد تومان رسیده است، اظهار کرد: عمده‌ترین هزینه این آرامستان مربوط به تملک آن است و برای شروع کار فاز دو باید مسئولان به نتیجه برسند.
وی با بیان اینکه با هماهنگی هیات مدیره آرامستان قطعه‌ای برای شهدا ساخته شده است، گفت: علاوه بر این قطعه ایثارگران برای والدین شهدا، جانبازان، آزادگان و ... نیز ساخته شده و هزینه‌های دفن در این آرامستان 30 درصد کمتر از بهشت رضا(ع) است.
وی با اشاره به مشکلات افتتاح این پروژه، خاطرنشان کرد: این پروژه را در زمان کم و با مدیریت جهادی ساختیم و در حال حاضر نیز منتظر تحویل جنازه شهدای گمنام به آرامستان هستیم تا این مکان افتتاح شود.
کریمدادی در خصوص امکانات و شرایط بهشت رضا(ع) نیز، تصریح کرد: در حال حاضر این مکان کاملا فرهنگی شده و در آن اقدامات فرهنگی بسیار خوبی انجام می‌شود و 5600 شهید در بهشت رضا دفن شده است.
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد با اشاره به حضور مردم در روزهای مختلف سال در این آرامستان، گفت: شب‌های قدر امسال استقبال بسیار زیادی در قطعه شهدای گمنام داشتیم طبق آمار در سه شب قدر به طور میانگین در هر شب 7000 وسیله نقلیه وارد بهشت رضا می‌شود.
وی ادامه داد: پروژه احداث نمایشگاه برای سنگ‌تراشان با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان که شامل دو غرفه فروشگاهی و نمایشگاهی، آبیاری تحت فشار مجموع فضاهای سبز و لوله گذاری در 175 هزار متر مربع از جمله اقدامات برای این مکان است.
کریمدادی افزود: ساخت سالن انتظار در محل سالن‌های معراج  نیز یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های بهشت رضا(ع) است که تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد با اشاره به راه‌اندازی درمانگاه برای این مکان، عنوان کرد: در این درمانگاه پزشکی قانونی مستقر شده و به افرادی که نیازمند خدمات‌درمانی هستند در حد ابتدایی خدمات ارائه می‌کنیم 72 غرفه مقبره خانوادگی نیز آماده بهره‌برداری است.
وی با اشاره به ساخت هشت نمازخانه برای بهشت رضا(ع)، تصریح کرد: 32 اثر فرهنگی شامل هشت جلد کتاب نیز برای این مکان تولید شده است و سامانه رضوان که سامانه خدمات امور متوفی‌ها است نیز به افتتاح می‌رسد.
کریمدادی در خصوص  پروژه توسعه بهشت رضا(ع)، اظهار کرد: در حال حاضر 172 هزار مترمربع اراضی شرق بهشت رضا با کارشناسی و موافقت آستان قدس به سازمان فردوس‌ها واگذاری شده، اما مشکل اصلی در حال حاضر مسائل ریالی این پروژه است.
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهدادامه داد: در شمال بهشت رضا(ع) 15 هکتار زمین خریداری شده 59 دستگاه آمبولانس نیز تهیه شده که به همراه چهار ماشین خدماتی دیگر به مردم خدمات ارائه می‌کنند.
وی با تاکید بر بازسازی غسالخانه  پس از 40 سال، خاطرنشان کرد: همچنین سالن معراج با ظرفیت 15 هزار مترمربع نیز در حال ساخت است در حال حاضر 375 هزار نفر در این مکان دفن شده‌اند.
کریمدادی به تعداد قبرهای بهشت رضا اشاره و اظهار کرد: 20 هزار قبر آماده در اختیار داریم که در صورت تکمیل آن به 35 هزار عدد افزایش پیدا می‌کند و روزانه 13 تا 15 دستگاه آمبولانس نیز به خارج از مشهد اعزام می‌کنیم.
مدیر عامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد با اشاره به تعداد روزانه افراد فوت شده،عنوان کرد: به طور میانگین در هر روز 51 نفر غسل داده می‌شوند که بیشتر دلایل فوت آنان بیماری‌های قلب و عروقی، تصادفات، حوادث، سوانح و سرطان بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.