پرونده سنگین ثامر السبهان سفیر عربستان در بغداد شامل دخالت در مسائل داخلی عراق، رعایت نکردن عرف دیپلماتیک، اتهام زنی به ایران و اخیرا ادعای ترور او موجب شد در نهایت وزرات خارجه عراق درخواست تغییر او را مطرح کند.

پرونده سیاه سفیر سعودی او را در آستانه اخراج قرار داده/ ماموریت السبهان در عراق چیست؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، اظهارات مداخله جویانه ثامر السبهان سفیر عربستان در بغداد از جمله سخنانی که علیه الحشد الشعبی داشت به اضافه مجموعه اظهارات و مواضعی که آشکارا از نقض اصول دیپلماتیک و سوء استفاده از پست سفارت حکایت دارد، پرونده سنگین و سیاهی را برای وی در بغداد رقم زد تا جایی که در نهایت صبر عراق سرآمده و در خواست تغییر او را مطرح کرد.
بنابر اعلام برخی منابع خبری از  جمله پایگاه «شفق نیوز» عراق، وزارت خارجه عراق در نامه ای رسمی از عربستان خواست که نسبت به تغییر السبهان سفیر این کشور در بغداد اقدام کند.
این در حالی است که تلاش های سفیر سعودی برای ایجاد تنش و فتنه در میان گروه های عراقی، موجب خشم و واکنش مردم عراق و مسئولان این کشور شد که اخیرا با ادعای وی  در خصوص تلاش برای ترور او در بغداد به اوج خود رسید تا جایی که نمایندگان پارلمان عراق با امضای طوماری٬ اخراج او از این کشور را خواستار شدند.

بازگشایی سفارت عربستان در بغداد

عربستان سال گذشته میلادی پس از 15 سال سفارت خود را در بغداد بازگشایی کرده و ثامر السبهان را به عنوان سفیر خود راهی بغداد کرد اما هنوز مهر استوارنامه او خشک نشده بود که اقدامات شیطنت آمیز او در عراق آغاز شد.
به عبارت بهتر السبهان ده روز پس از تحویل استوارنامه خود، موارد نقض دیپلماتیک را در عراق کلید زد، به این ترتیب که در یک مصاحبه با برنامه «گفت وگوی ویژه» در شبکه السومریه عراق گفت: مخالفت کُردها و اهالی الانبار با ورود نیروهای الحشد الشعبی به مناطق تحت سکونت خود بیانگر عدم مقبولیت این نیروها از سوی جامعه عراق است.
او در ادامه این سوال را مطرح کرد:  آیا دولت عراق حضور نیروهای اهل تسنن شبیه نیروهای شیعه را با همین سطح از تسلیحات می پذیرد؟ چرا فقط سلاح را در اختیار الحشد الشعبی قرار می دهد؟

واکنش وزیر خارجه عراق به اظهارات مداخله جویانه السبهان

ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق در واکنش به اظهارات او گفت: سخنان سفیر سعودی دخالت آشکار در مسائل داخلی عراق است و اقدامات او هیچ ارتباطی به نقش او به عنوان سفیر ندارد.

این وضعیت موجب شد وزارت خارجه عراق السبهان را فراخوانده و ضمن متذکر شدن اهمیت رعایت عرف بین المللی به وی اعلام کرد که در این خصوص اقدامات مناسب اتخاذ می شود و به هیچ سفیری اجازه داده نخواهد شد که از ماموریت و شغل خود برای اظهارات طایفه‌ای و دامن زدن به این مسائل بهره برداری کند.

دامن زدن به اختلافات عراق و عربستان

اظهارات چندی پیش السهبان در مورد نیروهای داوطلب مردمی معروف به الحشد الشعبی، موجب متشنج شدن فضای روابط عراق و عربستان شد تا جایی که برخی از نمایندگان پارلمان عراق و رهبران سیاسی این کشور اخراج سفیر عربستان از کشورشان را خواستار شدند.
اما ریاض لحن خود را شدیدتر کرد و «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان نیز به نوبه خود منحل شدن گروه‌های داوطلب مردمی در عراق را خواستار شد؛ نیروهایی که در کنار ارتش عراق سرگرم نبرد با داعش هستند.
با تند شدن لحن عربستان علیه عراق و منتقل شدن انتقادها از سفیر عربستان در عراق به وزیر خارجه این کشور، عراق نیز در برخورد با اظهارات مقام‌های عربستان لحن خود تشدید کرد. عراقی‌ها خواستار طرد و یا جایگزین شدن سفیر عربستان و حتی قطع روابط دیپلماتیک با این کشور شدند.
در همین ارتباط «فردوس العوادی» نماینده ائتلاف ملی عراق، قطع روابط دیپلماتیک با عربستان و بسته شدن سفارت این کشور را خواستار شده و گفت عراق ز عربستان چیزی جز تروریسم ندید و این کشور به  نام های مختلف تروریست هایی را به عراق سرازیر می کند تا در خاک ما خون بریزند و به جنگ مذهبی دامن بزنند.

اتهام زنی علیه ایران

السبهان هفته گذشته، ایران را به طور مستقیم به  دست داشتن در نقشه ترور او در بغداد متهم کرده و در یک تماس تلفنی با شبکه اسکای نیوز عربی گفت: ما نام کسانی را که در نقشه ترور دست داشتند، در اختیار داریم و این اقدامات ما را از ادامه کار در عراق بازنمی دارد.
وی پیش از آن نیز  در گفتگو با شبکه سعودی «الاخباریه»  ادعا کرده بود که  فعالیت های دیپلماتیک و سیاسی عربستان سعودی در راستای راه حل مسالمت آمیز اختلافات عراق جا دارد و  تلاش دارد ن آتش اختلافات را خاموش کند.
او با توهین به شهید شیخ نمر باقر النمر، ادعاهای دروغین خود را ادامه داده و گفت: برخی رسانه ها در عراق علیه سفارت ما تبلیغ می کنند؛ پس از اعدام نمر النمر و با وجود  اینکه وی به دلیل اشتباهاتش در حق کشور و وطنش به جزای عملش رسید، برخی رسانه ها علیه ما موضع گرفتند.
السبهان"مدعی شد: وزارت خارجه عراق، آنگونه که با عربستان تعامل دارد، با ایران تعامل ندارد حال آنکه عربستان در تمامی زمینه های سیاسی، امنیتی و اقتصادی، کاملا خیرخواه عراق است اما  طرف هایی در عراق وجود دارند که مانع نقش انسان دوستانه عربستان می شوند.
او ادعاهای بی اساس خود را اینگونه ادامه داد: ایران به هیچ وجه خیرخواه کشورهای عربی نیست و منافع آن ایجاب می کند تا روابط کشورهای عربی را از بین ببرد و از این طریق، مجال را برای خود باز کند.
سفیر سعودی به این دروغ پردازی ها اکتفا نکرده و گفت: ایران از عاملان خود در منطقه، برای تحقق سیاست هایش استفاده می کند؛ تمام اتفاقات فرقه گرایانه ای که در عراق، سوریه، لبنان، یمن و بحرین رخ می دهد، از سیاست های تهران ناشی شده است، از ایران می خواهیم تجاوزات خود به کشورهای عربی را متوقف کند.

موضع قاطعانه عراق در قبال دخالت‌های السبهان

گزافه گویی های سفیر سعودی واکنش محافل مختلف سیاسی و مردمی عراق را به دنبال داشت تا جایی که حنان الفتلاوی رئیس جنبش «اراده» و از نمایندگان پارلمان عراق از عربستان خواست برای آموزش کار دیپلماتیک به سفیر خود در بغداد، او را به دورۀ آموزشی بفرستد.
حدود سه ماه پیش شبکه  سومریه نیوز اعلام کرد که الفتلاوی  از عربستان خواست برای آموزش کار دیپلماتیک به سفیر خود در بغداد، او را به دورۀ آموزشی بفرستد.
وی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: بار دیگر از عربستان سعودی درخواست می کنم که سفیرشان در عراق را به دورۀ آموزشی فشرده درباره اصول کار دیپلماسی بفرستند، زیرا وی اظهاراتی تازه بر زبان آورده  و در امور داخلی عراق دخالت کرده و این بار از تغییر بافت جمعیتی سخن گفته است.
در آن زمان الفتلاوی تصریح کرد: چنانچه السهبان به هشدارها گوش ندهد، بهتر است او را از عراق اخراج کنیم، زیرا به سفیری که محرک طایفه گری  وفتنه انگیزی است، نیازی نداریم.
واکنش الفتلاوی به اظهارات السبهان در حالی بود که وی چندین بار به سبب اظهارات مداخله جویانه در امور عراق، خشم مردم این کشور را برانگیخت به طوری که مردم چند شهر عراق با برگزاری تظاهرات، اخراج او از کشور را خواستار شدند.
السبهان در آن زمان در اظهارات مداخله جویانه خود مدعی شد که حضور شخصیت‌های ایرانی نزدیک فلوجه، بیانگر آن است که ایرانی ها «به دنبال سوزاندن اعراب عراقی در آتش طایفه‌گری، و تغییر بافت جمعیتی این کشور هستند».

ادعای السهبان به تلاش ایران برای ترور او در عراق

جدیدترین اظهارات تحریک آمیز سفیر سعودی در بغداد، اتهام ضد ایرانی او بود که به خوراک برخی رسانه های عرب زبان بویژه عربستان تبدیل شد به این معنی که وی ایران را به تلاش برای ترورش متهم کرده و گفت: نهادهای امنیتی را در جریان طرح ترورم  از سوی نیروهای وفادار به ایران قرار داده بودم اما وزارت کشور می‌گوید چنین چیزی حقیقت ندارد.
این در حالی است که وزارت کشور عراق ضمن رد این اتهام ضد ایرانی اعلام کرد که ثامر السبهان  به هیچ وجه نیروهای امنیتی را در خصوص تلاش برای ترور در جریان نگذاشته است و هیچ خطری جان او را تهدید نمی‌کند.

درخواست پارلمان عراق برای اخراج سفیر سعودی

یک  هفته قبل «خالد الاسدی» عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق با اشاره به دخالت‌های سفیر عربستان در عراق تاکید کرد که  ادامه حضور السبهان در بغداد قابل قبول نیست.
وی افزود: کمیته روابط خارجی پارلمان عراق در اولین نشست خود وزارت خارجه عراق را به اتخاذ اقدام لازم برای مقابله با سرکشی سفیر سعودی  و رفتارهایی که نقض عرف دیپلماتیک است، فراخواهد خواند.

الاسدی همچنین تاکید کرد که عراق بر اساس توافقات بین المللی ویژه هیات‌های دیپلماتیک حق دارد با ادامه حضور هر دیپلماتی در بغداد که بر خلاف ماموریت کاری خود عمل می کند، مخالفت کند.
وی ضمن نامطلوب دانستن السهبان، ریاض را به جایگزینی فردی دیگر در سفارت خود در بغداد فراخواند.

توئیت نویسی تحریک آمیز السبهان

السبهان 26 مارس  2016 (هفتم فروردین) در یادداشتی درصفحه شخصی خود در تویتتر نوشت: آنچه در فلوجه اتفاق می افتد، نتیجه نادیده گرفتن دیگری است.
این اظهارات واکنش «قاسم الاعرجی» رئیس فراکسیون بدر را به دنبال داشت به این معنی که وی در بیانیه ای در خصوص اظهارات تحریک آمیز السبهان در خصوص شهر فلوجه گفت: هدف از وجود سفیر عربستان در عراق ایجاد فتنه است نه مسئولیت دیپلماتیک.
وی سفیر عربستان در این کشور را به دفاع از تروریسم محکوم و از دولت عراق خواست که برای اختیارات او حد و حدود تعیین کنند.

رفت و آمدهای مشکوک السبهان به نجف اشرف

یک ماه پیش از آن نیز اخباری در ارتباط با  تحرکات محرمانه السبهان در عراق منتشر شد مبنی بر اینکه وی  چهار بار بدون اطلاع وزارت خارجه عراق مخفیانه به نجف اشرف سفر کرده و با برخی از شخصیت های سیاسی در این شهر دیدار و گفت وگو کرده است.

این اقدامات به اضافه اظهارات مداخله جویانه علنی السبهان موجب شد که بسیاری از جریان ها و شخصیت های سیاسی عراقی به این باور برسند که السبهان در راستای سیاست های ریاض به دنبال ایجاد فتنه انگیزی و ناآرام کردن اوضاع داخلی در عراق و بویژه ناامن کردن مناطق شیعه نشین جنوب و مرکز این کشور است به ویژه اینکه او قبلا نیز به تشکیلات داوطلب مردمی معروف به «الحشد الشعبی» اتهام «شبیه نظامیان شیعی » را وارد کرده آن را فاقد مقبولیت عمومی درعراق دانست.
این اظهارات و اتهام زنی های السبهان با موجی از اعتراض ها در عراق روبه رو شد.

ماموریت السبهان در عراق چیست؟

زیر پا گذاشتن اصول عرف دیپلماتیک و اظهارات مداخله جویانه السبهان در امور داخلی عراق که به مثابه دراز کردن پا پیش از گلیم است، موجب شد که بسیاری از محافل سیاسی عراق یکی از مهم ترین هدف های  او را تشکیل اقلیم سنی و تصویب قانون گارد ملی عنوان کنند که البته همکاری سفیر سعودی با برخی جریان های سیاسی اهل سنت عراق مهر تاییدی بر این رویکرد او است.

درخواست رسمی عراق از عربستان برای تغییر السبهان

اظهارات مداخله جویانه سفیر سعودی در عراق بلاخره موجب شد صبر مسئولان این کشور تمام شود تا جایی که روز گذشته به طور رسمی از عربستان درخواست شد سفیر خود در بغداد را تغییر دهند.
السبهان در واکنش به این درخواست گفت که تغییر افراد موجب تغییر سیاست عربستان در عراق نمی شود و همه سعودی ها السبهان هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.