دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران:

۵۰ درصد اشکال خودروهای تولیدی از نظر مالکان مربوط به قطعات است

تعمیر خودرو

براساس جدیدترین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ۳۰ درصد از عیوب مشاهده شده توسط مشتریان خودرو مربوط به بدنه و مونتاژ، ۵۰ درصد از عیوب مربوط به قطعات خودرو است.

به گزارش قدس آنلاين به نقل از تسنيم، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای هشتمین سال پیاپی به بررسی وضعیت کیفی خودروهای سواری از دیدگاه مشتریان پرداخته است. نتایج گزارش اندازه گیری رضایتمندی مشتریان در سال 1394 (2015-2016) به بررسی وضعیت کیفیت اولیه خودروها و شاخص IQS یا به عبارتی تعداد عیوب مشاهده شده در هر 100 خودرو در سه ماهه اول مالکیت از نظر مشتریان می‌پردازد.

در این تحقیق با بیش از 14500 نفر از مشتریانی که خودروهای خود را از 18 کشور عرضه کننده خودروهای سواری که بیش از 100 مدل خودرو را عرضه نموده بودند، مصاحبه صورت پذیرفته است. نتایج اولیه نشان می‌دهد این شاخص،  در سال 1394 متوسط امتیاز 432 نشان می‌دهد؛ به عبارتی 4.3 ایراد در هر خودرو تحویل داده شده به مشتریان ایرانی که سه ماه از مالکیت آن می‌گذرد. نکته حائز اهمیت و مثبت آنست که به طور متوسط تعداد عیوب مشاهده شده با کاهش حدود 7.5 درصد نسبت به دوره پیش مواجه گردیده است.

نتایج مطالعات مشابه در کشورهای ژاپن، چین و آمریکا در سال 2015 نشان می‌دهند که شاخص IQS برای این کشورها به ترتیب 80، 108 و 112 می‌باشد. در این مطالعه امتیاز پایین این شاخص بیانگر کیفیت بهتر خودروها می‌باشد؛ بنابراین کاهش 7.5 درصد تعداد عیوب مشاهده شده نشان از افزایش و بهبود کیفیت اولیه خودروها در سال 1394 نسبت به دوره گذشته می‌باشد.

تحلیل اولیه نتایج مبین آن است که حدود 30 درصد از عیوب مشاهده شده توسط مشتریان مربوط به بدنه و مونتاژ، 50 درصد از عیوب مربوط به قطعات خودرو و 20 درصد موارد عنوان شده از سوی مشتریان مربوط به طراحی می‌باشد. در بخش بدنه و مونتاژ عمده مشاهدات مربوط به رگلاژ نبودن درب‌ها بوده است، همچنین در بخش‌های قطعات و طراحی بیشترین عیوب مشاهده شده به ترتیب مربوط به معیوب بودن قطعات موتور خودرو و بالا بردن مصرف سوخت می‌باشد.

در این گزارش، رتبه بندی براساس برند خودروهای درحال تردد و مورد مطالعه در این طرح ارائه گردیده است. در این میان، مدل‌های خودرو لوکس با برترین کیفیت درسال 1394(2015-2016) در جایگاه نخست و به دنبال آن خودروهای BMW، تویوتا و آلفارومئو در جایگاه‌های دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند.

لازم به ذکر است که در گزارش پیش‌رو خودروهایی که در داخل کشور و با برندهای خارجی تولید و مونتاژ می‌شوند، در دسته بندی برندهای اصلی خود قرار گرفته‌اند؛ بعنوان مثال خودروی سوزوکی گراند ویتارا از محصولات ایرانخودرو خارج شده و جزء محصولات برند سوزوکی دسته بندی گردیده است.

همچنین در این طرح، برترین خودروها از نظر کیفیت اولیه در نگاه مشتریان به تفکیک اتاق خودرو عنوان شده است. بعنوان مثال در دسته بندی خودروی هاچ بک کوچک، برترین خودرو تویوتاپاریس و در دسته خودروی شاسی بلند نیمه بزرگ کیاسورنتو جای دارند. در ادامه، امتیاز کلی شاخص IQS به تفکیک زاگاه برندهای مورد مطالعه مورد کاووش قرار گرفته‌اند که در این میان برندهای کشور آلمان به عنوان باکیفیت‌ترین و به دنبال آن برندهای خودروهای ژاپنی در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.