قدس آنلاین – گیلان – مهرناز زمین افشان :جلسه شورای سیاست گذاری مرکز خلاقیت و نوآوری شهر خلاق رشت در راستای فرایند ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو با حضور دکتر سید محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت، نیکومتش رییس کمیسیون فرهنگی اجرایی شورای اسلامی شهر رشت ، دکتر شیدا مهنام رئیس گروه علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون یونسکو ایران، فاطمه قدیمی حرفه مدیر روابط عمومی ارتباطات و امور بین المللی شهرداری رشت و تعدادی از اعضای مرکز خلاقیت و نواوری شهر خلاق رشت در ساختمان تاریخی شهرداری رشت برگزارشد

ایران بعد از چهارده سال عضو شورای اجرایی یونسکو شده است

دکتر ثابت قدم با اشاره به گذشت قریب یک سال از فعالیت های شهرداری در راستای برند سازی رشت اظهار داشت:  شهرداری رشت  به طور مداوم پیگیر مقوله برندسازی  در بحث شهر خلاق خوراک شناسی در حوزه محلی, بین المللی و اقتصادی است. 

دکتر سیدمحمدعلی ثابت قدم با اشاره به برنامه ریزی های شهرداری رشت برای رسیدن به نقطه ایده آل تا پایان سال ۹۸ تصریح کرد: در زمینه ایجاد شهر خلاق در یک فرآیند زمانی از ابتدای سال ۹۵ تا پایان سال ۹۸ برای رسیدن به نقطه ایده آل  برنامه ریزی هایی در راستای  اجرای پروژه های عمرانی در حوزه کالبدی و اجرای پروژه های آموزشی ترویجی و تبلیغی در حوزه غیر کالبدی شده است. 
وی در ادامه با تاکید بر تهیه سند بازآفرینی افزود: در این مبنا اعتماد محلی از یک حرکت فردی خلاقانه به سمت فعالیت های خانواده محور و اجتماع محور سوق داده شد که این موضوع کاملا قابل رصد است. 

شهردار رشت خاطرنشان کرد: آنچه که نگاه به آینده  را برای فرآیند تولید شده معنا دار می کند، این است که این مسیر در افق میان مدت چهار سال،  سالیانه بر اساس برنامه های شهرداری چه در مقیاس محلی و یا مقیاس بین المللی کارکرد خود را داشته باشد. 

دکتر ثابت قدم با تاکید بر مشارکت تمامی شهروندان در اجرای جشنواره ها تصریح کرد: در فعالیت های مبتنی بر فرهنگ و هنر با رویکرد شهری بر پایه برنامه ریزی جشنواره ای در شهررشت ، مبتنی بر شهر خلاق خوراک شناسی با یک نگاه منسجم گام به گام اتفاقات و رویدادهای ملی و محلی سعی برآن شد تا با دخالت و مشارکت تمامی اقشار و اصناف بویژه ذینفعان آن حوزه  به اهداف مورد نظر دست یابیم. 

وی افزود: سعی ما بر این است تا حداقل نگاه دولتی را در برنامه های مشارکت مردمی داشته باشیم  تا مردم خود تصمیم گیرنده باشند،  زیرا مشارکت دستوری را قبول نداریم و اعتقاد داریم مشارکت پایدار باید توسط شهروندان یک جامعه صورت گیرد.  

مدیر ارتباطات و امور بین المللی شهرداری رشت نیز  با قدردانی از زحمات کارگروه علمی و حمایت ها و پشتیبانی های  بی شائبه شهردار رشت  و اعضای شورا و همچنین فعالین محلی در ثبت این شهر در شبکه شهرهای خلاق جهانی به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی اذعان داشت: این شهر پس از پیوستن شهر رشت به شبکه شهرهای خلاق جهانی در ادامه مسیر ۴ ساله و در چشم انداز بیست ساله باید به تعهدات خود جامه عمل بپوشاند.  

مظفر نیکومنش ضمن قدردانی از تلاش های دکتر ثابت قدم ، فاطمه قدیمی و دکتر مهنام در ثبت شهر رشت در یونسکو اظهار داشت: از این که شهر رشت به عنوان تنها شهر عرضه کننده غذای حلال در جهان به ثبت رسیده جای بسی خوشحالی است

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت اذعان داشت: شهر رشت دارای  ظرفیت و پتانسیل های شایسته ای در زمینه جذب سرمایه گذار می باشد و این مهم تنها با همدلی و همراهی اصحاب رسانه با شهردار میسر خواهد شد.

فاطمه قدیمی حرفه با اشاره به تعامل دو طرفه مجموعه مدیریت شهرداری رشت با شبکه جهانی یونسکو تصریح کرد: امید است نتیجه اقدامات و فعالیت های شهرداری رشت در راستای برند سازی و پیوستن این شهر به شبکه شهر های خلاق جهانی منجر به شکوفایی و چشم انداز بهتری برای شهروندان فهیم شهر رشت باشد.    

پس از آن  مدیر ارتباطات و امور بین المللی شهرداری رشت به ارائه گزارش مفصلی از مجموعه فعالیت و عملکرد شهرداری در راستای ثبت این شهر در شبکه ملی یونسکو پرداخت. 
شهر رشت می تواند در دور بعدی میزبان ۱۱ شهر خلاق جهان گردد. 

در ادامه  جلسه شیدا مهنام رئیس گروه علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو – ایران, اظهار کرد: بافت شهر به گونه ای طراحی شده که شهرداری در کنار مردم و شلوغ ترین خیابان نیز  در دل شهرداری باشد است. 

مهنام با قدردانی از اقدامات و عملکرد دکتر ثابت  قدم گفت: کمتر شهرداری پیدا می شود که اینگونه مردم را در مسائل مختلف شریک کند. 

رئیس گروه علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو – ایران در ارتباط با  حضور خود در رشت گفت: این بازدیدها برای سرک کشیدن نیست بلکه برای این است که نکات لازم برای بهبود روند کار به شما انتقال داده شود. 

وی با اشاره به ثبت دو شهر رشت و اصفهان در شبکه جهانی شهرهای خلاق افزود: شهر رشت با اصفهان خیلی متفاوت است چون اصفهان به دلیل مسائل فرهنگی در مجامع بین الملی شناخته شده است اما انتخاب رشت به عنوان شهر خلاق می تواند دریچه ای برای این شهر باشد و شما به شایستگی از این فرصت استفاده کردید. 

شیدا مهنام  با اشاره به تلاش بیشتر باید در راستای  عملیاتی کردن برنامه ها و اقدامات تدوین شده خاطرنشان کرد: اصلا به شهر خلاق به این چشم نگاه نکنید که فقط به خاطر غذاهای خوب این شهر در یونسکو به ثبت رسیده , وقتی  رشت عضو شبکه جهانی می‎شود فرصت های بسیار مناسبی است که این شهر با مانور بر روی محصولات و فرآورده های کشاورزی در حوزه اقتصادی فعالتر  گردد. 
رئیس گروه علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو – ایران در ادامه گفت: پیشنهاد می‎کنم مکاتباتی با رایزنهای فرهنگی کشورهایی که از لحاظ ارزش های فرهنگی با ما نزدیکترند داشته باشید و ظرفیت های شهر رشت را برای آنها بازگو نمائید. 

مهنام با قدردانی از اقدامات انجام شده در راستای ارتقای روحیه شهروندان و افزایش روحیه شادی در آنها اظهار کرد: بحث کار آفرینی و اشتغال زایی در رشت میتوان آکادمی خوراک پزی با لوگوی یونسکو در رشت ایجاد کرد و اگر به طور جدی پیگیری شود قطعا تبعات خوبی خواهد داشت. 
وی از حمایت یونسکو در حوزه برگزاری فیستوال ها و جشنواره های محلی برای پیشرفت رشت در حوزه های مختلف خبر داد و گفت: شهر رشت می تواند در دور بعدی میزبان ۱۱ شهر خلاق جهان گردد. 
گفتنی است کشور ایران بعد از چهارده سال عضو شورای اجرایی یونسکو شده است و نتیجه اقدامات شهر خلاق  رشت با گزارش عملکرد خوب می تواند در این حوزه ارائه شود .  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.