قدس آنلاین: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نشست شورای برنامه ریزی خراسان شمالی بر عزم دولت و این سازمان برای تخصیص کامل اعتبارات عمرانی و صددرصد تعهدات دولت برای اجرای تمام طرح های سفر کاروان تدبیر و امید تأکید کرد.

صددرصد بودجه عمرانی و طرح های سفر رئیس جمهوری به خراسان شمالی تخصیص می یابد

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، محمدباقر نوبخت صبح امروز در نشست شورای برنامه ریزی وتوسعه استان در بجنورد با اشاره به رقم مصوب هزار و 360 میلیارد ریال اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای برای اجرای طرح های عمرانی سال جاری در این استان و نیز تعهد 6هزار و 330 میلیارد ریالی دولت برای اجرای طرح های مصوب سفر دولت تصریح کرد: مجموع این اعتبارات در سال جاری به طور صد درصدی به استان تخصیص می یابد تا این طرح ها در همین دولت به نتیجه برسد.

وی در ادامه سخنان خود در این نشست، از استاندار و سازمان برنامه و بودجه استان خواست با همفکری نخبگان این خطه و بر مبنای سند آمایش تهیه شده و با اتکا به توانمندی نیروی انسانی همین استان، افق 5 ساله خراسان شمالی را در قالب چارچوب برنامه ششم توسعه تهیه و برای تصویب به دولت ارائه کنند.
نوبخت این اقدام را به منزله نقشه راه و ریل گذاری درست حرکت در مسیر دستیابی به اهداف بلندمدت توسعه ای دانست و اضافه کرد: برای بودجه 96 هم تمهیدی اندیشیده می شود تا چنان چه مشخص شود که در فرآیند بودجه ریزی طی سال های پس از تأسیس استان خراسان شمالی، اعتبارات متناسب با شاخص های این استان تخصیص نیافته و به نوعی حق این استان ادا نشده است، در این خصوص یک بازنگری کلی را داشته باشیم.
سخنگوی دولت همچنین در این جلسه با انتقاد از اطلاق صفت نابرخوردار به خراسان شمالی، این استان را استانی برخوردار به لحاظ بهره مندی از نیروی انسانی توانمند توصیف کرد که برای افزایش رفاه مردم به تخصیص امکانات مادی بیشتری نیاز دارد.
نوبخت افزود: در راستای توازن بخشی و برقراری عدالت در تخصیص منابع و ارتقای شاخص های توسعه ای در منطقه، صددرصد اعتبارات عمرانی پیش بینی شده برای این استان در سال جاری پرداخت خواهد شد و علاوه بر آن، تلاش می شود سهم خراسان شمالی از جدول توازن بخشی2 بودجه سال جاری هم که معادل 2 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است و بخشی از آن در قالب ماده 180 و قسمتی هم در قالب کمک های فنی و اعتباری دولت توزیع می شود، پرداخت شود.
به گفته وی، بودجه خراسان شمالی برای سال جاری 2هزار و 690 میلیارد ریال درنظر گرفته شده که هزار و 330 میلیارد ریال آن اعتبارات جاری هزینه ای و مابقی هم اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای و عمرانی است.
استاندار و مقام عالی دولت در خراسان شمالی نیز در این نشست، یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم را احیای نظام مدیریت و برنامه ریزی و تشکیل سازمان های برنامه و بودجه و امورد اداری و استخدامی برشمرد و آن را زمینه ساز خروج از وضعیت نابسامان قبلی و حرکت در چارچوب اصول کارشناسی توصیف کرد.
محمدرضا صالحی در ادامه ضمن اظهار گلایه از روند کند فرآیند اداری و بانکی اختصاص تسهیلات به بنگاه های اقتصادی و تولیدی، از رئیس سازمان برنامه و بودجه خواست تا در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شود.
وی پیشنهاد کرد: نرخ تسهیلات بانکی برای استان های کمتر توسعه یافته همانند خراسان شمالی، مشابه تسهیلات اعطای صندوق توسعه ملی درنظر گرفته شود. افزایش سقف تسهیلات دهی بانک های استان به صد میلیارد ریال، خواسته دیگر استاندار خراسان شمالی از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در این نشست بود.
در ابتدای این جلسه، حسن نادری رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گزارشی از رئوس اقدامات انجام شده در این استان طی سال جاری ارائه کرد و تعریف 70 پروژه در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، تکمیل فرایند ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی، تهیه اسناد توسعه ای ذیل برنامه ششم و تصویب سند آمایش سرزمینی استان را از این جمله برشمرد.
نماینده مردم پنج شهرستان استان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه تحول اساسی در کشور و دستیابی به اهداف سند چشم انداز 20 ساله را نیازمند تصمیم های انقلابی دولت و مجلس دانست.
علی قربانی با اشاره به شرایط نابسامان اقتصادی به ارث رسیده به دولت یازدهم تصریح کرد: در حالی که در 8 سال دولت گذشته 800 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم، اما در نهایت دولت تدبیر و امید کشور را با نرخ تورم 43 درصدی، رشد منفی و انبوهی از فسادهای مالی تحویل گرفت و اکنون نیز 600 هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح های ناتمام عمرانی و پرداخت بدهای های دولت نیاز است.
وی اضافه کرد: با توجه به محدودیت منابع دولتی و در شرایطی که حدود 90 درصد بودجه سالانه صرف پرداخت حقوق کارکنان دولت می شود، باید بخش خصوصی به شکل جدی به عرصه کار و تولید وارد شود.
 وی ابزار امیدواری کرد: در آینده نزدیک با تکمیل طرح آمایش سرزمینی تمام استان ها و جمع بندی نهایی آن، توزیع بهینه منابع و امکانات و برنامه ریزی یکپارچه و منسجم را در کشور شاهد باشیم.
 گفتنی است: نوزدهمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید به خراسان شمالی، 24 خرداد سال گذشته و در دومین سالگرد انتخاب دکتر روحانی به ریاست جمهوری انجام شد که تصویب 26 طرح بزرگ عمرانی، زیربنایی و اشتغالزا را در پی داشت که به گفته دکتر نوبخت، عملکرد دولت در تخصیص اعتبارات مصوب اجرای این طرح ها تاکنون 38 درصد بوده است.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.