قدس آنلاین: رئیس سازمان جهاد‌کشاورزی خراسان‌رضوی گفت: همزمان با هفته دولت ۱۵۴ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۱۴ میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

 ۱۵۴ پروژه جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی مزروعی ظهر امروز در نشست‌خبری که به مناسبت هفته دولت در جهاد کشاورزی خراسان‌‌رضوی برگزار شد اظهار داشت: با توجه به نامگذاری سال‌جاری از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل همزمان با هفته دولت 154پروژه با اعتباری بالغ بر 114میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

وی افزود: این پروژه‌ها در بخش صنایع کشاورزی، باغبانی، آب و خاک، تولیدات دامی و گیاهی، آبزیان است که بیشترین آنها با 101 پروژه مربوط به بخش صنایع کشاورزی است که در هفته دولت افتتاح و یا به بهره‌برداری می‌رسند. با افتتاح این 154 پروژه به‌طور مستقیم برای 1200 نفر و به طور غیر‌مستقیم برای 1509 نفر ایجاد اشتغال می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با مقایسه دولت تدبیر امید با دولت‌‌های گذشته در بخش کشاورزی عنوان کرد: در دهه گذشته به لحاظ عدم توجه به بخش کشاورزی، پایین بودن قیمت محصولات، تولید محصولات کشاورزی صرفه اقتصادی نداشت در این مدت تولید گندم به حداقل ممکن رسید و خراسان رضوی 70 هزار تن گندم خریداری کرد و در بخش کشاورزی تولید صرفه اقتصادی به همراه نداشت.

وی افزود: علاوه بر بی‌توجهی به بخش کشاورزی، افزایش درآمدهای نفتی و ترزیق نقدینگی به بازار؛ واردات بی‌رویه میوه، مرغ و گوشت سبب شد تا بخش کشاورزی با مشکلات زیادی روبه‌رو شود به‌طوری که سرمایه‌ها از بخش‌ روستایی به شهر و مرکز شهر منتقل شد.

مزروعی خاطرنشان کرد: به دلیل عدم توجه به بخش کشاورزی جمعیت روستایی به حاشیه شهر مهاجرت کردند و این امر سبب شد تا علاوه بر افزایش حاشیه‌نشینی در مشهد، در سایر شهرستان‌ها نظیر نیشابور، تربیت حیدریه و سبزوار نیز حاشیه‌نشینی شکل بگیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی با بیان اینکه در سال 93، 300 هزار تن و در سال گذشته 450 هزار تن انواع نهاده‌ها در اختیار دامداران و مرغداران قرار گرفته است، افزود: این امر سبب شد تا در سال 93 در بخش کشاورزی استان مازاد تولید داشته و در سال‌های 94 و 95 صادرکننده محصولات تولید شده مازاد باشیم.

وی میزان صادرات مرغ و تخم‌مرغ استان را در 6ماهه دوم سال گذشته و شش ماهه نخست سال‌جاری 4800 تن گوشت مرغ و همچنین 51 هزار تن تخم‌مرغ بیان کرد و گفت: دولت یازدهم که آغاز به‌کار کرد قیمت مرغ بین 8500 تا 9000 تومان بود در حالی که امروز به تعادل رسیده و از 7500 بیشتر نمی‌شود.

مزروعی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته 25 هزار هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده است، تصریح کرد: مهمترین مشکلات در بخش زراعی و باغی بحران آب است که در راستای رفع این بحران با کاهش مصرف آب روبه‌رو هستیم از این رو طرح سیستم‌های آبیاری تحت فشار و انتقال آب را در دست اقدام داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: متاسفانه در گذشته کودهایی از چین وارد می‌شد که اثرگذاری مطلوبی نداشت اما در حال حاضر این کودها از کشور هلند و بلژیک وارد می‌شوند همچنین پس از رفع تحریم‌ها از کشورهای اسپانیا، فرانسه، هلند و بلژیک بذرهای مرغوب وارد کشور شد که ارتقای بهره‌وری را به همراه داشت.

وی با بیان اینکه بیش از 20 ماه ذخیره گندم در استان داریم افزود: در گذشته ذخیره گندم تنها برای یک ماه کافی بود. از طرفی جهاد کشاورزی به‌منظور به‌روز کردن ماشین‌آلات کشاورزی تسهیلاتی را تعیین کرده اما کشاورزان به‌دلیل فقر مالی توان جذب این تسهیلات را ندارند.

مزروعی با بیان اینکه بخش کشاورزی 15.4 درصد در اقتصاد استان نقش دارد، عنوان کرد: بخش کشاورزی 23 درصد ظرفیت اشتغال در استان ایجاد می‌کند و این حجم از ظرفیت اعتباری بین 17 تا 23 درصد را می‌طلبد. در برنامه پنجم توسعه اعتباری که به بخش کشاورزی اختصاص داده شد 6.8 درصد بود اما اعتباری که به بخش آب تخصیص داده شد 33.4 درصد بود که عمده آن صرف تامین و انتقال آب شرب شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌رضوی با اشاره به نصب کنتور بر چاه‌ها خاطرنشان کرد: 2 سال گذشته در بخش کشاورزی با کاهش 40 درصدی و 10 درصدی سطح زیر کشت هندوانه و خربزه موفق شدیم 67 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی داشته باشیم و این نشان می‌‌دهد برای حل بحران آب یک عزم ملی لازم است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.