سران کشورهای لهستان و مجارستان در نشستی با صدر اعظم آلمان خواستار تشکیل ارتش مشترک اروپایی برای امنیت بیشتر این اتحادیه شدند.

 خواسته برای ارتش مشترک اروپایی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، سران کشورهای مجارستان و جمهوری چک در لهستان و در نشست کشورهای گروه ویشگرد که مرکل نیز در آن حضور داشت خواستار تشکیل یک ارتش اروپایی مشترک شدند.

"ویکتور اوربان"، نخست وزیر مجارستان در این نشست اظهار داشت که ما باید امنیت را در اولویت قرار دهیم و ساخت یک ارتش اروپایی مشترک را آغاز کنیم.

"بوهوسلاو سوبوتکا"، نخست وزیر جمهوری چک نیز اظهار نظر مشابهی را داشته و تاکید کرد که باید درباره تاسیس یک ارتش اروپایی بحث ها را آغاز کنیم.

وی افزود: شهروندان باید هر چه سریع تر بار دیگر اعتماد به اروپا را به دست آورند. برای این منظور همچنین حمایت بهتر از مرزهای خارجی اروپا و مبارزه مشترک با تروریسم لازم است.

سران کشورهای عضو گروه ویشگرد ( مجارستان، جمهوری چک، اسلواکی و لهستان) در ورشو با صدر اعظم آلمان دیدار کردند که تلاش های امنیتی مشترک از جمله بحث های مهم این نشست بود.

مرکل نیز بدون اینکه مستقیما به تشکیل ارتش مشترک اروپایی اشاره کند در این دیدار تصریح کرد که امنیت یک مسئله اساسی است و در زمینه امنیت و دفاعی می توان اقدامات بیشتری انجام داد.

مرکل روز چهار شنبه نیز در سفری به کشور استونی آشکارا درباره تشکیل ائتلاف بین ارتش آلمان با دیگر ارتش های اروپایی سخن گفت.

نخست وزیر مجارستان نیز در سیاست پناهندگان همچنان به رویکرد جبهه گیری خود با مرکل ادامه داده و قبل از شروع نشست ویشگرد به منظور مقابله با هجوم پناهندگان از تقویت حصارهای مرزی با کشور صربستان سخن گفت.

چهار کشور عضو گروه ویشگرد از جمله سخت ترین منتقدان سیاست پناهندگان آلمان هستند.

صدر اعظم آلمان و نخست وزیر لهستان نیز در دیدار جداگانه ای انسجام بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بعد از خروج انگلیس از این اتحادیه را خواستار شدند.

مرکل نیز در آغاز نشست گروه ویشگرد اعلام کرد که  خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یک نقطه عطف عمیق و سخت در تاریخچه ادغام و هماهنگی اتحادیه اروپا است.

وی افزود: برای زمینه سازی نشست اتحادیه اروپا در 16 یپتامبر بدون حضور انگلیس این بسیار مهم است که ما در تمام تشکل های مختلف به حرف یکدیگر گوش دهیم.

در نشست پیش روی اتحادیه اروپا سران این اتحادیه می خواهند درباره آینده اروپا با هم به بحث و مشورت بپردازند.

صدر اعظم آلمان این نشست را مقدمه ای برای توافق روی اولویت های مشترک دانسته و آن را اجلاسی برای تصمیم گیری ندانست.

نخست وزیر لهستان نیز تاکید کرد که بعد از همه پرسی خروج انگلیس باید جامعه مشترک اروپایی تقویت شود. وی در مسئله بحران پناهندگان نیز بر آمادگی کشورش برای توافق تاکید کرده و اظهار داشت که ما باید در بحران پناهندگان نیز به یک توافق دست پیدا کنیم.

وی به عنوان نمونه به تقویت کمک های انسانی و توسعه ای در مناطق جنگی اشاره کرد.

نخست وزیر لهستان همچنین بر لزوم مشورت درباره بحران اوکراین نیز تاکید کرده و گفت: تنش های روزافزون در این کشور تاثیر مستقیم بر امنیت تمام اروپا دارد.

صدر اعظم آلمان نیز مسئله امنیت، رفاه و مهاجرت را از مسائل مهم ارزیابی کرده و گفت: در زمینه امنیت خارجی اقدامات بیشتری در سیاست دفاعی می تواند انجام شود. در زمینه امنیت داخلی نیز مسئله مبارزه با تروریسم مطرح است. همچنین در این راستا هم پروژه هایی وجود دارد که در طول سال ها هنوز اجرا نشده است.

نخست وزیر اسلواکی نیز انتظارات از نشست آینده سران اتحادیه اروپا را بالا ارزیابی کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.