وضع سلامتی اسلام کریم اف رئیس جمهوری ازبکستان بعد از سکته مغزی همچنان درپرده ابهام باقی مانده است. به جز اظهارات دختر رئیس جمهوری درهشتم شهریور که وضعیت وی را معتدل خوانده، دیگرهیچ اظهارنظر رسمی در باره زنده بودن و یا مرگ کریم اف منتشر نشده است.

 وضعیت سلامتی رئیس جمهوری ازبکستان همچنان در ابهام

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، دوشنبه شب خبرگزاری فرغانه با تکیه برمنبع نامعلوم خود نوشت، که اسلام کریم اف روز 29 آگوست (هشتم شهریور) بین ساعت 15تا16 به دلیل عارضه مغزی درگذشته است،ولی چند ساعت بعد خبرگزاریهای روسی، از جمله اینترفاکس این خبر را رد کردند. 
مسئولان ازبکستان روز28 آگوست گفته بودند که برای معالجه کریم اف 78 ساله یک دوره معین لازم است ودر آخرین اظهارات یک روز بعد لاله کریم اف در صفحه فیسبوک خود نوشت: «پدرش صبح شنبه دچارسکته مغزی شده و هم اکنون در بخش ویژه بیمارستان تحت مراقبت پزشکان قرار دارد و وضعش معتدل ارزیابی می شود.» 
هرساله اسلام کریم اف روز یکم سپتامبر (11 شهریور) در روز استقلال ازبکستان شرکت می کرد.
بدنبال انتشار این خبر روسا و نمایندگان دولت ها برای کریم اف پیام هایی ارسال کردند.
بخش تاجیک رادیو آزادی نوشت: (دیمیتری پیسکاو) سخنگوی کرملین روز 29 آگوست برای رئیس جمهوری ازبکستان شفای کامل آرزو کرد. 
صبح روز دوشنبه نیز «دانیل رازینبلیوم» نماینده ایالات متحده آمریکا در امور آسیای مرکزی​ هم گفت آمریکا آرزو دارد که رهبر ازبکستان زودترشفا یافته و بر سر کارش برگردد. 
«اسلام کریم اف» از سال 1991 به این سو در راس قدرت ازبکستان قرار دارد. حضوردرازمدت او بر صندلی ریاست جمهوری ونظارت شدید بر تمام زوایای زندگی مردم ، باعث ایجاد حساسیت در مورد اینده ازبکستان در زمینه جایگزینی یا وارث قدرت او شده است.
ازبکستان دارای 28 میلیون نفر جمعیت است و از نظر جامعه بین المللی، در این کشور هیچگاه انتخابات آزاد و دموکراتیک برگزار نشده و تمام مخالفان سیاسی سرکوب و مطبوعات آزاد نیز بسته شده است. 
هم اکنون نگرانی اساسی این است که با بد شدن وضع سلامتی اسلام کریم اف، منطقه آسیای مرکزی بی ثبات شود و به همین دلیل ، برخی ساکنان ازبکستان می گویند که آرزو دارند، اسلام کریم اف زودتر شفا یابد.
براساس قانون اساسی ازبکستان، پس از فوت رییس جمهور، قدرت به رییس مجلس سنای ازبکستان واگذار می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.