۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸
کد خبر: 416835

زوج‌هایی که در وقت شروع، با هزار و یک امید به خانه بخت رفته و وعده‌های عاشقانه‌شان گوش فلک را کر کرده بود، حال در پایان فصل زندگی مشترکشان، گویی صد پشت پا هم غریبه‌اند و جز نفرت و اندوه و دلشکستی سوغاتی از زندگی کوتاه و بی سرانجام خود به یادگار برنداشته‌اند..

یک طلاق به ازای هر ۴ ازدواج در کردستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آفتاب دل، فقط کافی است نگاهی به زندگی اطرافیان دور یا نزدیکت داشته باشی حتما نمونه‌هایی از آن را پیدا می‌کنی.
زوج‌هایی که در وقت شروع، با هزار و یک امید به خانه بخت رفته و وعده‌های عاشقانه‌شان گوش فلک را کر کرده بود، حال در پایان فصل زندگی مشترکشان، گویی صد پشت پا هم غریبه‌اند و جز نفرت و اندوه و دلشکستی سوغاتی از زندگی کوتاه و بی سرانجام خود به یادگار برنداشته‌اند.

داستان زندگی آنها زودتر از آنچه تصور می‌شد به صفحه پایانی خود رسیده و مثل خیلی از رمان‌های عاشقانه، پایانی تلخ و آزاردهنده برای ذهن مخاطب به تصویر می‌کشید.

پدیده هایی مثل مهریه سنگین، شرایط ضمن عقد و هزینه های سرسام آور ازدواج،  بی رغبتی و بی انگیزگی جوانان را برای تشکیل خانواده دامن زده و موجب بروز پدیده های نوظهوری شده است که البته به نظر می رسد در ارائه آمارهای مرتبط با شیوع این پدیده ها در ایران اغراق هایی هم صورت گرفته است.

بر اساس بررسی های صورت گرفته تعهدات سنگین عقد رسمی و ازدواج  سنتی موجب شده که در شهری چون استان کردستان همانند شهرهای بزرگ کشور جوانان میلی به رفتن به سمت ازدواج های سنتی و رسمی نداشته باشند لذا در این زمینه با محسن آقائی مدیر کل ثبت احوال استان کردستان به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید؛

طلاق از دیدگاه شما به چه معناست و آیا بیشترین عامل طلاق در استان مربوط به زنان است ؟
«طلاق» جمله ای متضاد با ازدواج است. فعل حلالی که در اسلام از آن به کراهت یاد شده و در سایر ادیان الهی هم این اقدام را ناپسند می دانند. قانون می گوید: حق طلاق با مرد است اما زنان برای رهایی از این حق گاهی مهریه خود را می بخشند تا جمله نامیمون «مهرم حلال جانم آزاد» شکل بگیرد.

علل های بروز طلاق سطحی نگری در بحث ازدواج است در این راستا نظر شما چیست؟
سطحی نگری در ازدواج را از علل مهم بروز طلاق در سال‌های آینده است چراکه امروزه جوانان بدون در نظر گرفتن شرایط لازم برای ازدواج و دقت به مسائل زیر بنائی ازدواج، اقدام به این کار می‌کنند.

علت بالا رفتن سن ازدواج جوانان را در چه می دانید؟
علت بالا رفتن سن ازدواج جوانان در اشاعه تحصیلات و گرایش به آموزش عالی، توسعه شهرنشینی، پیچیدگی اجتماعی و ...  است.

 علت افزایش طلاق بویژه طلاق عاطفی را ناشی از چه عواملی می دانید؟
طلاق عاطفی پدیده ای است که از گذشته های دور در جامعه وجود داشته است بطوریکه در گذشته رسم بوده که زن با چادر سفید به خانه بخت رفته و با کفن سفید از دنیا می رفت. طلاق عاطفی از گذشته های دور بوده است لذا از نظر اجتماعی علت افزایش طلاق را می توان در تجمل گرایی و زیادخواهی زوجین بخصوص دختران و خانواده های آنها ، هزینه های بالای ازدواج ، وجود مهریه های سنگین ، گسترش شهرنشینی و افزایش پیچیدگی های اجتماعی ، عدم تجانس فرهنگی ، شیوه های همسر گزینی و ..... دانست.

آمار طلاق و ازدواج در 5 ماهه نخست سال جاری در کردستان به چه صورت بوده است ؟
نسبت ازدواج به طلاق در 5 ماهه اول سال جاری برابر 4.1 بوده است یعنی در برابر هر 4 واقعه ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده و بیشترین طلاق ثبت شده مردان مربوط به گروه سنی۲۵ تا ۲۹ سال و بیشترین طلاق ثبت شده زنان مربوط به گروه سنی۲۰ تا ۲۴ سال است.

آمار ازدواج و طلاق نسبت به مدت مشابه چه تفاوتی هایی کرده است ؟
آمار ازدواج ثبت شده در 5 ماهه سال 95 حدود 6928 واقعه بوده که نسبت به مدت مشابه حدود 2.2 درصد افزایش یافته و آمار طلاق ثبت شده 1690 نفر بوده که نسبت به مدت مشابه 3.8 درصد افزایش یافته است.
یکی از دلایل طلاق مشکلات اقصادی است که همیشه مطرح میشود اما نکته جالب اینجا است که ما طی تحقیقاتی که انجام دادیم در شهر مشهد در منطقه یک که قشر مرفه جامعه هستند آمار طلاق بیشتر از مناطق کم برخوردار است.

به نظر شما از راهکارهای اساسی در کاهش میزان آمار طلاق چیست؟
طلاق پدیده مکروه اجتماعی است که هیچ‌کس به نیکی از آن یاد نمی‌کند و دوست ندارد که در زندگیش رخ دهد لازمه پیشگیری از این پدیده مذموم اجتماعی، توانمند سازی و آگاهی بیشتر دختران و پسران نسبت به مهارت‌های زندگی است.

پیروی از سبک زندگی اسلامی و قرآنی، کاهش سطح توقعات و پرهیز از تجمل گرایی یکی دیگر از راهکارهای اساسی در کاهش میزان آمار طلاق است.

آنچه مسلم است تلاش جهت رفع هر معضل اجتماعی نیازمند عزم و اراده جدی، داشتن طرح و برنامه و همچنین همسویی دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط در انجام فعالیت‌های پیشگیرانه است.

به نظر می‌رسد جهت مواجهه با وضعیت نامتعارف پدیده طلاق در استان کردستان، باید با تشکیل کانونی متشکل از همه صاحب نظران و متولیان امر، ابتدا با انجام طرح‌های پژوهشی و کاربردی به ریشه یابی دلایل و پیامدهای موضوع پرداخته و سپس با ترسیم نقشه راه در جهت کاهش آن تلاش کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.